Naar de maan en terug

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Naar de maan en terug

Nu we de laatste dagen weer lekker zijn beziggehouden met het 40-jarig jubileum van de eerste maanlanding, vroeg ik me iets af.

Bij het vertrek van de aarde starten ze met een raket van vele honderden tonnen, waarvan het merendeel waarschijnlijk brandstof is. Die raket verheft zich maar met moeite van het aardoppervlak.

Maar bij vertrek van de maan hebben ze genoeg aan een "speelgoedraketje" van een paar honderd kilo dat schijnbaar moeiteloos omhoogschiet.

Nou weet ik wel dat er een factor 6 verschil zit in zwaartekracht, en bij vertrek van de maan hadden ze iets minder payload bij zich, maar gevoelsmatig vind ik het moeilijk te vatten dat een factor 6 in zwaartekracht zo een groot verschil in startgewicht mogelijk maakt. Is er iemand die getalsmatig kan verklaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Naar de maan en terug

Jan van de Velde doet hier een goede poging.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Naar de maan en terug

Ja okee, dat kan ik volgen.

Maar dan kijken we naar de andere kant: de aarde. Daar is de zwaartekracht "maar" 6 keer zo groot, maar ze vertrekken daar wel met pakweg 1000 keer zoveel gewicht. Dus vraag ik me af waarom het dan bij vertrek van de aarde niet een beetje minder mag zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Naar de maan en terug

Een aantal extra factoren die meespelen zijn denk ik:

- Bij een grotere zwaartekracht heb je meer stuwkracht nodig, waardoor je ook meer brandstof nodig hebt. Hierdoor

heb je nog meer stuwkracht nodig. Hoe kleiner de zwaartekracht hoe gunstiger.

- Op de maan heb je geen luchtweerstand.

- Op de maan hoef je minder hoog te gaan om in orbit te geraken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer