[toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 169

[toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Ik heb het probleem dat ik veel twijfel bij deze 8 vragen. Welk antwoord denken jullie dat het beste past?

Je moet meeleven met de patient, maar ook in het achterhoofd houden dat jij de dokter bent. En professioneel moet blijven. Er blijft maar 1 juist antwoord.

1)Een man is ernstig ziek en moet snel naar het ziekenhuis. Hij weigert om te gaan want hij wil zijn

invalide vrouw niet achterlaten omdat hij voor haar moet zorgen.

Wat zegt de dokter hierop?

A "Uw gezondheid gaat voor."

B "Neem contact op met de sociale dienst."

C "Ik zal er voor zorgen dat met jouw vrouw alles goed komt."

D "Ik begrijp dat het moeilijk is om uw vrouw achter te laten maar een operatie is echt noodzakelijk om te overleven."


-------------------------------

2)Een kind gaat naar de tandarts. De tandarts merkt dat de tanden van het kind uitermate slecht verzorgd worden.

De jongen zegt dat hij zijn tanden niet moet poetsen van zijn moeder.

Wat zegt de tandarts hierop?

A "Je bent nu toch al groot genoeg om zelf te weten wanneer je je tanden moet poetsen."

B De tandarts vraagt de moeder of deze haar zoon iets meer wil steunen in het tanden poetsen.

C De tandarts vraagt de moeder of ze niet beschaamd is, mondhygiene is van zeer groot belang.

D De tandarts vraagt de moeder waarom zij vindt dat dit niet nodig is.


--------------------

3)Bij een vrouw wordt longkanker vastgesteld. Ze is echter al jaren een hevige kettingrookster. Nu zit

ze in de put omdat het, naar eigen zeggen, haar schuld is.

De arts zegt hierop?

A "Je moet daar nu niet aan denken, de genezing is nu het belangerijkste doel."

B "Roken is inderdaar één van de hoofdoorzaken bij longkanker."

C "Longkanker wordt heus niet alleen door roker veroorzaakt."


------------------

4)Een vrouw heeft een knobbeltje in de borst. Je stelt een mammografie voor. Later komt ze terug

en zegt dat ze een tweede arts heeft geraadpleegd. Deze zag niets mis.

Wat stelt de arts voor?

A "Laten ze een nieuwe mammografie uitvoeren."

B "Waarom achtte u een tweede advies bij een andere dokter?"

C "Ik (dokter) zal contact opnemen met deze tweede arts."


-----------------

5)Een vrouw heeft net een operatie achter de rug en heeft vrij veel pijn. Ze vraagt de verpleegster om

dit niet te vertellen aan de arts. Ze wil immers zo snel mogelijk naar huis om voor haar kleinkinderen moet zorgen.

Ze hoopt naar huis te gaan als ze beweert geen pijn meer te hebben.

Wat zegt de verpleegster aan de patient?

A "Ik ben genoodzaakt om alle medische informatie aan de arts door te geven."

B "Dit kan niet, je zou je thuis niet kunnen redden als je pijn hebt."

C "Ik begrijp u maar het is toch beter dat de arts dit weet."


------------------

6)Een vrouw komt op consultatie wegens vermoeidheid en hoofdpijn. ze vertelt over haar dochter die aan het scheiden is en dat deze situatie erg op haar maag ligt.

Wat zegt de dokter?

A "Mag ik wat meer vragen stellen om het probleem beter te kunnen voorstellen?"

B "U heeft inderdaad heel wat pech te verwerken de laatste tijd."

C "Het is allemaal niet zo erg. Het weer zal er ook wel voor iets tussen zitten."


------------------

7)Een vrouw komt met haar dochter van 10jaar bij de orthodontist. Deze heeft echter vlug door dat

het om overbodige esthetische redenen is dat de vrouw hier met haar dochter is. Hij vraagt het meisje

of ze weet waarom ze hier is. Het meisje antwoordt dat ze het niet weet.

Wat zegt de orthodontist hierop?

A "Er moet inderdaad iets aan veranderd worden, ik zal er vlug eens naar kijken."

B "Er worden heel wat mensen oud met een niet zo volmaakt gebit."

C "Mensen kunnen perfect gelukkig zijn zonder volmaakte tanden en het is dus helemaal niet nodig."

D "Bespreek het best een onderling en kom terug wanneer jullie het beslist hebben."


--------------------

8)Bij een man wordt longkanker vast gesteld. De arts vraagt of hij veel rookt. De man is een kettingroker

en voelt zicht beledigd door deze vraag. Hij vraagt of de dokter misschien insinueert dat het zijn eigen fout

is dat hij nu kanker heeft.

Wat zegt de dokter?

A De gevolgen van roken zijn op lange termijn nu eenmaal niet te ontkennen.

B Roken is alleszinds toch één van de belangerijkste oorzaken van longkanker.

C Dit is niet hetgene waarop je je nu moet toespitsen. Jouw genezingsproces is nu het belangerijkste.

D Het is inderdaad niet gemakkelijk voor u, maar we moeten nu eenmaal de oorzaak vinden.


Alvast bedankt voor jullie reacties.

Berichten: 8.614

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Disclaimer: Ook ik heb deze vragen overlopen tijdens mijn voorbereiding. De modelantwoorden (bijgevoegd bij de vragenreeks) heb ik hieronder neergezet met de door mij gevolgde redenering (in een verborgen inhoud), maar ik moet toegeven dat dit mijn minst goede onderdeel was op het toelatingsexamen en dat ik je met het waarom niet steeds kan helpen.
kllk schreef:1)Een man is ernstig ziek en moet snel naar het ziekenhuis. Hij weigert om te gaan want hij wil zijn

invalide vrouw niet achterlaten omdat hij voor haar moet zorgen.

Wat zegt de dokter hierop?

A "Uw gezondheid gaat voor."

B "Neem contact op met de sociale dienst."

C "Ik zal er voor zorgen dat met jouw vrouw alles goed komt."

D "Ik begrijp dat het moeilijk is om uw vrouw achter te laten maar een operatie is echt noodzakelijk om te overleven."
2)Een kind gaat naar de tandarts. De tandarts merkt dat de tanden van het kind uitermate slecht verzorgd worden.

De jongen zegt dat hij zijn tanden niet moet poetsen van zijn moeder.

Wat zegt de tandarts hierop?

A "Je bent nu toch al groot genoeg om zelf te weten wanneer je je tanden moet poetsen."

B De tandarts vraagt de moeder of deze haar zoon iets meer wil steunen in het tanden poetsen.

C De tandarts vraagt de moeder of ze niet beschaamd is, mondhygiene is van zeer groot belang.

D De tandarts vraagt de moeder waarom zij vindt dat dit niet nodig is.
3)Bij een vrouw wordt longkanker vastgesteld. Ze is echter al jaren een hevige kettingrookster. Nu zit

ze in de put omdat het, naar eigen zeggen, haar schuld is.

De arts zegt hierop?

A "Je moet daar nu niet aan denken, de genezing is nu het belangerijkste doel."

B "Roken is inderdaar één van de hoofdoorzaken bij longkanker."

C "Longkanker wordt heus niet alleen door roker veroorzaakt."
4)Een vrouw heeft een knobbeltje in de borst. Je stelt een mammografie voor. Later komt ze terug

en zegt dat ze een tweede arts heeft geraadpleegd. Deze zag niets mis.

Wat stelt de arts voor?

A "Laten ze een nieuwe mammografie uitvoeren."

B "Waarom achtte u een tweede advies bij een andere dokter?"

C "Ik (dokter) zal contact opnemen met deze tweede arts."
5)Een vrouw heeft net een operatie achter de rug en heeft vrij veel pijn. Ze vraagt de verpleegster om

dit niet te vertellen aan de arts. Ze wil immers zo snel mogelijk naar huis om voor haar kleinkinderen moet zorgen.

Ze hoopt naar huis te gaan als ze beweert geen pijn meer te hebben.

Wat zegt de verpleegster aan de patient?

A "Ik ben genoodzaakt om alle medische informatie aan de arts door te geven."

B "Dit kan niet, je zou je thuis niet kunnen redden als je pijn hebt."

C "Ik begrijp u maar het is toch beter dat de arts dit weet."
6)Een vrouw komt op consultatie wegens vermoeidheid en hoofdpijn. ze vertelt over haar dochter die aan het scheiden is en dat deze situatie erg op haar maag ligt.

Wat zegt de dokter?

A "Mag ik wat meer vragen stellen om het probleem beter te kunnen voorstellen?"

B "U heeft inderdaad heel wat pech te verwerken de laatste tijd."

C "Het is allemaal niet zo erg. Het weer zal er ook wel voor iets tussen zitten."
7)Een vrouw komt met haar dochter van 10jaar bij de orthodontist. Deze heeft echter vlug door dat

het om overbodige esthetische redenen is dat de vrouw hier met haar dochter is. Hij vraagt het meisje

of ze weet waarom ze hier is. Het meisje antwoordt dat ze het niet weet.

Wat zegt de orthodontist hierop?

A "Er moet inderdaad iets aan veranderd worden, ik zal er vlug eens naar kijken."

B "Er worden heel wat mensen oud met een niet zo volmaakt gebit."

C "Mensen kunnen perfect gelukkig zijn zonder volmaakte tanden en het is dus helemaal niet nodig."

D "Bespreek het best een onderling en kom terug wanneer jullie het beslist hebben."
8)Bij een man wordt longkanker vast gesteld. De arts vraagt of hij veel rookt. De man is een kettingroker

en voelt zicht beledigd door deze vraag. Hij vraagt of de dokter misschien insinueert dat het zijn eigen fout

is dat hij nu kanker heeft.

Wat zegt de dokter?

A De gevolgen van roken zijn op lange termijn nu eenmaal niet te ontkennen.

B Roken is alleszinds toch één van de belangerijkste oorzaken van longkanker.

C Dit is niet hetgene waarop je je nu moet toespitsen. Jouw genezingsproces is nu het belangerijkste.

D Het is inderdaad niet gemakkelijk voor u, maar we moeten nu eenmaal de oorzaak vinden.
Verborgen inhoud
Het voorgestelde antwoord is C. A en B vallen weg omdat ze de patiënt impliciet beschuldigen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

kllk schreef:1)Een man is ernstig ziek en moet snel naar het ziekenhuis. Hij weigert om te gaan want hij wil zijn

invalide vrouw niet achterlaten omdat hij voor haar moet zorgen.

Wat zegt de dokter hierop?

A "Uw gezondheid gaat voor."

B "Neem contact op met de sociale dienst."

C "Ik zal er voor zorgen dat met jouw vrouw alles goed komt."

D "Ik begrijp dat het moeilijk is om uw vrouw achter te laten maar een operatie is echt noodzakelijk om te overleven."
Ondanks dat in de vraag niet gerept wordt over een operatie lijkt mij D de juiste optie. Je benadrukt het feit dat hij echt naar het ziekenhuis moet en je geeft een gevoelsreflectie (waar het onderwijssysteem nogal dol op is).
kllk schreef:2)Een kind gaat naar de tandarts. De tandarts merkt dat de tanden van het kind uitermate slecht verzorgd worden.

De jongen zegt dat hij zijn tanden niet moet poetsen van zijn moeder.

Wat zegt de tandarts hierop?

A "Je bent nu toch al groot genoeg om zelf te weten wanneer je je tanden moet poetsen."

B De tandarts vraagt de moeder of deze haar zoon iets meer wil steunen in het tanden poetsen.

C De tandarts vraagt de moeder of ze niet beschaamd is, mondhygiene is van zeer groot belang.

D De tandarts vraagt de moeder waarom zij vindt dat dit niet nodig is.
B lijkt mij de beste optie. A is onmogelijk omdat je de leeftijd niet weet. C slaat nergens op. D is een aanname

op basis van wat het kind zegt, en kinderen zijn niet al te betrouwbaar is mijn ervaring.
kllk schreef:3)Bij een vrouw wordt longkanker vastgesteld. Ze is echter al jaren een hevige kettingrookster. Nu zit

ze in de put omdat het, naar eigen zeggen, haar schuld is.

De arts zegt hierop?

A "Je moet daar nu niet aan denken, de genezing is nu het belangerijkste doel."

B "Roken is inderdaar één van de hoofdoorzaken bij longkanker."

C "Longkanker wordt heus niet alleen door roker veroorzaakt."
A is opbeurend en de beste optie. B moet je alleen zeggen bij mensen die nog géén longkanker hebben.

C klopt, maar je wilt ook natuurlijk dat de vrouw stopt met roken.
kllk schreef:4)Een vrouw heeft een knobbeltje in de borst. Je stelt een mammografie voor. Later komt ze terug

en zegt dat ze een tweede arts heeft geraadpleegd. Deze zag niets mis.

Wat stelt de arts voor?

A "Laten ze een nieuwe mammografie uitvoeren."

B "Waarom achtte u een tweede advies bij een andere dokter?"

C "Ik (dokter) zal contact opnemen met deze tweede arts."
B is de beste optie. Volledige eerlijkheid tussen patient en arts is de beste voedingsbodem voor een vertrouwensrelatie.

A slaat nergens op. C is niet nodig omdat je een brief krijgt van die arts.
kllk schreef:5)Een vrouw heeft net een operatie achter de rug en heeft vrij veel pijn. Ze vraagt de verpleegster om

dit niet te vertellen aan de arts. Ze wil immers zo snel mogelijk naar huis om voor haar kleinkinderen moet zorgen.

Ze hoopt naar huis te gaan als ze beweert geen pijn meer te hebben.

Wat zegt de verpleegster aan de patient?

A "Ik ben genoodzaakt om alle medische informatie aan de arts door te geven."

B "Dit kan niet, je zou je thuis niet kunnen redden als je pijn hebt."

C "Ik begrijp u maar het is toch beter dat de arts dit weet."
Overduidelijk C. A is bijna een dreigement. Bij B komt het verzwijgen voor de arts niet naar voren.
kllk schreef:6)Een vrouw komt op consultatie wegens vermoeidheid en hoofdpijn. ze vertelt over haar dochter die aan het scheiden is en dat deze situatie erg op haar maag ligt.

Wat zegt de dokter?

A "Mag ik wat meer vragen stellen om het probleem beter te kunnen voorstellen?"

B "U heeft inderdaad heel wat pech te verwerken de laatste tijd."

C "Het is allemaal niet zo erg. Het weer zal er ook wel voor iets tussen zitten."
Bij A negeer je de psychosociale problematiek van mevrouw. Het antwoord C snap ik niet, dus B

(een gevoelsreflectie!).
kllk schreef:7)Een vrouw komt met haar dochter van 10jaar bij de orthodontist. Deze heeft echter vlug door dat

het om overbodige esthetische redenen is dat de vrouw hier met haar dochter is. Hij vraagt het meisje

of ze weet waarom ze hier is. Het meisje antwoordt dat ze het niet weet.

Wat zegt de orthodontist hierop?

A "Er moet inderdaad iets aan veranderd worden, ik zal er vlug eens naar kijken."

B "Er worden heel wat mensen oud met een niet zo volmaakt gebit."

C "Mensen kunnen perfect gelukkig zijn zonder volmaakte tanden en het is dus helemaal niet nodig."

D "Bespreek het best een onderling en kom terug wanneer jullie het beslist hebben."
Allemaal vind ik ze niet goed. Ik zou zeggen:

E 'Ik weet het ook niet, laten we mama even vragen wat zij ervan denkt'

Je maakt duidelijk aan het kind dat jij zo gauw geen indicatie ziet, het kind is tenslotte je patient en die heeft recht

op informed consent. Je weet meteen de reden van de moeder en je kunt de reactie van het kind daarop zien.

A is liegen. B is het kind een minderwaardigheidscomplex aanpraten. C idem. D slaat nergens op, omdat je nooit

weet wat ze gaan bespreken en of de moeder (die de drijfveer is achter consult) het kind juist informeert omdat ZIJ

wilt dat er iets gedaan wordt.
kllk schreef:8)Bij een man wordt longkanker vast gesteld. De arts vraagt of hij veel rookt. De man is een kettingroker

en voelt zicht beledigd door deze vraag. Hij vraagt of de dokter misschien insinueert dat het zijn eigen fout

is dat hij nu kanker heeft.

Wat zegt de dokter?

A De gevolgen van roken zijn op lange termijn nu eenmaal niet te ontkennen.

B Roken is alleszinds toch één van de belangerijkste oorzaken van longkanker.

C Dit is niet hetgene waarop je je nu moet toespitsen. Jouw genezingsproces is nu het belangerijkste.

D Het is inderdaad niet gemakkelijk voor u, maar we moeten nu eenmaal de oorzaak vinden.
Rare vraag, net of dat niet éérder is gevraagd... Hetzelfde als bij 3. A en B moet je alleen zeggen als iemand nog niet ziek is. D is flauwekul omdat je dondersgoed weet dat roken de oorzaak is. C is de beste, maar zelf zou ik het zo niet zeggen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

anusthesist schreef:B lijkt mij de beste optie. A is onmogelijk omdat je de leeftijd niet weet. C slaat nergens op. D is een aanname

op basis van wat het kind zegt, en kinderen zijn niet al te betrouwbaar is mijn ervaring.
Toch is A hier het modelantwoord.
anusthesist schreef:B is de beste optie. Volledige eerlijkheid tussen patient en arts is de beste voedingsbodem voor een vertrouwensrelatie.

A slaat nergens op. C is niet nodig omdat je een brief krijgt van die arts.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het zou m.i. opgevat kunnen worden als: "Als je die andere dokter toch beter vindt, waarom kom je hier dan nog?" C is het modelantwoord.
Allemaal vind ik ze niet goed. Ik zou zeggen:
Ik ben het met je eens. We hebben het hier eerder over gehad in deze topic, waaruit blijkt dat het allemaal maar giswerk is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Ja, sommige antwoorden zijn voor meerdere interpretaties vatbaar blijkt wel weer.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Wat de tandenpoetsen vraag betreft , klinierklaas, is het modelantwoord toch niet A hoor, maar wel B.

Zeggen tegen dat "KIND" dat het zelf oud genoeg is om zn verantwoordelijkheid te nemen is belachelijk, want de jongen kan dat niet vatten, laat staan uitvoeren

De moeder zeggen dat ze haar kind slecht opvoed doe je gewoon niet (dat mag je wel denken, maar niet zeggen)

Vragen om het kind te steunen (anwt B) ==> Doe je wel. Want dat geeft het meeste ruimte voor overleg

Je zult het toch moeten doen, zeggen: dat is dwang en haalt niks uit.

Dus ga bij de moeder ten rade, dat geeft het meeste kans op succes.

Ik zelf, en nu wil ik echt niet stoefen, alleen maar helpen, had 4.6/6 op arts patient en ik volg gewoon consequent een aantal regeltjes, zoals deze hieronder

(ik post ze zodadelijk, want heb ze eens getypt maar vind ze niet meer ;) )
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 8.614

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Wat de tandenpoetsen vraag betreft , klinierklaas, is het modelantwoord toch niet A hoor, maar wel B.
Ik heb al vele schrijfwijzen gezien voor mijn gebruikersnaam, maar dit is wel een bijzonder originele.
Zeggen tegen dat "KIND" dat het zelf oud genoeg is om zn verantwoordelijkheid te nemen is belachelijk, want de jongen kan dat niet vatten, laat staan uitvoeren
Dat hangt uiteraard af van de leeftijd, maar ik kan je hierin volgen.
De moeder zeggen dat ze haar kind slecht opvoed doe je gewoon niet (dat mag je wel denken, maar niet zeggen)
Uiteraard.
Vragen om het kind te steunen (anwt B) ==> Doe je wel. Want dat geeft het meeste ruimte voor overleg
Ook daarmee ga ik akkoord, ik volg enkel het modelantwoord dat hier voor me ligt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 169

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Nikske, wat voor regeltjes zijn dat wel?

Helpen ze je de situaties behandelen.

Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Ik zal ze dan maar gewoon opnieuw typen, want op een andere site vind ik ze niet meer.

1e gouden regel: doe wat zij willen, niet wat je zelf zou doen.
  • Iets wat de gemeenschap geld kost moet je proberen te vermijden
  • Speel op de cruciale momenten in op de patient om je doel te bereiken
  • Weet je iets niet, zeg dat dan niet letterlijk. Het schaadt blijkbaar de vertrouwensrelatie
  • Wees medelevend maar ook niet te
  • Wees geen paternalistisch arts. Hiermee bedoel ik hanteer niet het ik weet het beter principe
  • Overleg met je patiënt. Vraag hem wat hij er van vindt
  • Wees natuurlijk wel consequent. Antibiotica bij een griep schrijf je niet voor, ook al vraagt de patiënt je dat
  • Verplicht de patiënt nergens toe
  • Ken je prioriteiten: er is bv discussie of je een huisbezoek bij wie je bent (een oude gezonde vrouw) beter eerst afwerkt als je telefoon krijgt van een kind met zware ademhalingsproblemen. Argument zou zijn dat het bezoek afwerken niet lang duurt. Ik ben niet akkoord, en vertrek onmiddelijk.
  • Ga in situaties zoals bv als je assistent bent je boekje niet te buiten. Je bent niet geplaatst iets te zeggen en dan doe je dat ook niet
  • Maak situaties niet erger. Bv de agressieve patiënt die geërgerd is omdat hij moet wachten. Begin zelf geen assertieve praat te verkopen, want dat loopt niet goed af.
  • Slecht nieuws gesprek: Toon medeleven en gevoelens, maar draai niet rond de pot. Zeg waar het op staat
  • Speel mensen niet tegen elkaar uit: bij bv de situatie waar de moeder niet wil dat het kind antibioticum krijgt, de vader wel, ook al heeft het kind 40 graden koorts ==> Probeer niet om via de vader toch de moeder te overtuigen. Doe dat zelf
Dat zijn er een paar.

Als je bij sommige casussen niet weet wat te antwoorden of waarom, just scream. Ik check dit topic af en toe wel eens
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

nikske schreef:Ik zal ze dan maar gewoon opnieuw typen, want op een andere site vind ik ze niet meer.

1e gouden regel: doe wat zij willen, niet wat je zelf zou doen.
  • Iets wat de gemeenschap geld kost moet je proberen te vermijden
  • Speel op de cruciale momenten in op de patient om je doel te bereiken
  • Weet je iets niet, zeg dat dan niet letterlijk. Het schaadt blijkbaar de vertrouwensrelatie
  • Wees medelevend maar ook niet te
  • Wees geen paternalistisch arts. Hiermee bedoel ik hanteer niet het ik weet het beter principe
  • Overleg met je patiënt. Vraag hem wat hij er van vindt
  • Wees natuurlijk wel consequent. Antibiotica bij een griep schrijf je niet voor, ook al vraagt de patiënt je dat
  • Verplicht de patiënt nergens toe
  • Ken je prioriteiten: er is bv discussie of je een huisbezoek bij wie je bent (een oude gezonde vrouw) beter eerst afwerkt als je telefoon krijgt van een kind met zware ademhalingsproblemen. Argument zou zijn dat het bezoek afwerken niet lang duurt. Ik ben niet akkoord, en vertrek onmiddelijk.
  • Ga in situaties zoals bv als je assistent bent je boekje niet te buiten. Je bent niet geplaatst iets te zeggen en dan doe je dat ook niet
  • Maak situaties niet erger. Bv de agressieve patiënt die geërgerd is omdat hij moet wachten. Begin zelf geen assertieve praat te verkopen, want dat loopt niet goed af.
  • Slecht nieuws gesprek: Toon medeleven en gevoelens, maar draai niet rond de pot. Zeg waar het op staat
  • Speel mensen niet tegen elkaar uit: bij bv de situatie waar de moeder niet wil dat het kind antibioticum krijgt, de vader wel, ook al heeft het kind 40 graden koorts ==> Probeer niet om via de vader toch de moeder te overtuigen. Doe dat zelf
Het ziet er allemaal zo mooi uit, maar van de meeste blijft geen spaan heel bij échte arts-patienten gesprekken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [toelatingsexamen geneeskunde] Arts/patient gesprek

Het ziet er allemaal zo mooi uit, maar van de meeste blijft geen spaan heel bij échte arts-patienten gesprekken.


Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven. Maar wil je bij ons mogen beginnen, moet je deze regeltjes toch eerst eens toepassen vrees ik ;)
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer