Infecties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Infecties

Hallo,

Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn van infecties die nooit helemaal zijn weggegaan en steeds weer opvlammen? Het betreft met name kno infecties, maar ook andere infecties doen dit. Witte bloedcellen diff is ok.

Behandeling?

Vriendelijke groet tavy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Infecties

Let je de volgende keer een beetje op je schrijven zodat het leesbaarder wordt voor de andere gebruikers?

Bij voorbaat dank.


Deze vraag is net zoals de andere niet te beantwoorden. De behandeling ligt helemaal aan de oorzaak van de chronische infectie. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een virus die die het immuunsysteem zodanig afzwakt dat bacteriën steeds de kans krijgen, of niet goed behandelde infecties door resistente organismen of aandoeningen van het immuunsysteem zelf etc. etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 26

Re: Infecties

Let je de volgende keer een beetje op je schrijven zodat het leesbaarder wordt voor de andere gebruikers?

Bij voorbaat dank.


.... begrijp evenniet wat je precies bedoelt...?

zijn mijnvragen te breed? of waarom moeilijk te beantwoorden

vriendelijke groet tavy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Infecties

tavy schreef:Let je de volgende keer een beetje op je schrijven zodat het leesbaarder wordt voor de andere gebruikers?

Bij voorbaat dank.


.... begrijp evenniet wat je precies bedoelt...?
Door bijvoorbeeld het gebruik van spaties, punten en hoofdletters.
tavy schreef:zijn mijnvragen te breed? of waarom moeilijk te beantwoorden

vriendelijke groet tavy
Ja, jouw vragen zijn te breed. Het is hetzelfde als je vraagt: 'Wat is de behandeling van hoofdpijn?'.

Niet elke hoofdpijn is hetzelfde en heeft dezelfde oorzaak.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 26

Re: Infecties

ok, ik begrijp het. Ik ben echter niet zo medisch onderlegd als jullie. begrijp ook wel dat er geen specifiek antwoord is ,maar een (of meerdere )denk richtingen wellicht? Ik bedoel als eenpt daarmee komt ,hoe ga je dan te werk?

( of maakik nu dezelfde fout?)

(Volgens mij wil ik altijd wel eenbeetje breed de diepte in hmm)

vriendelijke groet tavy

Berichten: 339

Re: Infecties

Zomaar wat denkrichtingen (deels obv bovenstaande gegevens), niet alles is in de dagelijkse praktijk van toepassing.

Anatomische 'afwijkingen', zoals bijholtes waar slijm in achterblijft of een middenoor wat niet goed belucht is. Ook de amandelen kunnen chronisch ontstoken zijn, met holtevorming. Allergie of overgevoeligheid waardoor de slijmvliezen vaak gezwollen zijn en er veel slijm geproduceerd wordt. Dit kan lijken op een infectie, en infecties veroorzaken. Veel blootstelling aan stof idem. Slechte hygiene kan steeds opnieuw besmetting veroorzaken. Op KNO-gebied is ook trilhaarfunctie van het slijmvlies nog belangrijk, als dat niet goed werkt ben je vatbaarder voor infectie.

De afweer kan verminderd zijn. Het aantal witte bloedcellen kan veranderd zijn, of alleen bepaalde typen bloedcellen. Ook kunnen de cellen wel aanwezig zijn, maar niet goed werken. Bijvoorbeeld door aangeboren defecten, of door andere infecties (bv HIV-infectie). Slechte, eenzijdige voeding kan leiden tot sneller optreden van infecties. Roken verhoogt de kans op infecties. Bepaalde steriele ontstekingen (bv autoimmuun) kunnen op een infectie lijken.

Iemand kan chronisch drager zijn van een bacterie die moeilijk door het afweersysteem overwonnen kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Infecties

De discussie over de invulling van het geneeskundig curriculum is afgesplitst naar dit topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=113111

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer