Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 67

Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Hey, Ik heb in een ander bericht gelezen dat moest je op een planeet wonen die rond een ster draait, die tussen 2 sterrenstelsels hangt, je s'nachts geen sterren zou zien.

Betekend dat dan dat de sterren de wij s'nachts (met het blote oog) zien enkel die van ons sterrenstelsel zijn? Zien wij de sterren van de andere sterrenstelsels niet?

Alvast bedankt,

Nico

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Je kan wel andere sterrenstelsels volgens mij zien, Andromeda kon je dacht ik zien. Waar het om gaat is dat de lichtintensiteit van sterren kwadratisch met de afstand afneemt, tussen sterrenstelsels zit praktisch niets, dus als je net daar tussenin zit zie je niets.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Het dichtstbijzijnde stelsel, de Grote Magellaanse Wolk (ondanks de naam een dwergstelsel), ziet eruit als een vlek waarin het blote oog vanaf aarde geen individuele sterren onderscheidt, behalve als er zich een supernova voordoet, zoals in 1987. Je moet overigens op het Zuidelijk Halfrond zijn om dit stelsel te zien.

Het dichtstbijzijnde stelsel dat ongeveer even groot is als onze Melkweg, de Andromedanevel, staat 10x zo ver weg. Ook deze is voor het blote oog, gezien vanaf aarde, een vlek waarin geen individuele sterren herkenbaar zijn. Zelfs een supernova in de Andromedanevel is te zwak voor ons blote oog.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Helaas, sterren in andere sterrenstelsels zijn niet zichtbaar. Er zijn wel een aantal bijzonder mooie objecten aan de hemel die je met slechts een verrekijker kunt zien;

http://en.wikipedia.org/wiki/Whirlpool_Galaxy

http://en.wikipedia.org/wiki/Triangulum_Galaxy (ook met blote oog onder zéér goede omstandigheden)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sunflower_Galaxy

http://en.wikipedia.org/wiki/Bode's_Galaxy

http://en.wikipedia.org/wiki/Messier_83
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Ik weet zelf wel dat je geen individuele sterren kan zien, maar voor het persoon wat op de planeet zit, was de vraag of deze sterren ziet, ik zou zeggen dat je wel degelijk, ster achtigen ziet, namelijk stelsels. Natuurlijk is dat totaal iets anders, maar je ziet wellicht wel lichtpuntjes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Ik weet zelf wel dat je geen individuele sterren kan zien, maar voor het persoon wat op de planeet zit, was de vraag of deze sterren ziet, ik zou zeggen dat je wel degelijk, ster achtigen ziet, namelijk stelsels. Natuurlijk is dat totaal iets anders, maar je ziet wellicht wel lichtpuntjes.


Het is onwaarschijnlijk dat iemand lichtpuntjes in de nevel onderscheidt. Gezien vanaf de aarde is de grootte van de Andromedanevel circa 190*60 boogminuten^2. De resolutie van het blote oog is circa 3*3 boogminuten^2, laten we dat een pixel noemen. De Andromedanevel is dan ongeveer 1000 pixels groot. Hij bevat circa 10^12 sterren, dus een miljard sterren per pixel. Dat grote aantal maakt dat je geen verschil ziet in helderheid tussen naburige pixels, zelfs niet met een supernova. Als de waarnemer zich halverwege tussen onze Melkweg en de Andromedanevel bevindt is het aantal sterren per pixel 4x kleiner, maar dat maakt weinig uit qua grootteorde.

Berichten: 67

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Bedankt voor de antwoorden!!! Zo besef je weeral een beetje beter hoe groot het allemaal is :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

Nogmaals ik weet dat je geen individuele sterren gaat onderscheiden. De vraag was wat ziet iemand op die planeet, die ziet lichtpuntjes in de LUCHT, individuele lichtpuntjes die lijken op sterren, het zijn geen sterren maar het zijn stelsels. De stelsels zelf zijn uniform en LIJKEN op een ster.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Zichtbaarheid van sterren in andere sterrenstelsels?

... wat ziet iemand op die planeet, die ziet lichtpuntjes in de LUCHT, individuele lichtpuntjes die lijken op sterren, het zijn geen sterren maar het zijn stelsels. De stelsels zelf zijn uniform en LIJKEN op een ster.
Goed, dat is ook een interessante vraag: als een stelsel zo ver weg staat dat hij aan de hemel zo klein is als 1 'pixel', is hij dan nog helder genoeg voor het blote oog? Neem de Andromedanevel als voorbeeld van een melkwegstelsel. Zet de testwaarnemer op een verre plek in het heelal waar hij de Andromedanevel niet zo groot ziet als 1000 pixels, maar 1 pixel. Voor de testwaarnemer is de lichtsterkte van de Andromedanevel dus 1000x minder dan voor ons, dat is 9 magnitudes minder. Zijn schijnbare magnitude is voor ons ongeveer 5; voor de testwaarnemer zou zijn schijnbare magnitude dus 14 zijn. Dat is veel te zwak voor het blote oog.

Reageer