Springen naar inhoud

Irrigatieproject

• Log in om te kunnen reageren

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 14:57

Er maalt nog een vraag door mijn hoofd:

Als een rendement van een pomp varieert tussen de 50 en 70% zgm http://www.flygt.nl/268206.asp en het rendement van een benzinemotor is 25% zeg maar. Als we deze met elkaar vermenigvuldigen dan is het rendement 12.5 a 17.5%, laten we het gemiddelde 15% nemen. Laten we bij 1 liter benzine gemakshalve uitgaan van 9kwh.
Energie die overbijft met 1 liter benzine: 9 * 0.15 = 1.35 kwh

Daarmee kan slechts 10 kuub water verpompt worden met een opvoerhoogte van 50m, zie berekening onder

1.35 kwh = 4860 kws / 500 (gravitatieversnelling*opvoerhoogte, 10*50) = 9.72 kuub

Bij wijze van voorbeeld heb ik de volgende hogedrukpomp en de daarbijbehorende gegevens van internet geplukt, echter ik kan het niet rijmen met de bovenstaande berekening.

€ 949,00 incl. BTW
Soort pomp Hogedruk
Honda benzinewaterpomp WH 20X

Max.capaciteit ( l/min ) 500
Max.capaciteit ( m3/uur ) 30
Aanzuighoogte 8 m
Totale opvoerhoogte 50 m
,
Merk motor Honda
Type motor GX 160 4-takt
,
Slangaansluiting 2"
Afmetingen L x B x H 52 x 40 x 45 cm
Droog gewicht 27 Kg
,
Tankinhoud ( liter ) 3,6
Verbruik ( l/uur ) 1,6
,

Veranderd door frankie, 01 augustus 2009 - 15:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 16:29

De Honda WH20X is een centrifugaalpomp die een prestatiecurve (performance curve) heeft waarbij de hoogste opvoerhoogte (head) geleverd wordt bij een capaciteit van 0 en bij toenemende capaciteit neemt de opvoerhoogte geleidelijk af tot nagenoeg nul.
De performance curve van de soortgelijke Honda WH20XK1AC1 vindt je op pagina 8 in deze brochure.

Bij een capaciteit van 0 levert deze pomp een head van 140 feet = 43 meter.
Bij een capaciteit van 10 m3/uur = 44 gallons per minute (GPM) is de head nog 115 ft = 35 m.
Bij de maximale capaciteit van 130 GPM = 30 m3/u is de head nog slechts een paar meter.

De motor van de WH20X is 4.0 kW oftewel 5.5 pk.
http://www.hobrand.n...0000001820.aspx.

Het rendement (efficiency) van een centrifugaalpomp is niet constant maar heeft de vorm van en parabool met een maximum bij het Best Efficiency Point (BEP), zie de rode lijn in dit plaatje. Je ziet ook dat naarmate de capaciteit toeneemt het vermogen (Power) toeneemt, vooral rechts van het BEP.

Het rendement van de Honda pomp is niet gegeven maar wellicht kun je bij de fabrikant de efficiencycurve achterhalen, of het vermogen als functie van de capaciteit, zodat je kunt bepalen wat het vermogen is bij bijvoorbeeld 10 m3/u.
Hydrogen economy is a Hype.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 22:03

De Honda WH20X is een centrifugaalpomp die een prestatiecurve (performance curve) heeft waarbij de hoogste opvoerhoogte (head) geleverd wordt bij een capaciteit van 0 en bij toenemende capaciteit neemt de opvoerhoogte geleidelijk af tot nagenoeg nul.
De performance curve van de soortgelijke Honda WH20XK1AC1 vindt je op pagina 8 in deze brochure.

Bij een capaciteit van 0 levert deze pomp een head van 140 feet = 43 meter.
Bij een capaciteit van 10 m3/uur = 44 gallons per minute (GPM) is de head nog 115 ft = 35 m.
Bij de maximale capaciteit van 130 GPM = 30 m3/u is de head nog slechts een paar meter.

De motor van de WH20X is 4.0 kW oftewel 5.5 pk.
http://www.hobrand.n...0000001820.aspx.

Het rendement (efficiency) van een centrifugaalpomp is niet constant maar heeft de vorm van en parabool met een maximum bij het Best Efficiency Point (BEP), zie de rode lijn in dit plaatje. Je ziet ook dat naarmate de capaciteit toeneemt het vermogen (Power) toeneemt, vooral rechts van het BEP.

Het rendement van de Honda pomp is niet gegeven maar wellicht kun je bij de fabrikant de efficiencycurve achterhalen, of het vermogen als functie van de capaciteit, zodat je kunt bepalen wat het vermogen is bij bijvoorbeeld 10 m3/u.

This me duidelijk Fred, as maandag ga ik bij een pompenboer langs in P'A en probeer ik de efficientie curve te achterhalen, ik ga vooralsnog uit van een opvoerhoogte van 35m.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2009 - 22:25

Betreft die ditch irrigation en wortelrot.

Qua kostenplaatje is deze variabel alswel aan vaste kosten verreweg het voordeligst dunkt me. Omtrent die wortelrot, er kan getest worden met breedte van een bed (kanaal graven/dempen), het is niet vast gebonden als een high pressure irrigatiesysteem.
Zelf denk ik dat het risico op wortelrot voorkomen kan worden als er met vochtigheidsmeters gewerkt wordt. De grond is zand/lemig, vooralsnog denk ik dat bedden van 2m met kanalen van 50cm ertussen goed voldoen. Die vochtigheidsmeters moeten dan op een of andere manier worden gelinkt met de pomp. Het gebonden water moet aan de flanken van het bed 40 cm en in het midden 55 cm zijn om zo wortelrot te verkomen.

Is dit idee uitvoerbaar ? en zo ja bij wie kan ik het beste technisch advies hierover opvragen

Veranderd door frankie, 01 augustus 2009 - 22:34

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 00:55

ik ga vooralsnog uit van een opvoerhoogte van 35m.

Besluit eerst maar eens hoeveel stuks en welk type sprinklers (met hun debiet en druk) je tegelijkertijd wil draaien, en hoe je die gaat voeden (leidingwerk) en wat voor soort filter je eraan gaat hangen. Want dat is wat je pomp pijnloos zal moeten kunnen, niet een of andere nattevingerbenadering. In dit soort ontwerp in principe van irrigatiewens naar pomp werken. Het prijsverschil tussen pomp X en zijn wat grotere of kleinere typebroertje is verwaarloosbaar. De ellende van een ook maar een tikkeltje te kleine pomp is dat niet. Tenzij ter plaatse slechts een beperkt gamma pompen te krijgen is, dan zul je je sprinklers aan je pomp moeten aanpassen.

Betreft die ditch irrigation en wortelrot.

Omtrent die wortelrot,

waar haal je nou dat verhaal over wortelrot vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 06:50

Het prijsverschil tussen pomp X en zijn wat grotere of kleinere typebroertje is verwaarloosbaar. De ellende van een ook maar een tikkeltje te kleine pomp is dat niet.

Tiens, de prijs van pomp is niet belangrijk. Ik wil alleen voor de variabele kosten zo gunstig mogelijk uitkomen en aan de hand van de brandstof/variabele kosten baten analyse maken. Nml, die vaste kosten worden tot op een zekere hoogte geschonken. Aan de hand van de brandstofkosten kan er geschat/bepaald worden hoeveel geld de boeren gezamelijk apart moeten leggen voor het seizoen in de lange droge periode.

waar haal je nou dat verhaal over wortelrot vandaan?

Leg eens uit waarom dat niet zou kunnen volgens jou ?

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 07:37

Het systeem dient automatisch te gebeuren, die boeren die komen enkel 1 keer week langs voor onderhoud van de planten. De grond ligt aan de andere kant van rivier vanwaar het dorp is en gaan er dus met de boot naar toe. Ik wil het irrigatie systeem voor hen zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken.

Nu ik schrijf denk ik aan/komt in me op een geintegreerd systeem waarbij tevens het overvloedige water in de natte periode kan worden afgevloeid naar de rivier. Ik ben overigens niet in de lange natte tijd op deze grond geweest, echter this een kleine moeite om een kanaal te graven richting rivier.

De juiste dosering water verpompen kan volgens mij het beste door vochtigheidsmeters automatisch te koppelen/linken aan de pomp. Tenzij je een beter idee hebt dan hoor ik dat graag.

Veranderd door frankie, 02 augustus 2009 - 07:47

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 09:47

Zoals Jan al schreef: je moet eerst het hele systeem ontwerpen voor je de pomp kiest. Anders weet je bij gebruik van sprinklers niet hoeveel opvoerhoogte je werkelijk nodig hebt.

Ik vond hier een prestatiecurve voor de Honda WH20X die bij 10 m3/u (44 GPM) een opvoerhoogte van 40 m (head van 132 feet) geeft. Er is blijkbaar een verschil tussen de WH20X en WH20XK1AC1. Vraag dat ook maar eens aan die leverancier.

Het systeem dient automatisch te gebeuren, die boeren die komen enkel 1 keer week langs voor onderhoud van de planten.

Dat betekent dat de benzine voor de motor ook maar 1 keer per week bijgevuld wordt? Dan moet die pomp wel een heel wat grotere tank hebben dan die Honda met z'n 3,6 liter. En wat als er een probleem is met de pomp die niet automatisch gestart is, of stilgevallen? Of als de pomp gestolen is? Dat merkt men dan pas een week later? En hoe moeten die overhead beams met sprinklers de hele week verplaatst worden? Of ben je daar toch weer vanaf gestapt en wordt het nu definitief ditch irrigation? Dan kun je met een veel kleinere pomp toe.

De juiste dosering water verpompen kan volgens mij het beste door vochtigheidsmeters automatisch te koppelen/linken aan de pomp.

Hoe start je daarmee de benzinepomp? Met een elektrische startmotor? En waar komt die elektriciteit vandaan voor die meters en die startmotor? En dat moet door eenvoudige boeren onderhouden worden?
Het lijkt mij dat je probeert het wiel opnieuw uit te vinden. Er moeten daar toch meer akkers zijn die irrigatie hebben. Het beste systeem is al door anderen ontdekt. Ga eens kijken hoe zij het doen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 11:27

die boeren die komen enkel 1 keer week langs voor onderhoud van de planten.

Dan ga je de hele hectare tegelijk moeten kunnen beregenen. Capaciteiten van een standaardsysteem liggen in de buurt van 5 mm/h. Begin dan maar te denken aan een pomp van ca 50 m/h bij 5 bar.

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar ik begin dit hoe langer hoe meer een slecht idee te vinden. Ik ken geen goeie boeren die maar zo eens in de week hun teelten gaan bekijken. Dat moet fout gaan, is het niet met de irrigatie, dan is het wel op ander gebied. Verder vraag ik me dan af hoe lang die apparatuur daar op dat veld blijft staan. Als je het mij vraagt is het binnen de kortste keren gejat.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 12:02

Er moeten daar toch meer akkers zijn die irrigatie hebben. Het beste systeem is al door anderen ontdekt. Ga eens kijken hoe zij het doen.

Irrigatie gebeurd voornamelijk in West Suriname, beperkt in Oost Suriname en al helemaal niet in boven Suriname, diep in het binnenland (voila daar is die). West Suriname zijn de boeren zijn goed opgeleid en doen aan moderne landbouw, daar wordt gewerkt met sprinklers/dripsysteem maar daar is dan ook het geld en de infrastructuur.
Dus je begrijp nu, je doet mee aan een uniek project.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 12:24

Dus je begrijp nu, je doet mee aan een uniek project.

Ik doe trouwens niet mee hoor. Met alle respect, maar ben je eigenlijk niet een beetje aan het dromen? Zelf heb je duidelijk geen verstand van irrigatie of van pinda's, en dan moet je een paar boeren gaan begeleiden die dat k niet hebben, ergens in het midden van nergens? Ik heb teveel in dat soort omstandigheden gewerkt om dit, op deze wijze opgestart, enige kans van slagen te geven. Als het je eigen geld is dat je erin steekt, prima, moet je zelf weten. Maar waag er andermans geld niet aan h.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 12:36

Dan ga je de hele hectare tegelijk moeten kunnen beregenen. Capaciteiten van een standaardsysteem liggen in de buurt van 5 mm/h. Begin dan maar te denken aan een pomp van ca 50 m/h bij 5 bar.

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar ik begin dit hoe langer hoe meer een slecht idee te vinden. Ik ken geen goeie boeren die maar zo eens in de week hun teelten gaan bekijken. Dat moet fout gaan, is het niet met de irrigatie, dan is het wel op ander gebied. Verder vraag ik me dan af hoe lang die apparatuur daar op dat veld blijft staan. Als je het mij vraagt is het binnen de kortste keren gejat.

De landbouw die daar bedreven wordt is zeer primitief, die kostgronden waar momenteel pinda wordt verbouwd staan er goed bij en staan los van kostgronden van waar ze hun eigen voedsel verbouwen. Aan de enige dag dat je kan merken de dagen niet hetzelfde zijn is te merken aan de zondag wanner mensen naar de kerk gaan en de zaterdag wanneer de kinderen niet naar school gaan, de tijd staat stil hier. Omtrent bemesting en rotatie moet wel (heel) wat gebeuren maar daar ga ik een begeleidende rol inspelen. Omtrent die wekelijkse onderhoudsbezigheden, daar kan ik geen verandering in teweeg brengen, ze doen dat al honderden jaren zo.
Om toch inkomen te genereren voor deze mensen want er is hier niet zo iets als een commerciele economie moet er een daad gesteld worden. Echter ik ga niet zo maar iets neerplanten, tot op de details wil ik uitzoeken welk systeem het beste bij hen past. Wordt dit een succes dan kan het als voorbeeld dienen voor de omliggende dorpen in het gebied.
Inderdaad zal ik meenemen dat een dure pomp aan de andere kant van de rivier staat vanwaar het dorp ligt geen aanrader is, zo ook een installatie dat op zonne-energie werkt.
Dan blijft er een pomp met een lage capacitiet/aanschafprijs over. Die vochtigheidsmeters die gebruiken ze hier niet en zijn dus diefstalproef mag ik aannemen. Er moet toch iets te linken zijn met die vochtigheidsmeters en een accu, anders dan moet het zegge en schrijven natte vinger werk worden en de pomp automatisch regelen met vaste tijden.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 12:46

Met alle respect, maar ben je eigenlijk niet een beetje aan het dromen? Zelf heb je duidelijk geen verstand van irrigatie of van pinda's

Doel je op de die 0.25/0.4 inch water die pinda's dagelijks nodig hebben ?
Je moet uitkijken om literatuur exact te kopieren op het veld, je zal niet de eerste zijn die hiermee op zijn bek gaat, het is een aanname van mensen die hier irrigatie aanleggen waarmee ik werk. Suriname is een ander land dan bv Australie er is hier ook ontzettend veel dauw.

Veranderd door frankie, 02 augustus 2009 - 12:54

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 13:55

Inderdaad zal ik meenemen dat een dure pomp aan de andere kant van de rivier staat vanwaar het dorp ligt geen aanrader is, zo ook een installatie dat op zonne-energie werkt.
Dan blijft er een pomp met een lage capacitiet/aanschafprijs over. Die vochtigheidsmeters die gebruiken ze hier niet en zijn dus diefstalproef mag ik aannemen. Er moet toch iets te linken zijn met die vochtigheidsmeters en een accu, anders dan moet het zegge en schrijven natte vinger werk worden en de pomp automatisch regelen met vaste tijden.

Is het nou werkelijk te veel moeite voor die mensen om elke dag een keer naar de andere oever te varen en de pomp manueel te starten en te stoppen? Waar hebben ze het daar dan zo druk mee de hele dag?

Hoe breed is die rivier? Is het niet mogelijk de pomp aan de dorpse kant van de rivier te plaatsen en een lange persslang/persleiding over de bodem naar de andere oever waar de pindas groeien?

Wat is het hoogteverschil tussen de oevers? Is het pindaveld zichtbaar vanaf de dorpse oever of ligt het hoger? Of staan er bomen die het zicht belemmeren?

Als je met vochtigheidsmeters gaat werken krijg je er een heel meet- en regelsysteem bij, zoals in een moderne fabriek, maar daar hebben ze ook nog operators die continue de boel in de gaten houden, bij jouw pindaveld niet. En stel dat je om de 10 meter een vochtigheidsmeter wilt, dat zijn er dan al 100 per hectare, en dat zijn dus ook 100 draden die over of onder het pindaveld moeten lopen. Hoe diep moeten die meters in de grond zitten? En al die meters geven een verschillende waarde, sommigen een onzinnige waarde omdat ze niet goed zijn. Hoe ijk je die dingen terplekke? En hoe bepaal je uit de meetwaarden wanneer te beregenen? Uit het gemiddelde van de metingen? Of neem je de droogste metingen? Het lijkt me eenvoudiger een ordinaire regenmeter in het dorp te plaatsen, je weet hoeveel totaal water je op het pindaveld wilt, je weet hoeveel regen er gevallen is, dus het verschil moet je met de irrigatie doen.

En hoe wil je die accu opladen? Is er elektriciteit in het dorp van een generator of zo? Zo ja dan is dat een extra argument om de pomp bij het dorp te plaatsen want dan kun je een elektromotor gebruiken. Het starten van een pomp met benzinemotor vergt diverse handelingen die niet te automatiseren zijn, krijg ik de indruk uit de handleiding van de pomp:
http://www.hondapowe...ls/31YB7000.pdf
http://www.hondapowe...an...B7721.pdf"
http://www.hondapowe...ls/31YB7721.pdf
Ook het primen van de centrifugaalpomp is belangrijk. Er moet gewoon een bekwaam persoon zijn om de pomp correct te starten, geen automatisering.

Veranderd door Fred F., 02 augustus 2009 - 13:58

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 15:04

Is het nou werkelijk te veel moeite voor die mensen om elke dag een keer naar de andere oever te varen en de pomp manueel te starten en te stoppen? Waar hebben ze het daar dan zo druk mee de hele dag?

So be it, so be it, wat ik wil doen is aan hand van hun werkwijze het beste er van maken. Er is geen regelmaat in het werk, soms wordt er hard gewerkt, soms ook helemaal niet en daar gaat al mis met de manual. Hoop hiermee duidelijk te zijn.

Hoe breed is die rivier? Is het niet mogelijk de pomp aan de dorpse kant van de rivier te plaatsen en een lange persslang/persleiding over de bodem naar de andere oever waar de pindas groeien?

Die boten die langsvaren beschadigen die leiding, het is een rivier met her en der diepe geulen, gidsen weten die blind te bevaren. Rivier is op die pek 200 meter breed, in de droge tijd zal dat minder zijn.

Wat is het hoogteverschil tussen de oevers? Is het pindaveld zichtbaar vanaf de dorpse oever of ligt het hoger? Of staan er bomen die het zicht belemmeren?

Het pindaveld is niet zichtbaar, overigens gebeurd diefstal 's nachts als je hierop doelt. Aan de dorpse kant is de bodem niet zo vruchtbaar.

Als je met vochtigheidsmeters gaat werken krijg je er een heel meet- en regelsysteem bij, zoals in een moderne fabriek, maar daar hebben ze ook nog operators die continue de boel in de gaten houden, bij jouw pindaveld niet. En stel dat je om de 10 meter een vochtigheidsmeter wilt, dat zijn er dan al 100 per hectare, en dat zijn dus ook 100 draden die over of onder het pindaveld moeten lopen. Hoe diep moeten die meters in de grond zitten? En al die meters geven een verschillende waarde, sommigen een onzinnige waarde omdat ze niet goed zijn. Hoe ijk je die dingen terplekke? En hoe bepaal je uit de meetwaarden wanneer te beregenen? Uit het gemiddelde van de metingen? Of neem je de droogste metingen? Het lijkt me eenvoudiger een ordinaire regenmeter in het dorp te plaatsen, je weet hoeveel totaal water je op het pindaveld wilt, je weet hoeveel regen er gevallen is, dus het verschil moet je met de irrigatie doen.

In de maanden september en oktober valt er niet tot nauwelijks regen, als het wel gebeurd dan zijn het hevige plensbuien die de resp 80/90mm neerslag in die maand(en) maken. Er zit wel wat in dat idee van jou betreft dat verschil met irrigatie doen, moet het alleen verders uitwerken. Zoals je weet, is je hulp van harte welkom.

En hoe wil je die accu opladen? Is er elektriciteit in het dorp van een generator of zo?

Nee, die is er niet

Zo ja dan is dat een extra argument om de pomp bij het dorp te plaatsen want dan kun je een elektromotor gebruiken. Het starten van een pomp met benzinemotor vergt diverse handelingen die niet te automatiseren zijn, krijg ik de indruk uit de handleiding van de pomp:
http://www.hondapowe...ls/31YB7000.pdf
http://www.hondapowe...an...B7721.pdf"
http://www.hondapowe...ls/31YB7721.pdf
Ook het primen van de centrifugaalpomp is belangrijk. Er moet gewoon een bekwaam persoon zijn om de pomp correct te starten, geen automatisering.

Indien automatisering niet mogelijk is, dan maar om de drie dagen starten.

Veranderd door frankie, 02 augustus 2009 - 15:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures