Electriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Electriciteit

Lichtdimmers laten de lamp zwakker branden door de top van de sinus aftebreken.

Gebeurd met boormachines enzv hetzelfde,die worden ook gestuurd met tyristoren enzv.

En waarom bedenken ze niet iets anders want het geeft een enorm vermogen verlies,wanneer de sinus steeds getopt wordt,of m.a.w. de spanning.
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Electriciteit

Ja, dan zou faseaansnijding beter zijn, en dat is met thyristors bovendien makkelijk te realiseren. Waarschijnlijk is dit een gat in de markt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Zowel lichtdimmers als boormachineregelaars werken met faseaansnijding, er is eigenlijk geen verschil tussen die twee.

Dat gat in de markt is dus allang gevuld.

Van aftoppen van de sinus heb ik nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Electriciteit

Van aftoppen van de sinus heb ik nog nooit gehoord.
Als een (sinusvormig) signaal te veel wordt versterkt, dan treedt vervorming op. Op een oscilloscoop zie je dan, dat de bovenkant en onderkant van het signaal horizontaal gaan lopen. Daar wordt de maximale versterking bereikt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Thermo, wat je zegt is wel waar, maar wat is de connectie met het onderwerp?

Berichten: 37

Re: Electriciteit

Ik kon niet meer op de term fasen aansnijding komen.

Wat ik zeggen wil is dat fasen aansnijding ten koste van de spanning gaat,kunnen ze dat niet anders oplossen? ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Waarom zou je dat anders willen oplossen? Het gaat er toch juist om de spanning te verlagen? Je wilt die lamp toch minder licht laten geven? Dus wat is het probleem?

Faseaansnijding is de eenvoudigste manier om dit bijna verliesvrij voor elkaar te krijgen.

Berichten: 37

Re: Electriciteit

Omdat met fasenaansnijding de spanning wordt aangesneden en daarmee een behoorlijk deel vh vermogen,als je een lamp voor de helft minder laat branden,gaat de aangesneden spanningverloren,dus energieverlies.

Mischien kun je beter 2 lampen in serie zetten,dan branden ze ook voor de helft,maar heb je geen vermogensverlies.

Nu is 60 watt en 30 watt niet zo veel,maar met energie bezuiniging vroeg ik me dat af.

Ik geef toe dat ik faseaansnijding ook wel handig vind maar als dat ook met veel machines gebeurd gaat er toch redelijk wat vermogen verloren. ;)
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Electriciteit

Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar met faseaansnijding gaat juist geen energie verloren. De spanning wordt als het ware snel aan en uit geschakeld.

Reageer