Wat kan ik het best bestellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Wat kan ik het best bestellen

ik ga misschien bij hekserij.nl wat dingen bestellen.

ik zou graag willen weten met welke producten ik het meeste proefjes kan doen.

en welke producten kan je thuis vinden?

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat kan ik het best bestellen

Met alle producten kan je wel veel proefjes doen. Zorg eerst dat je weet wat voor soort experimenten je gaat doen.

Ga je bijvoorbeeld titreren zorg dan dat je beschikking hebt over natronloog en zoutzuur.

Het belangrijkste is dat je moet weten welke experimenten je wil doen. Dan pas ga je bestellen. Dit zorgt dat je niet te veel/ te weinig besteld en de juiste chemicaliën.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wat kan ik het best bestellen

En weet ook wat je doet, voordat je aan proefjes begint. Is de ruimte waar je het doet goed geventileerd, kan er niets fout gaan, zijn er geen brandbronnen in de buurt, heb je beschermende kleding en bril, weet je de risico's van natronloog en zoutzuur?

Ik weet niet hoe goed je bent, je zou afgestuurd chemicus kunnen zijn, of een 12 jarig iemand die het stoer lijkt, maar als je er niet genoeg van af weet is het levens gevaarlijk.

Ik wil niet moederlijk overkomen, want scheikunde is een van de leukste dingen die er zijn, maar het is toch vervelend lezen met 1 oog minder.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 10

Re: Wat kan ik het best bestellen

ik wil gewoon weten wat ik het best kan kopen.

niet dak ik iets bestel dat ik 1 keer kan gebruiken ofzo.

iets dat reageert met NaCl of zo, of iet met magnesium want da heb ik thuis ligge.

ah ja ik doe techniek wetenschappe 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat kan ik het best bestellen

Een EHBO doos.

Zonder de nodige kennis kan iets wat heel leuk en goed bedoeld is totaal verkeerd lopen. Ik heb foto's gezien van mensen met chemische brandwonden waar je bijna van over je nek gaat. Ik kan je garanderen dat het geen pretje is.

Aan je stijl van posten te zien lijk je me niet een afgestudeerd chemicus (of iemand die met een soortgelijke opleiding bezig is). Het enige dat we kunnen zeggen is dat je voorzichtig moet zijn.

Zolang je niet zegt welke (soort) experimenten je wil doen, kunnen we je ook niet adviseren. Er zijn 100 duizenden chemische stoffen, het is dus vrij lastig om je daarin te adviseren zonder enig idee wat je wil gaan doen of wat je beweegredenen zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Wat kan ik het best bestellen

NineEleven schreef:ik wil gewoon weten wat ik het best kan kopen.

niet dak ik iets bestel dat ik 1 keer kan gebruiken ofzo.

iets dat reageert met NaCl of zo, of iet met magnesium want da heb ik thuis ligge.

ah ja ik doe techniek wetenschappe 3de jaar


Koop eerst eens een chemiedoos, daar zitten genoeg beginners stoffen in, en als dat niks is, ga naar De Slegte, koop daar een boek met chemieproeven en kijk of het wat is. En laat je niet demoraliseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat kan ik het best bestellen

Er zijn een heleboel sites met proefjes, helaas zijn sommigen absoluut niet voor beginners geschikt, maar dat is soms moeilijk in te schatten.

Nederlandse sites met proefjes zijn:

http://www.experimenten.nl/home.html

http://www.thuisexperimenteren.nl/

Een goede Duitse is:

http://www.chemieexperimente.de/
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wat kan ik het best bestellen

Koop eerst eens een chemiedoos, daar zitten genoeg beginners stoffen in, en als dat niks is, ga naar De Slegte, koop daar een boek met chemieproeven en kijk of het wat is. En laat je niet demoraliseren.
Ben ik het helemaal mee eens, ga lol hebben met chemie, maar ik ben het ook helemaal eens met Wouter. Ik heb ook gezegd dat chemie een van de leukste dingen is die er gewoon is, maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand zich door mijn verzonnen proefje verminkt. Demoraliseren is wel het laatste wat ik wil. Ik hoop dat dat duidelijk was voor nineeleven.

Ik zou zeker als je nog geen chemie doos hebt, er 1tje kopen. Ik heb er ook 1 en het is erg leuk. Je kan altijd daarna nog gaan uitbreiden. Het fijne is dat je daar ook chemicalien krijgt in een beetje bruikbare hoeveleheid. Vaak moet je bij winkels veel van chemicalien kopen, en dan zit je jarenlang met een halve pot chemische troep op je plank. Is ook niet echt veilig. Kan je de chemische stoffen een beetje veilig opslaan? Anders zou ik ook bij de slechte een boek over veiligheid kopen. Nogmaals ik zeg dit soort dingen omdat ik niet weet wat je van plan bent.

Als je een paar proefjes wil doen, zou ik dus voor de doos gaan, als je dan meer wil kan altijd nog, maar dan moet je je ff inlezen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat kan ik het best bestellen

Ik zou zeker als je nog geen chemie doos hebt, er 1tje kopen. Ik heb er ook 1 en het is erg leuk. Je kan altijd daarna nog gaan uitbreiden. Het fijne is dat je daar ook chemicalien krijgt in een beetje bruikbare hoeveleheid.
Als je toevallig in de buurt van de Duitse grens woont of er dit jaar op vakantie gaat: Kosmos verkoopt geweldige scheikundedozen!

Bij www.hekserij.nl kan je ook terecht voor kleinere hoeveelheden (vanaf 0,5 gr).
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 115

Re: Wat kan ik het best bestellen

Ik heb even gekeken op hekserij.nl. Wat er bijvoorbeeld te koop is, is jodiumtinctuur.

Nu kan ik me indenken dat je zoiets een keer gebruikt en dan laat staan en als het per ongeluk niet goed afgesloten is, de ethanol zal verdampen het water en als het warm is uiteindelijk ook de jodiumkristallen die kan gevormd zijn.

Bij de omschrijving staat een leuk verhaal over ontsmetting maar niet dat jodium puur zeer giftig is.

Berichten: 115

Re: Wat kan ik het best bestellen

Daarnaast is ethanol zeer vlambaar, dit staat wel omschreven.

Berichten: 115

Re: Wat kan ik het best bestellen

Kijk ook eens in de chemiekaarten, veiligheid die je moet weten VOOR je met de stoffen gaat werken

http://members.home.nl/rftmvandiem/chemiekaarten.html

http://www.acros.be/

bij acros moet je bij search, 2 de stof in het engels intypen in het vervolg scherm klik je je stof aan. Dan kun je boven in de MSDS (material safety data sheet) aanklikken een zie je in het engels een overzicht van de stof eigenschappen en veiligheidsmaatregelen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat kan ik het best bestellen

niet dat jodium puur zeer giftig is.
Dat is jodium ook niet.

Volgens de verplichte EU etikettering voor jodium is jodium (zuiver jood: I2) Schadelijk. Op de verpakking moet dus o.a. een Andreaskruis staan. Wel is jood zeer schadelijk voor het waterleven.

Jood is dus ook niet onschadelijk, maar zeer giftig is een term die gebruikt wordt voor aanzienlijk schadelijker stoffen dan jodium, bijvoorbeeld arseenoxide, kwikchloride en benzeen.

In een goed afgesloten fles kan je jodiumtinctuur decennia bewaren, sluit je het niet goed af, dan zal uiteindelijk inderdaad zelfs de jodium gaan sublimeren. Het gaat hier om 10 ml flesjes met 2% jodium, dus ongeveer 200 milligram. Alleen een klein kind zou aan deze hoeveelheid kunnen sterven als zij dit in één keer allemaal zou binnenkrijgen.

Het risico van een niet helemaal gesloten fles chloorbleekloog is aanzienlijk groter: de chloordampen en chloorverbindingen die daarbij vrijkomen zijn schadelijker en deels kankerverwekkend.

Tenslotte een citaat van de pagina waarop De Hekserij de jodiumtinctuur te koop aanbiedt:
Voor alles wat je bij De Hekserij koopt geldt dat ik ervan uit ga dat je alleen dat koopt waar je veilig mee kan omgaan. Koop geen stoffen die je niet kent, of waarvan je de risico's niet kent. De meeste stoffen op deze site zijn veilig bij normaal gebruik, maar lucifers in de handen van een kind kunnen een stad doen afbranden...
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 6

Re: Wat kan ik het best bestellen

01mercy schreef:Kijk ook eens in de chemiekaarten, veiligheid die je moet weten VOOR je met de stoffen gaat werken

http://members.home.nl/rftmvandiem/chemiekaarten.html

http://www.acros.be/

bij acros moet je bij search, 2 de stof in het engels intypen in het vervolg scherm klik je je stof aan. Dan kun je boven in de MSDS (material safety data sheet) aanklikken een zie je in het engels een overzicht van de stof eigenschappen en veiligheidsmaatregelen
op die site van rftmvan diem kan je qua MAC waarden ook niet helemaal vertrouwen . de MAC waarde van Chloor staat daar verkeerd. de Chloor MAC waarde was 3 mg/m3 over een tijd van 15 minuten!! is sinds vorige week verlaagd naar 1,5 mg/m3 over een tijd van 15 minuten !

greetz Chris

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat kan ik het best bestellen

MAC waarden staan slechts weergegeven in mg/m3. Hoe lang je in deze concentratie mag staan heeft niets met de MAC waarde te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer