Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

1. Je ziet het wel is in startrek als ze naar warpspeed gaan? En hoeveel is warpspeed eigenlijk? Is dit sneller dan licht? Kan dat, sneller dan licht?

2. Stel ik stap uit het ruimteschip. Het ruimteschip gaat versnellen naar bijna de lichtsnelheid. wat gebeurd er dan met het schip voor mij als buitenstaander? In startrek wordt het schip uitgerekt en schiet het voorste deel voorruit en het laatste deel blijft nog wat hangen en dan schiet ook het laatste deel mee voorruit. Klopt dit wel met de werkelijkheid.

Ik las even over de theorie van zwarte gaten, en kwam tot de conclusie dat in dit geval het ruimteschip praktisch zou moeten stilstaan voor mij als buitenstaander als het dichter bij de snelheid van het licht komt. Het zou dus van achteruit moeten inkrimpen. Snap er met andere woorden dus niks meer van.

Ben even verward met al die theoriën.

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Na wat zoeken heb ik ontdekt dat warp 1 zou overeenkomen met 1 x de lichtsnelheid. Wat dus onmogelijk zou zijn. Dus de warp speed in star trek is dan pure fictie en zou nooit echt kunnen bereikt worden. Of vergis ik mij?

Berichten: 270

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Na wat zoeken heb ik ontdekt dat warp 1 zou overeenkomen met 1 x de lichtsnelheid. Wat dus onmogelijk zou zijn. Dus de warp speed in star trek is dan pure fictie en zou nooit echt kunnen bereikt worden. Of vergis ik mij?


Correct volgens de huidige natuurkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

1) Via mijn Nerdheid heb ik een Startrek Encyclopedie en weet ik van het warp chart systeem af. Nu ligt die nog bij mijn ouders en ben ik in Enschede, maar gelukkig heeft een mede nerd de warpchart op i-net gezet:

2) Het is lastig om te kijken of het beeld van Startrek wel echt klopt, kijk ik zou kunnen zeggen wat er volgens de relativiteit van Einstein zou moeten gebeuren, maar die verbied zowiezo sneller dan het licht reizen. Ik zou zeggen dat als het schip versnelt naar lichtsnelheid (dus tot warp 1) dan rekt het schip uit, en krimp jij inelkaar vanuit het schip gezien. Jij ziet een klok (door de patrijspoort van het schip) langzamer tikken, en vanuit het schip zien ze jouw horloge sneller gaan. Het schip dat op een weegschaal staat (in de ruimte yeah right SQ) wordt zwaarder als het sneller gaat.

Als je verwart bent, kan ik je aanraden om eens naar de Bieb te gaan en er eens boeken over te gaan halen. Het is ongelooflijk leuke en boeiende materie die relativiteit. (Uiteindelijk zou je ook als je ooit op een universiteit wil/kan studeren, natuurkunde kunnen gaan studeren, en dan krijg je het als simpel schoolvak)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 1.404

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

kijk ik zou kunnen zeggen wat er volgens de relativiteit van Einstein zou moeten gebeuren, maar die verbied zowiezo sneller dan het licht reizen. Ik zou zeggen dat als het schip versnelt naar lichtsnelheid (dus tot warp 1) dan rekt het schip uit, en krimp jij inelkaar vanuit het schip gezien. Jij ziet een klok (door de patrijspoort van het schip) langzamer tikken, en vanuit het schip zien ze jouw horloge sneller gaan. Het schip dat op een weegschaal staat (in de ruimte yeah right SQ) wordt zwaarder als het sneller gaat.
Wat hierboven staat is niet helemaal correct. De waarnemer buiten het schip zal volgende zaken constateren:

de klok op het schip loopt trager als de eigen klok

de meetlat in een schip (en de lengte van het schip) verkleint

de massa van het ruimteschip neemt toe

de waarnemer in het schip constateert hetvolgende:

de klok van de waarnemer buiten loopt trager als de klok in het ruimteschip

de meetlat van de waarnemer buiten verkleint

de massa van de waarnemer buiten neemt toe

Door de versnelling van het schip zullen in het schip de klokken ook niet synchroon lopen, maar daarover is reeds een discussie geweest.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Volgens mij heb je bij een versnelling zoals in startrek geen tijd om naar je klok te kijken. Zodra je je hoofd hebt gebogen zit je op lichtsnelheid en als ik mij niet vergis valt massa dan uit elkaar in energie.

Dus opzich heeft die flits in startrek ook wel wat, het verschil is dat het ruimteschip niet in energie uiteenvalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Ik heb start trek niet echt gekeken, maar al die sterren die naast je suizen kan niet. Er komt namelijk een heel sterke aberatie en al het licht komt voor je. Dus alle sterren zie je als een hoopje voor je. Ze ontwijken wordt dan nog lastiger, omdat je niet weet waar ze nu staan. :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Peter, dankjewel. Ik weet niet waar mijn hoofd zat. (het zal de 40 graden wel zijn die het momenteel in mijn plattedak hebbende kamer is)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Als bijna-esoterische toevoeging: het is theoretisch gezien wel degelijk mogelijk om iets als de Star Trek warp drive te maken: d.m.v. de Alcubierre warp drive metriek!

Interessant:
For those familiar with the effects of special relativity, such as Lorentz contraction, mass increase and time dilation, the Alcubierre metric has some apparently peculiar aspects. Since a ship at the center of the moving volume of the metric is at rest with respect to locally flat space, there are no relativistic mass increase or time dilation effects. The on-board spaceship clock runs at the same speed as the clock of an external observer, and that observer will detect no increase in the mass of the moving ship, even when it travels at FTL speeds. Moreover, Alcubierre has shown that even when the ship is accelerating, it travels on a free-fall geodesic. In other words, a ship using the warp to accelerate and decelerate is always in free fall, and the crew would experience no accelerational g-forces. Enormous tidal forces would be present near the edges of the flat-space volume because of the large space curvature there, but by suitable specification of the metric, these would be made very small within the volume occupied by the ship.
(Wikipedia)

Maar goed, nogmaals: dit is allemaal academisch. Het lijkt erop dat de Einstein-vergelijkingen dit toestaan. Maar omdat massa met een negatieve energie-dichtheid niet lijkt te bestaan, is het niet waarschijnlijk dat dit ooit toegepast zal worden. Voorlopig zie ik je dus nog niet relaxen op Risa... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Het lijkt mij ook dat een negatieve massa energie verhouding, erg naar is kwa interactie met de rest. Ik weet niet, maar heeft dat niet de behoefte om gek te reageren in ons universum.

Ik heb namelijk eens lang zitten nadenken, toen ik hoorde van een negatieve massa energie verhouding. Fijn dat jij het nu oppert. Hoe zou zo'n exotisch materiaal reageren met de omgeving. Diffundeert het weg (wordt het uit elkaar getrokken), geeft het alleen maar warmte af, en wordt het maar kouder en kouder? Iemand ideeen? (meer gefundeerd dan de mijne misschien)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

massa met negatieve energie? Klinkt me wel heel 'anti-materie-achtig' in de oren. Star Trek is noemt men ook niet voor niets Sci-Fi.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Ik heb het wel bij Energie en Entropie gehad als een 'theoretish' iets. Natuurlijk kunnen we het niet maken, maar het was wel een reeele overweging.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Ik heb start trek niet echt gekeken, maar al die sterren die naast je suizen kan niet. Er komt namelijk een heel sterke aberatie en al het licht komt voor je. Dus alle sterren zie je als een hoopje voor je. Ze ontwijken wordt dan nog lastiger, omdat je niet weet waar ze nu staan. :shock:


En de hyperspeed waar ze in Star Wars over praten. In een film zie je een stukje van die hyperspeed, dat is dan een soort tunnel. Is dat dan meer volgens de werkelijkheid, of juist weer niet?

Berichten: 3

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Heyy leuk, ik ben nieuw hier (maar niet nieuw op deze aardkloot)

Over het onderwerp lichtsnelheid.

Theoretisch is het met onze huidige normen niet mogelijk om sneller te reizen dan het licht, laat staan in de buurt te komen van de lichtsnelheid van 300.000km/s.

Het is zeer wel mogelijk om informatie sneller te versturen dan de lichtsnelheid omdat het daarbij ook om massaloze deeltjes gaat.

Denkt bijvoorbeeld aan een high-power laser, de deeltjes op zich heben vele malen de energie dan normaal licht, en gaan dus ook meetbaar harder.

Er zijn veel objecten in het universum die zich niks aantrekken van de schijnbare grens van de ons bekende lichtsnelheid, een goed voorbeeld is een zwart gat. Aangezien een zwart gat zo sterk is dat het "normale" lichtdeeltjes binnen zijn aantrekkingskracht kan houden is er dus een kracht die sneller lichtdeeltjes binnen kan houden dan dat de lichtdeeltjes wegvliegen, oftewel zwaartekracht.

Aangezien zwaartekracht zich niet alleen lokaal beperkt maar over gehele galaxieen werkt, d.w.z. galaxieen trekken elkaar aan, moet de uiteindelijke snelheid van een "gravity-particle" vele malen sneller zijn dan van een lichtdeeltje "photon".

Nu, bij het reizen met een lichtsnelheid of hoger gaat het er niet om dat je een object sneller laat bewegen dan het licht, aangezien de massa van het object ontzettend groot wordt namate het sneller gaat. Zelfs einstein zei op zijn sterftebed dan zijn theorie niet de snelheid van het licht beperkt, alleen dat de te versnellen massa dan oneindelijk groot wordt.

De bekendste theorien gaan er niet om om de snelheid van het licht te bereiken, maar de ruimte om het object heen te vervormen zodat het niet met lichtsnelheid hoeft te reizen, wederom denkt men hierbij aan gravity-alterations en sub-space reizen, d.w.z. de invloeden van de nu bestaande zwaartekracht ontkomen want dat is het enige wat ons weerhoud om zo hard te gaan als we willen.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Ruimteschip dat versnelt naar lichtsnelheid.

Heyy leuk, ik ben nieuw hier (maar niet nieuw op deze aardkloot)
Nou, welkom!
Het is zeer wel mogelijk om informatie sneller te versturen dan de lichtsnelheid omdat het daarbij ook om massaloze deeltjes gaat.

Denkt bijvoorbeeld aan een high-power laser, de deeltjes op zich heben vele malen de energie dan normaal licht, en gaan dus ook meetbaar harder.
Het woord LASER is een afkorting voor Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.. Light, beweegt altijd (jawel) met de snelheid van het licht.. Dus hoe krachtig de laser ook is, licht beweegt met de snelheid van het licht.. Wat een krachtige, hoog energetische laser doet verschillen van een laserpen is de frequentie van het licht en de intensiteit ervan, zeker niet de snelheid van het licht!
Er zijn veel objecten in het universum die zich niks aantrekken van de schijnbare grens van de ons bekende lichtsnelheid, een goed voorbeeld is een zwart gat. Aangezien een zwart gat zo sterk is dat het "normale" lichtdeeltjes binnen zijn aantrekkingskracht kan houden is er dus een kracht die sneller lichtdeeltjes binnen kan houden dan dat de lichtdeeltjes wegvliegen, oftewel zwaartekracht.
Dat we uberhaupt op het idee van een zwart gat zijn gekomen komt doordat de algemene relativiteitstheorie de aanwezigheid ervan voorspelt.. De algemene relativiteitstheorie is gebaseerd op een postulaat dat zegt dat niets (materie noch informatie) sneller kan dan het licht..
Aangezien zwaartekracht zich niet alleen lokaal beperkt maar over gehele galaxieen werkt, d.w.z. galaxieen trekken elkaar aan, moet de uiteindelijke snelheid van een "gravity-particle" vele malen sneller zijn dan van een lichtdeeltje "photon".
Ook de electromagnetische kracht heeft een oneindige dracht, de reden dat de zwaartekracht op grote schaal overheerst is dat er geen anti-massa bestaat (zoals er in de electromagnetisme wel positieve en negatieve ladingen zijn)... De electromagnetische kracht is VELE malen sterker dan de zwaartekracht, alleen van de electromagnetische kracht merken we op dergelijke schaal weinig doordat materie gemiddeld neutraal geladen voorkomt..
De bekendste theorien gaan er niet om om de snelheid van het licht te bereiken, maar de ruimte om het object heen te vervormen zodat het niet met lichtsnelheid hoeft te reizen, wederom denkt men hierbij aan gravity-alterations en sub-space reizen, d.w.z. de invloeden van de nu bestaande zwaartekracht ontkomen want dat is het enige wat ons weerhoud om zo hard te gaan als we willen.
Iets anders wat ons ervan weerhoudt zijn negatieve energiën (Zie ook Elmo's bericht hierboven, over de Alcubierre drive)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer