[fysica] elektromagnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[fysica] elektromagnetisme

hey!

ik zou willen weten of mijn redenering over dit vraagstuk klopt :P

hier zien jullie de vraag:

mijn redenering:

we weten dat F=Q.E dit is dus de kracht die het deeltje Q ondervindt in een elektrisch veld E.

vectorieel betekent dit dan als het een negatief deeltje is, dan hebben E en F een verschillende zin (klopt dit?)

maar in het voorbeeld staat dus dat Q positief is, dus dan betekent het dat F en E zelfde zin en richting hebben?

dus dan zou mijn antwoord gaan naar B omdat een neutron, neutraal is & we werken met elektrisch/magnetisch dus, dat heeft geen effect. maar dan het proton wordt naar beneden getrokken door F die dezelfde richting en zin heeft als E?

ben ik volledig fout of een beetje juist ;) ?
Bijlagen
ingg.jpg
ingg.jpg (28.39 KiB) 214 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: [fysica] elektromagnetisme

Hoe ik het heb gedaan

Het neutron is neutraal en gaat dus geen hinder ondervinden van een elektrisch veld. Het gaat rechtdoor.

Het proton is positief geladen. Het elektrische veld wijst van boven naar onder en gaat conventioneel van + naar min. Dus bovenaan hebben we plus, onderaan min. + en - zien elkaar graag dus het proton gaat naar onder.

En dat komt overeen met figuur B
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 59

Re: [fysica] elektromagnetisme

ah ja, das ook een goede redenering ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] elektromagnetisme

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer