achterkant van de maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

achterkant van de maan

Vinden jullie het niet raar dat wij de achterkant van de maan niet kunnen zien. Als de omlooptijd van de maan maar 1 seconde zou verschillen met de revolutietijd ( draaiing om zijn as) dan zouden we da achterkant al gezien hebben. Maar zo te zien zijn de omlooptijd en de revolutietijd perfect gelijk!!!!!!!! Vinden jullie dat niet een beetje mysterious?

Ik wil jullie mening over weten

Berichten: 126

Re: achterkant van de maan

hihi schreef:Vinden jullie het niet raar dat wij de achterkant van de maan niet kunnen zien. Als de omlooptijd van de maan maar 1 seconde zou verschillen met de revolutietijd ( draaiing om zijn as) dan zouden we da achterkant al gezien hebben. Maar zo te zien zijn de omlooptijd en de revolutietijd perfect gelijk!!!!!!!! Vinden jullie dat niet een beetje mysterious?

Ik wil jullie mening over weten


De aarde en de maan draaien synchroon aan elkaar en zullen dus die ene seconde vanzelf bijstellen (hoewel dit enige tijd duurt). Bijna alle manen in ons zonnestelsel draaien synchroon aan een planeet. Aangezien dit dus een normaal proces lijkt te zijn, vind ik het eigenlijk niet meer zo mysterious hoor! :wink:

Re: achterkant van de maan

De aarde en de maan draaien synchroon aan elkaar en zullen dus die ene seconde vanzelf bijstellen (hoewel dit enige tijd duurt). Bijna alle manen in ons zonnestelsel draaien synchroon aan een planeet. Aangezien dit dus een normaal proces lijkt te zijn, vind ik het eigenlijk niet meer zo mysterious hoor!


Dank je dat wist ik niet :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: achterkant van de maan

Veel informatie over het aarde-maan-stelsel (inclusief nuttige links) vind je op dit gedeelte van de site van volkssterrenwacht Urania.

Meer over de wetten van de hemelmechanica (en dus de wetten van kepler) vind je hier.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 55

Re: achterkant van de maan

we zien niet altijd precies dezelfde helft van de maan, er is een marge van een paar graden in de lengtegraden van de maan. maar zoals gezegd, het hersteld zichzelf na verloop van tijd, zodat we de andere kant neit zien.
sdfsgdsfh

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: achterkant van de maan

Verrek,nu je het zegt! Er gaat toch ook zo een theorie van Einstijn de ronde: als we de maan niet zien...bestaat hij dan wel.
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!



Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: achterkant van de maan

Verrek,nu je het zegt! Er gaat toch ook zo een theorie van Einstijn de ronde: als we de maan niet zien...bestaat hij dan wel.
Einstein zei dat juist als grap tegen de quantummechanici, het was puur cynisme, en hij was het er dus juist niet mee eens. Quantummechanica stelt dat je pas zeker weet dat een deeltje bestaat als je meet waar het deeltje is, op dat moment duw je het deeltje van quantumlimbo naar een duidelijke staat. De quantumdudes zeggen dus dat als je een deeltje gemeten hebt dat je dan pas iets weet, wat voor de meting gebeurde kan je niet weten. Eingelijk is dat gek als je er over nadenkt. Als jij een auto voorbij ziet komen en hij rijd 80km/h dan weet je dat hij een seconde geleden 22 meter terug was. De quantummechanici zeggen dat je dat niet kan weten, omdat het deeltje dan geen vaste plek heeft.

Einstein vond dit een uitermate contraintuitieve gedachte en zei als antwoord op Pauli en consorte: "Als niemand op aarde naar de maan kijkt, dan is de maan er toch gewoon, dat is inherent aan of mensen er naar kijken of niet" (andere bewoording uiteraard, iig in het Duits)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer