[Scheikunde] Hydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Scheikunde] Hydraten

Ik had nog een vraag

We moeten namelijk uitzoeken of natriumcarbonaat een hydraat is wij dachten dat we dit konden uitzoeken door er water aan toe te voegen en dan te kijken of het oploste want als het een heldere oplossing blijft is het een hydraat is lost het goed op in water en anders niet..

Weet iemand of dit goed is alvastbedankt voor een eventueel antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Hydraten

Een betere methode is natriumcarbonaat verhitten en kijken of er water vrijkomt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydraat
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Hydraten

okee dat was inderdaad wel beter geweest, maar weet iemand toevallig of natriumcarbonaat een hydraat is want ik heb de proef al verkeerd uitgevoerd namelijk door water toe te voegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Hydraten

kijk eens in je Binas

Als je weet wat hoe je daarin moet zoeken is het een heel handig hulpmiddel. Kijk eens in tabel 45 B

Na2CO3*10H2O is de molecuulformule als het in water zit. m.a.w.: Ja het is een hydraat. Dit kan je zien aan het ">*10H2O" gedeelte. Elke molecuul waarbij "*N H2O" staat vermeld is een hydraat.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Hydraten

oke bedankt 8)

Re: [Scheikunde] Hydraten

waarom komt er dan eigenlijk water vrij als je een hydraat verhit.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Hydraten

Het water dat tussen de moleculen in zit komt zo vrij
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Scheikunde] Hydraten

dus die moleculen met het water erin springen dan open door de hitte?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Hydraten

dus die moleculen met het water erin springen dan open door de  hitte?


Nee, als regel is daar meer warmte voor nodig. De watermoleculen die zich tussen (bijvoorbeeld) de zout moleculen bevinden laten los van dit molecuul.
β-Damascenon en maneschijn

Re: [Scheikunde] Hydraten

hoe kan ik dan aan mijn leraar uitleggen dat natriumcarbonaat een hydraat is? dat moetik namelijk beantwoorden in mijn po

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Hydraten

hoe kan ik dan aan mijn leraar uitleggen dat natriumcarbonaat een hydraat is? dat moetik namelijk beantwoorden in mijn po


Kijk op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zouthydraat en vergelijk dit met de proefnemingen die je hebt gedaan.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer