[fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

301300 pa.

probleem dat staat niet tussen de oplossingen

Want die zijn

2,97.10^6 pa; 1,97.10^5 pa;1,97.10^2 pa; niet te berekenen daar geen volume grot bekend
staat er wel tussen, want de eerste gegeven oplossing is 2,97.10^5 pa

verder vermoed ik stiekem dat hier gerekend moet worden met g= 9.8 m/s², en dan komt antwoord A precies uit.

(sidenote: pascal kort je af als Pa)
Bijlagen
grot.jpg
grot.jpg (25.87 KiB) 483 keer bekeken
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Pardon, ik heb het weer eens voor elkaar: verkeerde knop. Voor de tweede keer in een paar dagen denk ik te quoten, en zit ik te wijzigen in andermans bericht :P .

pardon. ;)

volledige opgave luidde:
nikske.png
nikske.png (17.2 KiB) 488 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Met deze formule kom je er wel uit volgens mij:

Afbeelding

dp = drukverschil

pvl = dichtheid vloeistof

g = gravitatieconstante

dh = hoogteverschil
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

anusthesist schreef:Met deze formule kom je er wel uit volgens mij:

Afbeelding

dp = drukverschil

pvl = dichtheid vloeistof

g = gravitatieconstante

dh = hoogteverschil
Die gebruikte Nikske ook, maar dat kun jij niet meer zien omdat ik dat wegpoetste.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 165

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Waarom dient in dit vraagstuk de atmosferische druk bij de vloeistofdruk te worden opgeteld? Drukt die er in deze situatie 'erbij'.

En zo ja, waarom dient hier geen rekening mee gehouden te worden als we druk op een bepaalde diepte in een vloeistof meten? Daar drukt (op het vloeistofoppervlak) de atmosfeer toch ook op?

Hoor het graag =D> !

Vriendelijke groeten,

Fons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Waarom dient in dit vraagstuk de atmosferische druk bij de vloeistofdruk te worden opgeteld? Drukt die er in deze situatie 'erbij'.
Jawel
En zo ja, waarom dient hier geen rekening mee gehouden te worden als we druk op een bepaalde diepte in een vloeistof meten? Daar drukt (op het vloeistofoppervlak) de atmosfeer toch ook op?
correct, en daar dient dus wél rekening mee gehouden te worden.

Druk wordt echter vaak bepaald in één van twee "soorten" druk: absolute druk (bar, atm) en overdruk (baro, ato) . Voor vaten die met de buitenlucht in contact staan is absolute druk dus inclusief de atmosferische, overdruk is dan het drukverschil met atmosferische druk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Fons schreef:Waarom dient in dit vraagstuk de atmosferische druk bij de vloeistofdruk te worden opgeteld? Drukt die er in deze situatie 'erbij'.

En zo ja, waarom dient hier geen rekening mee gehouden te worden als we druk op een bepaalde diepte in een vloeistof meten? Daar drukt (op het vloeistofoppervlak) de atmosfeer toch ook op?

Hoor het graag =D> !

Vriendelijke groeten,

Fons
Men kan vragen naar de totale druk (P atm + P hydr) en men kan vragen naar de hydrostatische druk!!

Gewoon de hydrostatische druk berekenen geeft je een idee van de druk die een vloeistof op een bepaalde diepte uitoefent. De totale druk geeft het totaalplaatje, vandaar het verschil.

correct me if i'm wrong ;)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

De luchtdruk in de grot was zonder water al hoger dan op hoogte nul.

Als het me goed herinner is de druk in de grot = (druk op hoogte nul) x exp{-(mgh)/(RT)}.

h is hier negatief.

Immers als je naar boven gaat neemt de luchtdruk af, dus als je naar beneden gaat, ... .

Berichten: 165

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

thermo1945 schreef:De luchtdruk in de grot was zonder water al hoger dan op hoogte nul.

Als het me goed herinner is de druk in de grot = (druk op hoogte nul) x exp{-(mgh)/(RT)}.

h is hier negatief.

Immers als je naar boven gaat neemt de luchtdruk af, dus als je naar beneden gaat, ... .
Hier zit inderdaad wat in. Maar ik denk dat dit het niveau van de toelatingsproef te boven gaat. Ik heb namelijk nog nooit ergens een som gezien over luchtdruk in rechtstreekse combinatie met hoogte gezien. Het staat ook niet in de lijst van vereisten kwaliteiten (toch?!).

Fons

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

ik denk dat dit het niveau van de toelatingsproef te boven gaat.
Laten we het zó stellen: uit alles in deze oefening blijkt dat de makers dat volledig buiten beschouwing willen laten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 165

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

Zo is het inderdaad beter / handiger geformuleerd =D> .

Fons

Berichten: 59

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

ik had dus gedacht dat daar waar de stippelijn onderaan staat, dat daar de druk hetzelfde is & dus mekaar "opheft", dus de enigste druk die nog op de holte in de grot inwerkt is die 20 meter hoge waterkolom en de luchtdruk zelf van de buitenlucht. Klopt dit?

dus dat zou dan zijn: (massadichtheid water)*g*h en dat is dus 1(kg/l)*9,81*20meter= 196.2 Pa dus dat zou dan overeen komen met antwoord C. maar ik vind het raar want ze houden precies geen rekening met de luchtdruk die op deze waterkolom werkt.

ben ik fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] vraag toelatingsexamen 2009, druk in grot

grietje91 schreef:ik had dus gedacht dat daar waar de stippelijn onderaan staat, dat daar de druk hetzelfde is & dus mekaar "opheft", dus de enigste druk die nog op de holte in de grot inwerkt is die 20 meter hoge waterkolom en de luchtdruk zelf van de buitenlucht. Klopt dit?

dus dat zou dan zijn: (massadichtheid water)*g*h en dat is dus 1(kg/l)*9,81*20meter= 196.2 Pa dus dat zou dan overeen komen met antwoord C. maar ik vind het raar want ze houden precies geen rekening met de luchtdruk die op deze waterkolom werkt.

ben ik fout?
Je hebt gewoon tot aan de stippellijn evenwicht.

Dan heb je dus als druk de 20 m hoge waterkolom (1000*10*20) = 200 kPa.

+!! De luchtdruk (100 kPa) = totaal 300 kPa

(ik heb nu wel een beetje afgerond, voor g 10 gebruikt en voor de luchtdruk 100 kPa)

Eigenlijk kom je dus 2,96 .10 ^5 Pa uit
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer