massaspectroscopie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

massaspectroscopie

ik heb een vraag...

hoe kan ik met behulp van een massaspectrum de volgorde van atomen bepalen in een stof? bijvoorbeeld voor nytrosylchloride de formule daarvoor is NOCl, maar die formule hoeft niet perse de volgorde van de atomen weer te geven... hoe kan ik dan aan het massaspectrum van nytrosylchloride zien wat de werkelijke volgorde is?

Berichten: 704

Re: massaspectroscopie

kijk naar de m/z-waarden van je pieken. Je zult dan zien dat bepaalde combinaties uit andere volgorden niet mogelijk zijn.

--> zie ook een vraag in het eindexamen sk1,2 van het jaar 2004 1e tijdvak.

Berichten: 20

Re: massaspectroscopie

dat snap ik dat ik naar de m/z pieken moet kijken, maar ik kan daar dus niet uit opmaken welke combinatie het is... in het boek staat het heel slecht uitgelegd of eigenlijk niet

Berichten: 19

Re: massaspectroscopie

Ik denk dat het zo zit:

N - O - Cl geeft o.a. brokstuk OCl

O - N - Cl geeft o.a. brokstuk NCl

Beiden met andere massa's

trouwens is O=N-Cl de enige logische ordening... dus massaspectrum lijkt me vrij overbodig.

Berichten: 704

Re: massaspectroscopie

caspervdw schreef:Ik denk dat het zo zit:

N - O - Cl geeft o.a. brokstuk OCl

O - N - Cl geeft o.a. brokstuk NCl

Beiden met andere massa's

trouwens is O=N-Cl de enige logische ordening... dus massaspectrum lijkt me vrij overbodig.
maar het gaat juist om massaspectrometrie...

okee het spectrogram heeft bij bij m/z - waarden van: 14, 16, 30, 35, 37, 49 en 51.

we hebben hier gebruik gemaakt van de isotopen N-14,O-16,Cl-35 en Cl-37. De eerste waarden in het spectrogram t/m m/z = 37 zijn dus van afzonderlijke ionen N(+), Cl(+) en O(+).

Als de volgorde van het molecuul NOCl zou zijn, dan krijgen we de positieve ionen NO(+) en OCl(+) met massa's 30, 51 en 53. Dat kan dus niet, want die pieken zien we niet in het spectrogram.

Als de volgorde ONCl zou zijn, dan krijg je brokstukken ON(+) en NCl(+) met de m/z-waarden van 30, 49 en 51. HEY!!! die komen voor in het spectrogram --> de volgorde van het molecuul is dus ONCl.

Berichten: 20

Re: massaspectroscopie

ja dat was ook het goede antwoord!

hardstikke bedankt ik snap het nu wel!

Reageer