[biologie] chromosoomgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

[biologie] chromosoomgetal

het enigste van biologie wat me al langer zorgen baart, is het chromosomengetal en dat getal voor haploid/diploid enzo.

Wat is nu eigenlijk de betekenis van 2n = X

Hoe interpreteer ik dit

Alvast bedankt
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosoomgetal

x = monoploide aantal (één kopie van elk chromosoom)

n = haploide aantal (de helft)

diploid = 2x en 2n

tetraploid = 4x en 2n

hexaploid = 6x en 2n

de gameten zijn respectievelijk:

diploid = x en n

tetraploid = 2x en n

hexaploid = 3x en n

n = 2x betekent dat het haploide aantal 2 sets chromosomen bevat in een tetraploide organisme

2n = x ofwel n = 1/2x betekent dat het haploide aantal de helft is van één set chromosomen, of dat kan

betwijfel ik.

-edit- 2n = x kan in het geval van gepaarde homologe chromosomen, zoals in de profase van meiose 1.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Allereerst bedankt voor de theorie.

Hoe passen wij deze dan toe op een concreet vraagstuk? Deze bijvoorbeeld: http://farm4.static.flickr.com/3574/377661...de81c2ebc_o.png

(En wat is dan zo'n 'dik kort streepje'? En wat betekent het als die nog aan elkaar zitten?)

Alvast bedankt!

Fons

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] chromosoomgetal

Kort dik streepje? Bedoel je een chromosoom? klik hier
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Kort dik streepje? Bedoel je een chromosoom? klik hier
Jup, weer een onzekerheid de wereld uit! ;) Dank u!

Fons

Berichten: 8.614

Re: [biologie] chromosoomgetal

Hoe passen wij deze dan toe op een concreet vraagstuk? Deze bijvoorbeeld: http://farm4.static.flickr.com/3574/377661...de81c2ebc_o.png
Tekening 1 stelt anafase I van de meiose voor.

Tekening 2 stelt anafase II van de meiose of de anafase van de mitose voor.

Tekening 3 stelt metafase I van de meiose voor.

Als je nu weet dat zowel mitose als meiose starten met 2n chromosomen (elk bestaande uit twee zusterchromatiden) en dat er na meiose I twee cellen met n chromosomen gevormd zijn, welke tekening(en) zijn dan van toepassing wanneer 2n=4?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Dus:

De opgave stelt: 2n=4. Dat betekent:

We hebben 2n chromosomen (diploid dus), waarbij ieder chromosoom uit 2 zusterchromatiden bestaat.

En:

n=2, dus we hebben 2 'sets' chromosomen.

(So far so good? ;) )

Dan de verschillende fases:
Tekening 1 stelt anafase I van de meiose voor.
Want we zien de chromosomen uit elkaar getrokken worden. Het betreft meiose aangezien de chromosomen nog niet gesplits zijn in ieder twee zusterchromatiden.
Tekening 2 stelt anafase II van de meiose of de anafase van de mitose voor.
Want we zien wederom de chromosomen uit elkaar getrokken worden.

Indien geldt: ...n=.... betreft het hier de anafase II van de meiose daar ... (hier raak ik dus het spoor even kwijt)

Indien geldt: ...n=.... betreft het hier de anafase van de mitosedaar ... (idem dito)
Tekening 3 stelt metafase I van de meiose voor.
Want de 4 chromosomen liggen boven elkaar, klaar om in anafase uit elkaar te gaan.
Als je nu weet dat zowel mitose als meiose starten met 2n chromosomen (elk bestaande uit twee zusterchromatiden) en dat er na meiose I twee cellen met n chromosomen gevormd zijn, welke tekening(en) zijn dan van toepassing wanneer 2n=4?
Zie dit dus (nog) niet...

Alvast bedankt!

Fons

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosoomgetal

Fons schreef:Dus:

De opgave stelt: 2n=4. Dat betekent:

We hebben 2n chromosomen (diploid dus), waarbij ieder chromosoom uit 2 zusterchromatiden bestaat.
2n hoeft niet per se diploid te zijn, 2x is diploid. 2n houdt alleen in dat er 2 keer zoveel chromosomen

zijn als in een haploide gameet.

Voorbeeld van wikipedia: de conifeer Sequoia sempervirens is hexaploid (6x) met 66 chromosomen =

2n=6x=66. Een haploide cel (triploide gameet) zal dus n=3x=33 chromosomen hebben, dus 3 sets van 11 chromosomen (het monoploide aantal x)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

anusthesist schreef:2n hoeft niet per se diploid te zijn, 2x is diploid. 2n houdt alleen in dat er 2 keer zoveel chromosomen

zijn als in een haploide gameet.

Voorbeeld van wikipedia: de conifeer Sequoia sempervirens is hexaploid (6x) met 66 chromosomen =

2n=6x=66. Een haploide cel (triploide gameet) zal dus n=3x=33 chromosomen hebben, dus 3 sets van 11 chromosomen (het monoploide aantal x)
Oke. Weer wat geleerd.

Ik kom hier (zo) nog terug.

Groetjes!

Fons

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Even weer helemaal 'los' van (maar wel geinspireerd door) bovenstaande volgende approach:

Afbeelding

Wat vinden jullie?

Fons

EDIT: PS Figuur drie is dan natuurlijk ook juist.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] chromosoomgetal

Fons schreef:Even weer helemaal 'los' van (maar wel geinspireerd door) bovenstaande volgende approach:

...

Wat vinden jullie?

Fons

EDIT: PS Figuur drie is dan natuurlijk ook juist.
Dat is toch exact hetzelfde als wat Klintersaas schreef?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: [biologie] chromosoomgetal

Helemaal juist. D is dus het correcte antwoord.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Dat is toch exact hetzelfde als wat Klintersaas schreef?
Daarmee bedoelde ik meer 'los' van het scherm gemaakt. Om te zien of ik het dus snap. (En om met figuren te werken, gaat mij beter af dan 'droge' tekst of formules.)
Helemaal juist. D is dus het correcte antwoord.
Super bedankt allemaal! Het begint te komen!

Fons

Berichten: 8.614

Re: [biologie] chromosoomgetal

Graag gedaan! Gegoochel met chromosomen, chromatiden, chromatine e.d. is vaak een bron van verwarring.

Wanneer een cel zich klaarmaakt voor celdeling, wordt het erfelijk materiaal eerst verdubbeld en vervolgens rolt het chromatine in de celkern zich op tot korte, dikke staafjes, de chromosomen (elk bestaande uit twee chromatiden). Wanneer wij van chromosomen spreken, hebben we het dus eigenlijk steeds over de dubbele hoeveelheid erfelijk materiaal, met alle moeilijkheden die daarbij komen kijken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 165

Re: [biologie] chromosoomgetal

Gegoochel met chromosomen, chromatiden, chromatine e.d. is vaak een bron van verwarring.
Exact!
Wanneer een cel zich klaarmaakt voor celdeling, wordt het erfelijk materiaal eerst verdubbeld en vervolgens rolt het chromatine in de celkern zich op tot korte, dikke staafjes, de chromosomen (elk bestaande uit twee chromatiden). Wanneer wij van chromosomen spreken, hebben we het dus eigenlijk steeds over de dubbele hoeveelheid erfelijk materiaal, met alle moeilijkheden die daarbij komen kijken.
Dank voor deze verduideling. Ik ga dit zo hard van buiten leren dat ik gewoonweg niet meer beter weet en er geen verwarring meer hoeft op te treden!

Merci encore!

Fons

Reageer