Sneller denken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Sneller denken

Beste mensen,

Door sneller te denken kun je bepaalde dingen aan elkaar koppelen (creativiteit) omdat je de gegevens die je in je hoofd hebt zitten sneller verwerkt, waardoor je de 'beste' uitkiest. Tijdens een discussie bijvoorbeeld is dit zeer essentieel.

Hebben jullie tips om sneller te kunnen denken?

Groetjes...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Sneller denken

waar basseer je je op dat sneller denken leidt tot creativiteit?

Het lijkt mij eerder dat 'de beste keuze maken' slechts mogelijk is door grondig na te denken, en daar moet je wat tijd in investeren. Snel denken kan leiden tot snelle (en dus impulsieve) beslissingen waardoor de beste keuze juist niet gemaakt wordt. M.i. is de oude volkswijsheid 'ergens een nachtje over slapen' constructief wanneer men een juiste beslissing wil maken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Sneller denken

Je stelt dat sneller denken leidt tot meer creativiteit en daar bovenop zet je een aanname: dat sneller denken leidt tot betere keuzes. En daar bouw je dan op voort.

Je conclusie is dat je sneller wil denken, maar die is gebaseerd op een stelling en een aanname. Eigen ervaring? Vaak zie je ook dat mensen die worden geforceerd snel te denken of snel te antwoorden (bv: tijdens ruzie of schuif ze de hoek in met een paar argumenten) dicht klappen of ze gaan domme dingen zeggen.

Over het nachtje slapen zijn zelfs onderzoeken gedaan. Mensen werden gevraagd 'hier en nu' te beslissen over het wel of niet accepteren van een aantal verschillende woonruimtes (ze kwamen af op een advertentie / voor inspectie). Er waren zowel subtiele als uitgesproken voor- en nadelen aan elk van de appartementen en daarop waren ze gescoord en in rang gezet (bijvoorbeeld: een trein door de achtertuin zal de score drukken; een net gerenoveerde badkamer / een rustige volkswijk zet het een trede hoger).

De mensen die 'on the spot' een beslissing moesten maken scoorden matig, zij die er 24 uur voor kregen deden het slecht en de personen die werden afgeleid (een gesprekje, een discussie, zelfs een spelletje spelen) en direct daarna moesten beslissen maakten de voordeligste keuze volgens de onderzoekers.

De conclusie was dat de mensen die op hun intuïtie afgingen, de beste beslissing maakte. Ofwel: je onderbewustzijn is goed in het maken van afwegingen en keuzes. Trek het nog eentje verder door: daarom is het goed om ergens een nachtje over te slapen, maar maak dan ook geen diepte-analyse op een stuk papier.

Ik zal het onderzoek eens proberen terug te vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Sneller denken

Boven mij is je aanname dat sneller denken, creativiteit en de beste keuze (an sich discutabel) aan elkaar gelinkt zijn al ter discussie gesteld.

Voorts wil ik nog aanvoeren dat sneller denken vooral suggereert dat je zogenaamd lineair denkt en daar dan sneller doorheen werkt, terwijl creativiteit juist wordt geclassificeerd als de mogelijkheid om lateraal te denken*. Lateraal denken houdt in dat je niet op dezelfde plek blijft graven wanneer je daar op een stalen plaat stuit, maar dat je eens een ander stukje strand probeert. Het valt samen met 'thinking outside the box' en aan dingen denken waar anderen niet zo snel op komen.

Maar dat terzijde, je centrale vraag is en blijft hoe je sneller kan denken. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat mijn repliek daarop meer op redenering dan wetenschap is gestoeld. Meerdere opties:

1 - Je gebruikt de welbekende computermetafoor om het menselijk denken te benaderen. Daarbij ga je na: welke factoren dragen eraan bij dat mijn computer informatie sneller verwerkt?** Allereerst wil je dat de processor een redelijke kloksnelheid heeft. Ook heb je voldoende cache/werkgeheugen nodig, zodat je pc de capaciteit heeft om informatie die gelijktijdig wordt aangeboden/gevraagd ook gelijktijdig te behandelen. Tot slot wil je dat de processor en je harde schijven in orde zijn. Geen beschadigingen, geen virussen en geen defecten; deze kunnen de prestaties van je pc allen doen vertragen.

De vergelijking met het brein laat niet lang op zich wachten. Om sneller te denken is het nodig dat je voldoende capaciteit hebt om je op het onderwerp te richten. De hersenen moeten dus niet tezeer overladen worden met irrelevante stimuli, hierdoor raak je de rode draad en je 'tempo' vermoedelijk kwijt. Verder is het belangrijk dat je hersenen in goede staat zijn. Je hersenen moeten de juiste voedingsstoffen krijgen, niet te zeer beschadigd of vertraagd zijn door inhiberende stoffen (denk: exogene cannaboiden). Ook is het nodig dat je brein gezond is: als de grijze massa met bosjes dood neervalt, of de witte massa zijn myeline verliest, zal dit nadelig zijn voor de snelheid van het denken.

2 - De manier van denken kan een variabele zijn in de snelheid waarmee je denkt. Neurologisch gezien is er een grens verbonden aan de snelheid van het denken. Neuronen hebben namelijk een bepaalde tijd nodig om een elektrochemisch signaal aan elkaar door te geven. Ook heeft ieder neuron een refractaire periode, hoe kort ook. Het gaat hier echter om processen die miliseconden in beslag nemen (nu heb je met twee neuronen vermoedelijk nog geen gedachte, maar het gaat even om het idee dat de neurale processen snel en tegelijkertijd begrensd zijn). Nu heb je vast wel ervaren dat je gedachten soms in een hoog tempo gaan, maar in mijn ervaring gaan mijn bewuste gedachten nog altijd langzamer dan die miliseconden waar het neuraal gezien om gaat. Naar mijn idee heeft de manier van denken daar iets mee te maken.

Wanneer je bijvoorbeeld talig denkt, in termen van woorden en zinnen zoals ik nu voornamelijk doe, ben je qua denksnelheid lichtelijk gebonden aan die woorden. Woorden (plus semantiek plus syntactiek) nemen nu eenmaal een bepaalde tijd in beslag. Ik kan me voorstellen dat denken in andere 'eenheden' al aanzienlijk sneller gaat. Zo lijken symbolen me sneller (picture is worth more than a thousand words, formules zijn een korte manier om alinea's aan beschrijvingen te reduceren tot wat symbolen etc.). Als je op een of andere manier dus in beelden in plaats van in woorden kan denken, dan zou ook dat de snelheid van het denken bevorderen.

Over keuzes baseren op je onbewuste: Dijksterhuis vertelt je er alles over. Hij is onderzoeker en auteur op het gebied van onbewuste/automatische processen en maakte het onderwerp toegankelijk voor een breder publiek dan psychologen alleen.

* eventueel: Bono, E. (1970). Lateral thinking. Creativity step by step.

** hier zal enorm veel aan schorren, ik weet nog niet het minste van computers en hardware. Het gaat echter even om de vergelijking en die maak ik volgens mijn inschatting wel redelijk.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Sneller denken

Magic schreef:Beste mensen,

Door sneller te denken kun je bepaalde dingen aan elkaar koppelen (creativiteit) omdat je de gegevens die je in je hoofd hebt zitten sneller verwerkt, waardoor je de 'beste' uitkiest. Tijdens een discussie bijvoorbeeld is dit zeer essentieel.

Hebben jullie tips om sneller te kunnen denken?

Groetjes...
Ik denk toch dat het anders werkt, maar dit is een gebied van de wetenschap dat nog steeds erg raadselachtig is.

Het gaat niet echt om sneller denken, maar om efficiënter te denken.

In je hersenen zijn alle onderwerpen aan elkaar gekoppeld (dendrieten, synapsen) als een wegen patroon door een stad.

Hoe meer (relevante) wegen hoe sneller je op plaats van bestemming kan komen. Je rijsnelheid is altijd constant.

Tips? Ik denk dat alles wat je IQ verhoogt wel helpt.

"Goede" IQ testen zijn gebaseerd op hoe snel je patronen herkend en de beste, meest logische oplossing van een vraagstuk kan vinden.
Zo lijken symbolen me sneller (picture is worth more than a thousand words, formules zijn een korte manier om alinea's aan beschrijvingen te reduceren tot wat symbolen etc.). Als je op een of andere manier dus in beelden in plaats van in woorden kan denken, dan zou ook dat de snelheid van het denken bevorderen.
Dat gaat stukken sneller geloof me ;)

Ik kan me niet voorstellen om alles in woorden te moeten denken, zeer onefficiënt als je iets aan het puzzelen bent.

Geen idee of je beelddenken kan trainen of dat je dat gewoon moet kunnen. Veel mensen weten niet eens dat ze beelddenker zijn in plaats van woorddenker.

Maar daar zijn wel meer discussies over te vinden op dit forum.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Sneller denken

Ik kan me voorstellen dat de denksnelheid (of beter meetbaar: de reactiesnelheid bij het beantwoorden van vragen) gecorreleerd is met de lichaamstemperatuur. Op de Mythbusterswebsite wordt een interessant huismiddeltje genoemd waarmee (als het klopt) iemand zijn lichaamstemperatuur tijdelijk kan verhogen: een paar uur rondlopen met een schijf ui onder de oksel. Als ze die mythe ooit gaan onderzoeken kunnen ze meteen de reactiesnelheid meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Sneller denken

Magic schreef:Door sneller te denken kun je bepaalde dingen aan elkaar koppelen (creativiteit) omdat je de gegevens die je in je hoofd hebt zitten sneller verwerkt, waardoor je de 'beste' uitkiest. Tijdens een discussie bijvoorbeeld is dit zeer essentieel.

Hebben jullie tips om sneller te kunnen denken?
Volgens mij heeft creativiteit naast het bepaalde dingen aan elkaar koppelen, ook iets te maken met het niet te snel denken van 'dit is een verkeerde koppeling'. Als analogie: waarom zou er iets mis zijn met mosterd bij je frieten i.p.v. mayonaise? Je bent het niet gewoon, maar is het ook echt verkeerd?

Verder denk ik dat een goede denkoefening ook is, je afvragen hoe je bij een oplossing van een probleem kwam. Of hoe je een probleem algemener zou kunnen oplossen. Bijvoorbeeld: Bij het oplossen van een vergelijking volg je bepaalde stappen. Waarom volgde je die stappen? Heb je ook andere stappen bedacht? Waarom volgde je niet die andere stappen? Wat was het oorspronkelijke idee voor je die stappen nam? Wist je toen al waar je ging uitkomen? Hoe zou je die vergelijking algemener opgelost hebben? Voor welke vergelijkingen zou je die methode nog gebruiken? Wat hebben die vergelijkingen gemeenschappelijk? En dan uiteindelijk: kon ik mijn oplossing sneller gevonden hebben? Waarop zou ik dan gelet hebben?

Dit laatste is volgens mij universeel, en kan je veel bijleren over hoe je denkt en waarom je zo denkt. Als je begrijpt hoe en waarom je denkt, kan je ook jezelf bijsturen, en leren hoe je het onbewust efficiënter kunt. Dit moet op den duur onbewust kunnen gebeuren (anders zit je met de problemen van een bedachtzame golfer).

Op die manier kun je volgens mij ook creatiever worden, omdat je je achteraf afvraagt of het weggesmeten verband wel zo slecht was...

Maar geloof me niet op mijn woord, dit zijn ook maar dingen die ik zelf bedacht heb en op mezelf toepas.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer