[natuurkunde] Spankracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[natuurkunde] Spankracht

Aan 2 touwen hangt een massa van 10kg. Elk touw hangt vast aan een muur. Het linker touw maakt een hoek van 30° met de muur (het rechter touw een hoek van 90° met de muur).

Wat is de spankracht in het linker touw?

Antwoorden : (in Newton)

A)115

B)86

C)200

D)50

Ik weet dat F=m.g=10.9,8=98N maar dat antwoord staat er niet tussen. Waarschijnlijk heeft de hoek belang maar ik kan de formule maar niet vinden!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] Spankracht

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: [natuurkunde] Spankracht

Maak eens een tekening.

De zwaartekracht bedraagt inderdaad 98 N en die moet je vervolgens opsplitsen in twee componenten (de spankracht in ieder touw). Gebruik daartoe je kennis van de goniometrie.

EDIT: Kijk ook eens hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [natuurkunde] Spankracht

Als ik de opgave goed begrijp zou de oefening er als volgt moeten uitzien.
oef.jpg
oef.jpg (12.66 KiB) 548 keer bekeken
dus dan weet je al dat de horizontaal componenten van beide touwen elkaar zullen opgeven. en dat dus de verticale component van F2 enkel het gewicht van de massa zal opgeven dus is 100kg * 10 (9,8 afgerond) = F2 *sin(30°)

hier uit volgt dat F2 = 200N.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [natuurkunde] Spankracht

Wat bedoel je met 'opgeven'..? Dat ze elkaar compenseren (dus samen gelijk aan 0)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Spankracht

Wat bedoel je met 'opgeven'..? Dat ze elkaar compenseren (dus samen gelijk aan 0)?
Zoiets wordt bedoeld ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [natuurkunde] Spankracht

....ik wil niet moeilijk doen, maar...ik snap de uitleg niet volledig ;)

Hoe kom je bvb aan die F2 * sin (30°)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Spankracht

Steeds hetzelfde, parallellogram tekenen en gonio erop loslaten......

Er is een zwaartekracht, die moet gecompenseerd worden door twee spankrachten. Teken dus de reactiekracht en ontbind die over krachten over de twee touwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [natuurkunde] Spankracht

anakin skywalker schreef:....ik wil niet moeilijk doen, maar...ik snap de uitleg niet volledig ;)

Hoe kom je bvb aan die F2 * sin (30°)?
Anders gezegd dan Jan:

Een vector die schuin loopt kan je steeds herleiden tot de som van 2 vectoren die mooi volgens de x en y assen lopen.

Stel je hebt een vector met grootte F die een bepaalde hoek a maakt met de x-as, kan je schrijven dat
\( \overrightarrow{F} = F* \overrightarrow{1_f}= F*cos(a) * \overrightarrow{1_x} + F*sin(a) * \overrightarrow{1_y}\)
of
\(( F*cos(a) , F*sin(a) )\)
als je je vectoren als koppels wil noteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Spankracht

Een vector die schuin loopt kan je steeds herleiden tot de som van 2 vectoren die mooi volgens de x en y assen lopen.
Of nog anders gezegd: elke vector is te ontbinden over twee willekeurige assen (dwz, die hoeven niet eens loodrecht op elkaar te staan)
anakin.png
anakin.png (8.84 KiB) 539 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] Spankracht

Het volgende alleen als wiskundige achtergrondinformatie, helemaal niet nodig voor dit vraagstuk.
Of nog anders gezegd: elke vector is te ontbinden over twee willekeurige assen (dwz, die hoeven niet eens loodrecht op elkaar te staan)
Nog anders gezegd, in lineaire algebra-taal: ieder paar lineair onafhankelijke vectoren in
\(\rr^2\)
vormen een basis van
\(\rr^2\)
. Daaruit blijkt dat ze inderdaad niet eens loodrecht op elkaar hoeven te staan, bijv. de vectoren (1,1) en (-1,2) vormen een basis terwijl hun inproduct niet nul is. </dd>
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [natuurkunde] Spankracht

Lol grapjassen, maak anders een simpel probleem ingewikkeld ;)

Speciale mensen, die fysici...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Spankracht

Lol grapjassen, maak anders een simpel probleem ingewikkeld ;)
Nou, ik wil eigenlijk júist de overeenkomst tussen al die gevalletjes, en dus het principe achter élke oplossing laten zien, n.l. dat parallellogram. De rest is goniometrie, die afhankelijk van de precieze situatie eenvoudiger of ingewikkelder kan zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: [natuurkunde] Spankracht

Xenion schreef:Anders gezegd dan Jan:

Een vector die schuin loopt kan je steeds herleiden tot de som van 2 vectoren die mooi volgens de x en y assen lopen.

Stel je hebt een vector met grootte F die een bepaalde hoek a maakt met de x-as, kan je schrijven dat
\( \overrightarrow{F} = F* \overrightarrow{1_f}= F*cos(a) * \overrightarrow{1_x} + F*sin(a) * \overrightarrow{1_y}\)
Of nog anders gezegd: elke vector is te ontbinden over twee willekeurige assen (dwz, die hoeven niet eens loodrecht op elkaar te staan)
[attachment=3947:anakin.png]
Die tekening is al iets duidelijker..maar toch snap ik niet waar die sinus vandaan komt (sorry.... ;) )..dat je een kracht kunt ontbinden in een x -en y-component snap ik nochtans wel...maar in dit geval gaat die sinus er maar niet in...

Veronderstel dat je werkt in de rechterdriehoek..de bovenste hoek is 30°...je wilt een formule opstellen vor de zwaartekracht, zodat je die gelijk kunt stellen aan '10kg * 9,81 N/kg' (zoals eerder gezegd, was dat 'F2 * sin(30°)')...dus je zoekt de aanliggende rechthoekzijde (rode stippellijn), want die heeft dezelfde grootte als de zwaartekracht, veroorzaakt door de massa...je hebt ook de schuine zijde nodig, want die is de parallel van de kracht in het linkertouw en is dus nodig in de formule....

Dus: aanliggende zijde/schuine zijde = cos (30°) of zwaartekrachtszijde/F2-zijde = cos (30°), dus Fz = m*g = 10kg * 9,81 N/kg = F2 * cos (30°)...

Waar ligt mijn denkfout dan?

(Jullie vragen je nu waarschijnlijk af waarom zo'n idioot meedoet aan het toelatingsexamen, maar ik ben veel beter in de andere wetenschappen...^^")

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Spankracht

Die tekening is al iets duidelijker..
Duidelijker worden ze niet.
maar toch snap ik niet waar die sinus vandaan komt (sorry.... ;) )..(
Waarschijnlijk uit een verkeerde interpretatie van het gegeven "Het linker touw maakt een hoek van 30° met de muur " door iemand eerder in deze topic.
(Jullie vragen je nu waarschijnlijk af waarom zo'n idioot meedoet aan het toelatingsexamen, maar ik ben veel beter in de andere wetenschappen...^^")
valt wel mee met die idiotie dus. :P
anakin2.png
anakin2.png (11.67 KiB) 538 keer bekeken
F2 = 100N/cos 30

antwoord A dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer