[strafrecht] alternatieve straffen

Moderator: Rhiannon

Reageer

[strafrecht] alternatieve straffen

Hallo iedereen daar, voor diegene die er iets van afweten: Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over de rechtspositie van alternatief gestraften? Eel erg merci al op voorhand, hopelijk kan iemand mij helpen e! De groeten! Ve :shock:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [strafrecht] alternatieve straffen

Wat bedoel je daar precies mee? De rechtspositie van ieder individu in een land is toch gelijk? Als je al eens eerder gestraft bent (alternatief of niet) heeft dat toch geen enkele invloed op je rechtspositie?

Voor zover ik weet mag iedereen nog steeds het zelfde. Ok, voor sommige dingen kom je niet meer in aanmerking als je een strafblad hebt, maar dat heeft niets te maken met alternatieve straffen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: [strafrecht] alternatieve straffen

Meer iets voor sekten denk ik om mensen op een alternatieve manier te straffen. Hier word iedereen op dezelfde manier berecht toch. Of snap ik het topic nu verkeerd?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [strafrecht] alternatieve straffen

Meer iets voor sekten denk ik om mensen op een alternatieve manier te straffen.
Nee hoor, alternatieve straffen worden ook gewoon in de Nederlands praktijk gebruikt. Het zijn (het woord zegt het al) alternatieven voor conventionele gevangenisstraffen / geldboetes.

Een alternatieve straf kan bijvoorbeeld zijn x uur werk verrichten voor de gemeenschap. Werken in een bejaardenhuis is hier een voorbeeld van.

Verder heb je natuurlijk nog Bureau Halt. Zij coordineren alternatieve straffen voor jongeren. Je kan iemand die met graffiti in de weer is geweest wel een geldboete geven, maar zij laten hen bijvoorbeeld een paar dagen muren schoon maken, om zo inzicht te geven in de last / kosten die zij de gemeenschap bezorgen. Door deze grotere betrokkenheid ten opzichte van een geldboete hoopt men op een kleinere kans op herhaling.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer