supernova

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

supernova

Bestaat er naast supernova ook een "gewone" nova? Zo ja wat is het verschil?

--mind fluctuations--

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: supernova

een supernova bestaat zoals je misschien wel weet bij het afsterven van een ster. (knalt door zijn eigen aantrekking in elkaar)

voor zover ik weet bestaat er geen "normale nova"
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 126

Re: supernova

Er bestaan wel normale Nova's. Een normale nova ontstaat doordat de waterstof op het oppervlak van een witte dwerg (een ster die het einde van zijn levenscyclus heeft bereikt en zal opzwellen tot een rode reus) toeneemt. Doordat de druk en tempratuur (door de extreme zwaartekracht die word uitgeoefent, en doordat de witte dwerg materie opneemt van sterren die dichtbij staan) toeneemt, zal uiteindelijk de buitenste laag waterstof zo erg onder druk komen te staan dat er een proces van kernfusie op gang komt dat de waterstof enorm snel omzet tot helium en andere elementen. Bij dit proces komt gigantisch veel energie vrij waardoor er een (weliswaar korte) lichtflits ontstaat.

Hoewel de flits die op deze manier geproduceerd word relatief kort duurt (een paar dagen), is een supernova veel sterker en spreken we over veel grotere hoeveelheden energie. Een supernova is een nog veel sterkere explosie, die ook veel zwaardere elementen produceert. Het calcium wat in jouw botten zit zit daar alleen maar dankzij een supernova van miljarden jaren geleden! :wink:

Berichten: 226

Re: supernova

Een nova ("nieuw") heet zo, omdat men ooit dacht dat het een nieuwe ster was. Dat is niet zo; een ster die al lang bestaat wordt plotseling zo helder, dat hij zichtbaar wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: supernova

en doordat de witte dwerg materie opneemt van sterren die dichtbij staan  
Volgens mij neemt hij geen materie op van andere sterren (misschien bedoel je planeten), lijkt mij veel te ver weg.
toeneemt, zal uiteindelijk de buitenste laag waterstof zo erg onder druk komen te staan dat er een proces van kernfusie op gang komt dat de waterstof enorm snel omzet tot helium en andere elementen.
De fusie van waterstof naar helium is dan al lang bezig geweest, het is juist dat nu het waterstof waar je het over hebt redelijk op aan het raken is. Het is doordat de waterstof op is en er geen uitwaartse druk meer is van de kernfusie, dat er alleen nog maar de gigantische zwaartekracht resteert, die er voor zorgt dat de ster met een enorme kracht in elkaar flikkert.

Hierdoor wordt het helium nog dichter op elkaar gedrukt en zal dat (misschien ook met het beetje waterstof wat er nog over is, het is natuurlijk niet helemaal op, er zal nog wel flink wat zijn, maar de grap is wel dat de helium producten verder fuseren) fuseren tot koolstof en dan zuurstof tot uiteindelijk ijzer. Bij een supernova zal het misschien zelfs wel tot andere restproducten gaan, maar dat had je al gezegd.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 126

Re: supernova

Volgens mij neemt hij geen materie op van andere sterren (misschien bedoel je planeten), lijkt mij veel te ver weg.
Werkelijk? Weet je misschien waar die materie dan wel vandaan komt? Volgens mij is het zo dat er materie moeten worden opgenomen voordat de ster uberhaupt onder zijn eigen zwaartekracht kan instorten...
De fusie van waterstof naar helium is dan al lang bezig geweest, het is juist dat nu het waterstof waar je het over hebt redelijk op aan het raken is. Het is doordat de waterstof op is en er geen uitwaartse druk meer is van de kernfusie, dat er alleen nog maar de gigantische zwaartekracht resteert, die er voor zorgt dat de ster met een enorme kracht in elkaar flikkert.
Dus als ik je goed begrijp is het zo dat de ster pas werkelijk onder druk komt te staan (De waterstof op het oppervlak staat natuurlijk sowieso onder druk, maar we hebben het natuurlijk over de druk die ervoor zorgt dat de nova ontstaat) als de kernfusie al heeft plaatsgevonden? Ik dacht altijd dat de snelle overgang van waterstof naar helium ervoor zorgt dat de nova ontstaat - de zwartekracht is hierbij slechts een versterkende factor... Dus uiteindelijk is de zwaartekracht die overblijft de werkelijke 'boosdoener'?

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: supernova

Een Supernova ontstaat als alle fases zijn geweest. (voorbeeld de fase waterstof via kernfusie omzetten in helium).

als al deze fases voorbij zijn is er eigenlijk alleen zwaartekracht over en deze is dan dus de boosdoender.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: supernova

Precies wat Ironeye zegt.

Een zon ontstaat uit een enorme wolk waterstof, die door eigen zwaartekracht dichter en dichter bij elkaar komt. Uiteindelijk door frictie en druk zal er fusie onstaan. Dit wordt een zon met als evenwicht de zwaartekracht vs. de fusie-energie. Als waterstof op is, neemt explosieve kracht af, en neemt de zwaartekracht weer de overhand, niets kan de zwaartekracht nu nog tegenhouden. Tot op het moment dat helium zo ver ingedrukt is dat er een veel intensievere enorm heftige fusie plaats vind tot de zwaardere elementen. Dan krijg je een supernova.

Het begint dus met waterstof (dat is de eerste materie, ik weet niet precies wat je bedoelt met materie die bij de zon komt) en dan als de zon supernova gaat dan neemt hij misschien wat puin mee onderweg, (is dat je materie) die kan niet van sterren zijn omdat een supernova of nova echt niet lichtjaren groot wordt terwijl meestal de afstanden onderling wel van dien aard zijn (tenzij het dubbel of tripple sterren zijn, maar dat is een heel ander verhaal). In ons geval zal onze zon naar een reus gaan, en Mercurius en Venus mee opslokken, de aarde wordt levend verbrand.

woohoo 250
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 126

Re: supernova

Ah, nu begrijp ik het. Ik ben uitgegaan van dubbelsterren - niet van gewone sterren. Vandaar dat het hele materie verhaaltje een beetje vaag was. Maar goed, ik begrijp het nu, dank voor het verhelderen!

Reageer