[natuurkunde] oefenopgaven FTV tentamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] oefenopgaven FTV tentamen

Voor mijn tentamen Fysische Transport Verschijnselenen 1 ben ik bezig met de volgende opgaven. Alleen kom ik er niet helemaal uit. Wie kan mij helpen.

1) Bij een irrigatie-project voor een gebied van 10.000 km2 moet water worden aangevoerd om de natuurlijke verdampingsverliezen te compenseren. De verdamping zou overeenkomen met een jaarlijkse regen val van 30 cm.

Het water wordt aangevoerd door een kanaal van 100 km lengte van een punt dat 100 meter hoger ligt dan het te irrigeren gebied. Dit natuurlijke verval vindt zeer geleidelijk plaats. Het kanaal is 2 meter diep en heeft een rechthoekige doorsnede. In het kanaal bevinden zich 10 bochten, elk met een Kw-factor van 1.

Hoe breed moet het kanaal zijn om aan de gestelde eis te kunnen voldoen? Wat wordt de gemiddelde snelheid van het water?

roo = 10^3 kg/m3

n=10^-3 kg/m3

frictiefactor kanaal = 4 * 10^-3

oplossing:

hydraulische Diameter (Dh): (4WH)/(W+2H) = (8W)/(W + 4)

10000000 km2 * 0.3 m = 3 000 000 000 m3

3 000 000 000/ 60 * 60 * 24 * 365.25 = 9.5 m3/s

v=flow/(HW)

0=(p2-p1)/roo - g(h2-h1)-Awr

Awr=4f * .5v^2 * L/Dh + Ekw * .5v^2 -> Awr= 4 * 4*10^-3*.5v^2*100000/(8W/(W+4)) + 5 v^2

en dan verder, moeilijk kan het niet zijn, maar ik zie het niet.

bedank alvast.

Berichten: 107

Re: [natuurkunde] oefenopgaven FTV tentamen

De volgende formules kunnen je er mee helpen.

V=Q*A (Q=debiet, V snelheid, A oppervlakte doorsnede kanaal)

V=C√(R*I) (R=hydraulische straal, I=verhang vd energielijn)

C=18log12R*n (n=reciproque waarde van de ruwheidsfactor vh kanaal)

(Bovenstaand geldt alleen bij technisch ruwe wand dat is bij jou het geval)

Hetzelfde maar in andere woorden: V=R^⅔*k*√I (k=ruwheidsfactor vh kanaal)

R=A/O (O=NATTE omtrek, dus de lengte van de wanden vh kanaal die in aanraking komen met het water)

Voor de wrijvingsverliezen in de bochten geldt hier (bij kw=1): 0.3*(V²/20) >>>(dit kan ook wel complete onzin zijn, maar je kan controleren aan de hand van het antwoord:-)

Hier moet je het mee kunnen doen, succes!

Reageer