Draadloze stroom is geweldig!

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 7

Draadloze stroom is geweldig!

"Draadloze stroom, wat moet dat geweldig zijn. Als de batterij van je telefoon is leeg heb je geen oplader met een snoertje meer nodig. Tijdens een demonstratie van Eric Giler op de TED-conferentie bleek dat dit mogelijk is. Met zijn bedrijf Witricity probeert hij ons binnen afzienbare tijd aan draadloze stroom te helpen. Denk aan de vele toepassingen van draadloze stroom: geen draadjes meer naar je lampen, keukenapparatuur en televisie! Ook voor binnenhuisarchitecten wordt het leven.."


Bron: http://freshgadgets.nl/draadloze-stroom-komt-snel

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Draadloze stroom is geweldig!

En hoe efficient is deze energie-overdracht?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draadloze stroom is geweldig!

Dit is al een droom sinds Tesla. Maar de vraag naar de efficiëncy is heel legitiem. Sinds kort zijn er elektische trams die hun energie draadloos "uit de straat" halen. Enkele centimeters onder het wegdek ligt de primaire lus, die wordt alleen ingeschakeld als de tram er recht boven zit. In de tram zit een resonante kring die de energie opneemt. De techniek hierachter is echter helemaal niet zo eenvoudig en voorlopig werkt het alleen maar op zeer korte afstand. Dus ik ben zeer benieuwd of deze nieuwe vorm van binnenhuistoepassing echt wat wordt.


Een andere vraag is: wie gaat de energie betalen? Stel dat je met je mobiele telefoon op bezoek bent bij iemand, dan onttrekt jouw telefoon energie uit zijn net. Hoe ga je dat verrekenen?

Berichten: 12.262

Re: Draadloze stroom is geweldig!

Het zal me benieuwen, er is al vaker iets dergelijks aangekondigd, maar nog nooit echt op de markt gebracht.


Misschien dat het voor het laden van gsms nog wel haalbaa is, maar eerlijkgezegd die ik niet zo 123 een systeem voor me dat draadloos een paar 100 watt richting je tv aan de muur stuurt... of het moet iets aan de andere muur zijn dan waarschijnlijk net zo groot is als de tv =D>
Victory through technology

Berichten: 8

Re: Draadloze stroom is geweldig!

Laatste keer dat ik hier over gelezen had was de efficientie 40%. Dat betekent 60% verlies en met de huidige prijzen is het in mijn ogen zinloos. Zal wel goed zijn voor bepaalde toepassingen, maar denk niet dat het ooit op grote schaal gebruikt zal worden. Ik vraag me ook af hoe veilig dat is voor je gezondheid.

Berichten: 12.262

Re: Draadloze stroom is geweldig!

40% efficiency hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van de toepassing. Voor het opladen van een telefoon lijkt het me helemaal geen issue, maar als je bijv de hele dag je laptop zo van stroom voorziet loopt het wel in de papieren natuurlijk, laat staan je TV.


Maar ik moet het nog maar zien gebeuren: een systeem dat draadloos energie doorgeeft waarbij de de overbruggen afstand, zeg, tenminste 10 keer de omvang van het systeem zelf is.


Met microgolven (of desnoods licht) is dat wel haalbaar, maar dat heeft als nadeel dat je moet 'mikken' op de ontvanger... ook die handig!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 139

Re: Draadloze stroom is geweldig!

Met een strooiveld van pakweg 6 meter lijkt het mij persoonlijk ook wel moeilijk te bepalen wie nu precies de stroom verbruikt. De buurman of ik zelf.

Reageer