[fysica] coulombkracht door twee ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] coulombkracht door twee ladingen

Opgave

Een lading Q wordt op pos x=4.0 m op de X as gezet. een lading q op positie x=0.0 m (oorsprong). gevraagd: elektrisch veld op y = 3m (op y as).

Q = 75 micro Coulomb

q = -8 micro Coulomb

Probleem: ik weet wel dat je de elektrische veldvectoren moet samentellen maar ik slaag er blijkbaar niet in om 23 N/C uit te komen. Ik heb een prentje gemaakt, E berekend van de 75 micro coulomb lading (namelijk 27000 ) en die van de -8 micro coulomb

mss zit ik fout bij die 27000? Uit de driehopek blijkt dat de schuine zijde 5 m lang is en invullen geeft dan 27000

Iemand die mijn fout ziet? Ik had ook al gedacht aan E te ontbinden in x en y richting maar dan, nog kom ik er ver niet
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] coulombkracht door twee ladingen

de 27000 N/C vanaf de grote lading is correct.

Het eindantwoord is 23 kN/C

Ik zie niet wat je fout doet zolang je niet laat zien wat je doet. Ik vermoed dat je prentje misgaat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] coulombkracht door twee ladingen

Jan van de Velde schreef:de 27000 N/C vanaf de grote lading is correct.

Het eindantwoord is 23 kN/C

Ik zie niet wat je fout doet zolang je niet laat zien wat je doet. Ik vermoed dat je prentje misgaat?
Volgens mijn papieren toch 23 N/C.

In bijlage mijn figuur. Ik weet niet goed meer wat ik er nu juist mee moet doen
Bijlagen
fig_wetfor.jpg
fig_wetfor.jpg (11.23 KiB) 285 keer bekeken
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] coulombkracht door twee ladingen

  • maak zoiets eens op schaal, want die hoek die jij als 45° noteert is dat niet.
  • veldkrachten bepalen we t.o.v. een positieve testlading. je vector t.o.v. de -8 µC lading staat dus verkeerd om
  • als je krachten vectorieel optelt, gebruik dan de parallellogrammethode. ipv een parallogram zie ik eerder een willekeurige vierhoek.
en met de gegevens die je geeft moet je toch echt op 23 kN/C uitkomen.

Onderstaand bestandje kun je gebruiken om netjes op te tekenen in paint of zo.
Bijlagen
ruitjes10_blauw.gif
ruitjes10_blauw.gif (13.47 KiB) 291 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] coulombkracht door twee ladingen

Hermaakt plaatje. Dus als ik het goed doorheb moet je van je 27000 N/C je E van die lading van -8 micro coulomb aftrekken?
Bijlagen
forum.jpg
forum.jpg (29.39 KiB) 283 keer bekeken
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] coulombkracht door twee ladingen

dit kan EN MOET DUS wat netter
nikske_1.png
nikske_1.png (23.65 KiB) 291 keer bekeken
anders worden we er weinig wijzer van. Je kunt je afstandsschaal onafhankelijk van je krachtenschaal nemen.

1 hokje = 1 m

1 hokje = 5000 N

je kunt nu grafisch de grootte van je resultante bepalen, of je hebt nu een goede basis om wat goniometrie op los te laten en de resultante te berekenen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer