Springen naar inhoud

Irrigatieproject

• Log in om te kunnen reageren

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2009 - 15:24

Fred, bedankt ! Bedenk wel dat Boven Suriname waar de marrons wonen een totaal ander gebied is dan de kustvlakte van Suriname. Zeker ook in cultureel opzicht heel anders dan bv west Suriname met de moderne rijstcultuur. Het maakt dit project allemaal extra leuk omdat alles vanaf de bodem opgestart kan worden.

Ook bedankt voor je uitgebreide info Jan, ik heb geen ervaring met dit soort irrigatie en ben in onlangs in dit project terechtgekomen en moet me zelf zeer snel informeren onder uiterst primitieve omstandigheden.

Alle info/ideeen van jullie ga ik nu goed onderzoeken en tenslotte zal ik jullie melden wat voor systeem het gaat worden.

Als jullie nog meer ideeen en kennis hebben dan wil dat natuurlijk nog graag horen.

Veranderd door frankie, 02 augustus 2009 - 15:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 15:14

Beste Jan,

Ik heb nog proberen te achterhalen hoe groot het verschil nu is tussen het volume water dat moet worden toegevoegd bij ditch irrigation in vergelijking met drippers of een sproeisysteem om een zelfde vochtigheidsgehalte in de grond te krijgen. Het is me niet gelukt dit te achterhalen, het is natuurlijk ook aan verschillende factoren onderhevig, wellicht dat jij hierover meer weet.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 augustus 2009 - 16:09

Frankie, hoe lovenswaardig je initiatief ook is, ik wil je graag waarschuwen voor een valkuil waar velen in jouw situatie in zijn gestapt: over-engineering.
Je ontkomt niet aan enkele grote investeringen maar hoe simpeler en goedkoper het systeem is, hoe groter de kans dat het project slaagt op langere termijn. Bijvoorbeeld een pomp zal je moeten kopen, maar kies dan voor een pomp die je gewoon kan starten zonder dat er expertise voor nodig is. Exit centrifugaal pomp. Exit vochtigheidsmeters. Exit speciaal gereedschap. Exit high tech.
Een oude 125cc Honda 4-takt bromfiets motor met contactpunten (ontsteking) heeft een grotere kans van overleven dan een gloednieuwe motor met veel elektronica want die is niet te repareren daar.
Moderne motoren gaan vast een keer kapot en dan gaat het over ingegoten black-box ontstekingen die je zelf niet kan repareren. Helaas kan je niet verwachten dat ze een week met dat ding gaan lopen om ermee naar de dealer te gaan (ik overdrijf voor het gemak even).
Klop het luchtfilter af en toe even uit, draai er een nieuw bougietje in en al doen ze gebruikte frituur olie in het carter van het oude beestje: die blijft gewoon twintig jaar keurig lopen ;) Wat zijn lokaal de motorfietsen die een geschikt vermogen leveren?
Overweeg een losse, ouderwetse bullit-proof benzine motor en simpele pomp te kopen om die zelf aan elkaar te klussen.

Menig project in deze hoek is hierop -helaas- op de bek gegaan. Zoek ervaring in dit gebied en vraag om advies van mensen die weten hoe dit soort projecten uitpakken.

Lang verhaal kort: de personen die ermee gaan werken moeten de assemblage zelf kunnen uitvoeren en alles zelf kunnen repareren. Je project is geslaagd als je na een maand weg kan gaan om het tien jaar later werkend terug te vinden met alle reparaties die bij tien jaar draaien horen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 15:25

Het zal een lowpressure systeem worden, waarbij de velden met de hand doormiddel van een waterslang geirrigeerd gaan worden. Er zal tevens gebruik worden gemaakt van durotanks, deze zullen 2 meter boven maaiveld worden geplaatst. De meest simpele techniek zeg maar.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 augustus 2009 - 16:47

Tjonge, dat is wel van het ne uiterste in het andere.

Eerst moest alles automatisch want de dorpelingen waren niet bereid meer dan eens per week even naar de akker te kijken, en nu moeten ze dagelijks met de hand sproeien en het hele veld aflopen.
Hydrogen economy is a Hype.

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 12:31

Tjonge, dat is wel van het ne uiterste in het andere.

Eerst moest alles automatisch want de dorpelingen waren niet bereid meer dan eens per week even naar de akker te kijken, en nu moeten ze dagelijks met de hand sproeien en het hele veld aflopen.

Niet dagelijks 2 a 3 keer per week

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2009 - 15:00

lowpressure systeem ....//.... 2 meter boven maaiveld

Da's wel heel erg low pressure. Met een beetje versleepbare slang (dus niet te dik) van zeg 50 m geeft dat z'n gering debiet dat je bij wijze van spreken handmatig aan het druppelirrigeren bent. Met de slangen ga je het gewas kapotslepen, en die slangen zijn ook binnen een seizoen onbruikbaar geworden van het knikken en knopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2009 - 01:18

Da's wel heel erg low pressure. Met een beetje versleepbare slang (dus niet te dik) van zeg 50 m geeft dat z'n gering debiet dat je bij wijze van spreken handmatig aan het druppelirrigeren bent. Met de slangen ga je het gewas kapotslepen, en die slangen zijn ook binnen een seizoen onbruikbaar geworden van het knikken en knopen.

Slang is 35 m lang, het kapotslepen kan vermeden worden door met rechte rijen te gaan werken.

Inderdaad je sproeit op 1 + meter hoogte en op 2 meter hoogte staan de durotanks, deze zijn weer 2.75 meter hoog, maar toch.

Lastig, een stellage bouwen van 3 meter boven maaiveld is veel duurder.

Veranderd door frankie, 28 augustus 2009 - 01:28

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 september 2009 - 11:35

Stellage bouwen van 3 meter gaat naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, hoe erg low is die low pressure dan bij een diameter van 1 en 2 cm van de tuinslang ?

Het debiet moet tenminste 1 kuub binnen een half uur zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 september 2009 - 12:29

Door een 50 m lange, rechte slang van 2 cm binnendiameter, bij een drukverschil van rond de 0,25 bar (2,5 m waterkolom) mag je volgens Hagen-Poiseuille in theorie nog ongeveer 2L/s verwachten. In de praktijk (bochten, aansluitingen e.d.) zal dat eerder hoogstens de helft daarvan zijn.

NB: dit wordt hl snel minder bij dunnere slangen. In een 1 cm slang kom je nog maar aan ongeveer 6% van bovengenoemde waarde.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 september 2009 - 17:38

Door een 50 m lange, rechte slang van 2 cm binnendiameter, bij een drukverschil van rond de 0,25 bar (2,5 m waterkolom) mag je volgens Hagen-Poiseuille in theorie nog ongeveer 2L/s verwachten. In de praktijk (bochten, aansluitingen e.d.) zal dat eerder hoogstens de helft daarvan zijn.

NB: dit wordt hl snel minder bij dunnere slangen. In een 1 cm slang kom je nog maar aan ongeveer 6% van bovengenoemde waarde.

Bedankt voor de reactie Jan,

Ik heb naar de formule gekeken maar ik kan deze niet toepassen, wellicht als de volgende som wordt uitgewerkt op wsf dat ik de resterende berekeningen zelf kan doen. Feit is dat een stellage van 3 meter om technische redenen niet haalbaar blijkt. Binnendiameter van 1cm valt helemaal af begrijp ik, 2cm of 3cm blijft over alleen dan zitten we alleen wellicht met een gewichtsprobleem van de slang.

Nu zou ik willen weten wat bij een druk verschil van 0.15 bar en een slang van 40m van 2 cm en 3 cm binnendiameter wat het debiet is. 3 cm diameter lijkt mij de fors aan de grote kant overigens. Graag zou ik tenminste een berekening volledig uitgewerkt op de reactie kunnen zien zodat ik de volgende berekeningen zelf verder kan werken.

Er moet binnen een half uur 800 liter besproeid kunnen worden, ruim genomen is dat een halve liter water per seconde, op de tuinslang komt overigens ook een douchekop op.
Dat neemt ook de nodige wijving met zich mee.

Veranderd door frankie, 05 september 2009 - 17:48

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 september 2009 - 19:31

De door Jan vd Velde genoemde Hagen-Poiseuille vergelijking geldt alleen voor laminaire stroming, als Reynolds getal kleiner is dan 2100. Dat is hier niet het geval en dus moet met de Moody of Darcy frictie factor gerekend worden.

Nu zou ik willen weten wat bij een druk verschil van 0.15 bar en een slang van 40m van 2 cm en 3 cm binnendiameter wat het debiet is.

0.15 bar over 40 m = 0.375 bar/100m = 3.75 m/100m

Zonder drukverlies voor de sproeikop geldt dan:

voor een 3 cm slang geldt dan:
debiet = 0.74 L/s = 2.7 m3/u
snelheid = 1.04 m/s
Reynolds = 31000

voor een 2 cm slang geldt dan:
debiet = 0.27 L/s = 1.0 m3/u
snelheid = 1.04 m/s
Reynolds = 17000

voor een 1 cm slang geldt dan:
debiet = 0.04 L/s = 0.15 m3/u
snelheid = 0.53 m/s
Reynolds = 5000

Ik ga nu niet allerlei formules intypen en uitleggen.
Het volgende nomogram is niet echt nauwkeurig maar voor jouw doel goed genoeg:
http://www.jains.com.....oly pipes.htm

In werkelijkheid zal het debiet minder zijn vanwege de sproeikop en allerlei bochten in de slang.

Veranderd door Fred F., 05 september 2009 - 19:33

Hydrogen economy is a Hype.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 48197 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 september 2009 - 20:27

De door Jan vd Velde genoemde Hagen-Poiseuille vergelijking geldt alleen voor laminaire stroming, als Reynolds getal kleiner is dan 2100. Dat is hier niet het geval .........

oeps.... :eusa_whistle:

frankie

frankie

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2009 - 17:14

Ik had nog een vraag over het ditch irrigatie systeem, is deze wellicht niet toepasbaar voor zandgronden ivm drainage bodem ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures