Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 3

Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Astronauten willen meer ambitie bij NASA

di 21/07/2009 - 07:27

Een groep Amerikaanse astronauten willen dat de ruimtevaartorganisatie NASA opnieuw ambitieuze doelstellingen stelt, net zoals bij de maanlanding precies veertig jaar geleden.

achtergrond

Armstrong zette 40 jaar geleden voet op de maan

lees ook

"Ik zat op schouders van opa te zwaaien"

"Maanlanding heeft de wereld geïnspireerd"

Het gaat vooral om gewezen astronauten die in de jaren 60 en 70 betrokken waren bij het Apollo-project naar de maan. Dat heeft toen erg veel gekost, maar het heeft zijn geld terugverdiend, aldus de astronauten.

Ze wijzen erop dat het Apollo-project de drijvende kracht is geweest achter decennia van technologische vooruitgang en ontwikkeling waarbij de Verenigde Staten de hoofdtoon zetten.

Dat heeft geleid tot nieuwe industrieën die economisch heel rendabel waren, een hele hoop hooggeschoolde banen en heel wat nieuwe dingen die in het dagelijks leven opdoken.

Vandaag heeft de NASA behoefte aan een nieuw wervend project, vinden ze. Volgens "moonwalker" Buzz Aldrin (Apollo-11) kan dat een bemande missie naar Mars zijn.

Het huidige ruimtestation ISS vinden de betrokken astronauten niet erg opwindend. Het draait eindeloos rondjes rond de Aarde en levert weinig wetenschappelijke of technologische meerwaarde, vinden ze.

Apollo-13-commandant Jim Lovell noemt het ruimtestation met zoveel woorden een verspilling. President Barack Obama erkent overigens dat de NASA opnieuw meer moet inspireren, maar laat nog niet verder in zijn kaarten kijken.

40 jaar na de eerste maanlanding

De kritiek van de astronauten komt niet toevallig net 40 jaar nadat de Eagle, de maanlander van Apollo-11, is geland op de maan. Even later zetten Neil Armstrong en Buzz Aldrin als eersten voet op de maan.

AP

De eerste maanlanding werd door miljoenen enthousiaste mensen overal ter wereld op de tv gevolgd. Ze vormde de triomf van het Amerikaanse Apollo-project dat begin de jaren 60 was aangekondigd door president John Kennedy.

In totaal wandelden er twaalf mensen op de maan. In '72 zette de NASA het maanproject evenwel stop wegens de hoge kosten. Sindsdien is bemande ruimtevaart beperkt gebleven tot ruimtestations en spaceshuttles rond de Aarde.

Onbemand verkende de NASA met groot succes, net zoals de Europese en Russische ruimtevaart, de meeste planeten in ons zonnestelsel.
De laatste jaren zijn er veel plannen gemaakt, maar er komt maar geen schot in de zaak.

NASA wil graag een bemand ruimtestation op de maan, maar het wordt steeds uitgesteld.

Ook komen er steeds meer onrustwekkende berichten over het feit dat NASA met geldtekort kampt.

Hoe zien jullie de toekomst? Gaan we nog een Marslanding mogen meemaken binnen onze generatie, of een bemande Maanbasis? Of wordt gewoon verder de weg gevolgd sinds het afvoeren van het Apollo-project in 1972, en komen we niet verder dan mensen in een baan om de aarde?

Zijn er eigenlijk nog wel concrete plannen naar de toekomst toe?

Vele vragen van mij, hopelijk vele antwoorden van jullie uit ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Veel geblaat, weinig wol
Wij zeggen: veel wol, weinig verf.

De genoemde projecten kosten 'gigahanden' vol geld.

Niet alleen prestige maar ook een slechte economie kosten geld, dat je maar één keer kunt uitgeven.

Natuurlijk zijn alle liefhebbers van natuurwetenschappen geïnteresseerd in mooie en zinvolle ruimtereizen.

We moeten kennelijk soms wat geduld koesteren. Op papier zijn er vast wel plenty projecten uitgestippeld.

Berichten: 751

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Branovitsj schreef:De laatste jaren zijn er veel plannen gemaakt, maar er komt maar geen schot in de zaak.

NASA wil graag een bemand ruimtestation op de maan, maar het wordt steeds uitgesteld.

Ook komen er steeds meer onrustwekkende berichten over het feit dat NASA met geldtekort kampt.

Hoe zien jullie de toekomst? Gaan we nog een Marslanding mogen meemaken binnen onze generatie, of een bemande Maanbasis? Of wordt gewoon verder de weg gevolgd sinds het afvoeren van het Apollo-project in 1972, en komen we niet verder dan mensen in een baan om de aarde?

Zijn er eigenlijk nog wel concrete plannen naar de toekomst toe?

Vele vragen van mij, hopelijk vele antwoorden van jullie uit ;)
Vlak na het aantreden van Nixon werd al besloten het Apolloproject na Apollo 17 te beëindigen. Oorspronkelijk zouden er 21 missie's naar de maan worden ondernomen. Voornaamste reden was dat het doel waarom het hele project in het leven werd geroepen, de ruimtewedloop met de Russen winnen door als eerste een man op de maan te zetten, was bereikt. Het was puur prestige met een klein beetje wetenschap.

De Koude Oorlog is voorbij en er zijn geen serieuze kandidaten meer die de Amerikanen voor wat betreft een ruimteprogramma de loef af zouden kunnen steken. Obama heeft aangegeven dat de prioriteit meer op aeronautica moet komen te liggen en dat de aarde als voorwerp van onderzoek voorrang moet krijgen boven objecten in de diepe ruimte. Nasa zou dus groener moeten worden.

Dit heeft zo zijn gevolgen. Het initiatief dat door Bush in 2004 werd opgestart blijkt momentum te verliezen. Doelen die eerst werden gesteld - terugkeer naar de maan rond 2015 en een bemande reis naar Mars rond 2030 - worden niet meer gehaald.

Ondanks het pleidooi van Armstrong, Aldrin en Collins, die bij Obama op bezoek mochten komen en gefêteerd werden op een mooie toespraak, om een nieuw elan te ontwikkelen met een bemande reis naar Mars als ultiem einddoel, zal deze president niet van gedachten veranderen. Hij zal daar zeker in worden gesteund door het Congres dat nu een meerderheid heeft van Democraten.

Het is afwachten hoe het zich verder zal ontwikkelen. Wellicht zal de bemande ruimtevaart een kleinere rol gaan spelen. Nadat het ISS gecontroleerd in de dampkring verbrand zal zijn, gepland voor 2016, zal er weinig reden meer zijn om astronauten in een lage baan om de aarde te brengen. Zo zou het dus zo maar kunnen dat wij over vijfentwintig jaar geen door de Amerikaanse overheid gefinancierde bemande ruimtevaart meer kennen. Dan zijn er misschien alleen nog maar commerciële 'ruimtesprongetjes' à la Virgin Galactic.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 3

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Is er echt niks meer van concurrentie?

Ik dacht dat Rusland en Japan wel interesse toonden in een Maanbasis?

Een reis naar Mars is toch gerelateerd aan die maanbasis dacht ik, omdat sommigen geloven dat het vanop de Maan makkelijker zou zijn om naar Mars te reizen dan vanop Aarde?

En dan heb je nog het Europese Aurora-project, wat is daarvan gekomen?

EDIT: wat hier staat bijvoorbeeld: http://www.spacepage.be/artikelen/ruimteva...-aurora-project

Berichten: 751

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Branovitsj schreef:Is er echt niks meer van concurrentie?

Ik dacht dat Rusland en Japan wel interesse toonden in een Maanbasis?

Een reis naar Mars is toch gerelateerd aan die maanbasis dacht ik, omdat sommigen geloven dat het vanop de Maan makkelijker zou zijn om naar Mars te reizen dan vanop Aarde?

En dan heb je nog het Europese Aurora-project, wat is daarvan gekomen?

EDIT: wat hier staat bijvoorbeeld: http://www.spacepage.be/artikelen/ruimteva...-aurora-project
Er zijn projecten zat, maar regeringen moeten ook de wil hebben om hiervoor het geld op tafel te leggen. En daar wringt nu juist de schoen. We kunnen rustig stellen dat de gouden tijd voorbij is en de nadruk bij door overheden (ook die van de EU, Rusland en Japan) gefinancierde serieuze - dus geen prestige ruimtevaart, meer zal komen te liggen op bestrijding van vervuiling en opwarming van de aarde. Daartoe komen hele reeksen satellieten beschikbaar die voor observatie en meting zullen worden gebruikt. De blik zal eerder inwaarts worden gericht, waar het in de zestiger jaren van de vorige eeuw juist andersom was. Ik laat met opzet ruimtekijkers zoals Hubble en onbemande sondes naar de planeten buiten beschouwing, aangezien ook hier geen astronauten voor nodig zijn.

Je kunt een vergelijking trekken met de ontwikkeling van de luchtvaart. Het zijn niet langer de ingenieurs die bepalen wat over een aantal jaren door de lucht zal vliegen, maar boekhouders, economen en milieulobbyisten.

Het mooiste zou zijn ruimtevaart te bedrijven met geld dat niet van overheden kwam. Maar helaas kan niets de hoeveelheid geld benaderen die regeringen opzij kunnen zetten als zij iets werkelijk willen. Daarom blijft het bijvoorbeeld met Virgin Galactic zo'n sukkelige boel. Anderen hebben er zelfs helemaal niets van gebakken. De Roton en het Da Vinciproject bijvoorbeeld. Het is allemaal ambitieus bedoeld maar uiteindelijk struikelt het door een tekort aan geld.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 25

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Ik denk dat we onverwacht snel ingehaald gaan worden door Azië. Bijvoorbeeld China. Die ontwikkelen op alle fronten zo verschrikkelijk hard, dat is in het westen nog nooit gebeurd. Die mensen denken anders, meer to the point: niet lullen maar doen. en ze hebben het geld. Van the USA verwacht ik weinig spannends wat betreft bemande ruimtevaart. Amerika is onherroepelijk op zijn retour, evenals Europa. Ik ben geen expert in wereldeconomie, dit is slechts mijn gedachte op dit moment dus iemand met een beter inzicht, kom maar binnen! Ook denk ik dat het voor de Chinezen nog wel een prestigezaak is, zo zijn die mensen. Dat gaat boven geld of gevaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Astronauten willen meer ambitie bij nasa

Volgens mij heeft het prestigieuze, peperdure Apollo-project ervoor gezorgd dat de achterstand op de Russen alleen maar groter werd. Het laboratorium dat de Amerikanen min of meer in de ruimte hebben gekregen, is van ellende, en totaal ongecontroleerd, terug op aarde gestort. Terwijl de Russen rustig doorwerkten met en aan hun Mir. Ik kan mij niet herinneren dat de Russen zich ooit geroepen hebben gevoeld mee te doen aan een 'maanrace.' Die wisten allang dat er op de maan niks bijzonders te vinden was. Behalve prestige dan. Wat wij nu liefkozend, in het Engels, het International Space Station noemen, was een puur Russische aangelegenheid. Ook astronauten uit andere landen mogen er nu naartoe - als ze maar betalen! Het idee dat nog steeds bij velen leeft, namelijk dat de USA de toonaangevende autoriteit is op ruimtevaartgebied, is een idee-fixe. Altijd geweest.

Reageer