Beginnersvragen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Beginnersvragen

Hallo,

Omdat ik graag wat meer wil weten over de hersenen, maar meteen vastliep op mijn gebrek aan scheikunde (was er op de middelbare school wel in geinteresseerd, maar heb helaas een talenknobbel en een exacte vakken deuk) ben ik eerst maar eens gaan lezen in "scheikunde voor dummies" (je moet toch ergens beginnen!)

Nu heb ik al direct een paar vragen:

- waaruit bestaat een elektron? Ik begrijp dat het een elementair deeltje is en dus niet deelbaar. Maar is het een gas, vaste stof of vloeistof? Of denk ik dan helemaal verkeerd en is het een bundeltje energie? of zoiets?

- wanneer het elektron uit de grondtoestand gaat dan doet ie dat door energie op de nemen. Maar wat wordt nu bedoeld met energie opnemen? (energie is warmte??) Misschien dat een antwoord op mijn eerste vraag al meer duidelijkheid verschaft.

- naast fasenovergangen vast - vloeistof - gas heb je ook sublimatie en depositie. Als ik nu iets verbrand, bijvoorbeeld bij het roken van een sigaret, dan is er ook sprake van faseovergangen. Maar welke? Want ik zie dat vuur reageert met tabak (is vuur een gas?) er ontstaat dan as en rook. Is hier sprake van:

tabak (vaste stof) reageert met vuur (gas) en er is sprake van faseovergang naar vaste stof (as) en tegelijkertijd sprake van sublimatie (tabak die verandert in rook want rook is neem ik aan een gas)?

Misschien zijn dit hele domme vragen, maar ik hoop dat jullie dan toch een antwoord willen geven. Het is best lastig om deze dingen zelfstandig te doen. En dan begin ik morgen of overmorgen aan het kwantummechanische model! Ik heb het al eens doorgelezen en mijn hoofd begon meteen te bonken!! Dus ongetwijfeld zal ik hier wel vaker wat vragen neerzetten.

Oja, ik ben geen middelbare scholier, maar iemand van 40 dus ik hoop dat mijn vragen niet als schoolvragen verwijderd worden.

Groeten,

Judith

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Beginnersvragen

- waaruit bestaat een elektron? Ik begrijp dat het een elementair deeltje is en dus niet deelbaar. Maar is het een gas, vaste stof of vloeistof? Of denk ik dan helemaal verkeerd en is het een bundeltje energie? of zoiets?
Materie bestaat uit moleculen. Moleculen bestaan op hun beurt weer uit atomen. Je kunt zo'n atoom voorstellen als een bolletje met een kern en daaromheen "zweven" elektronen (model van Bohr). Deze elektronen zijn negatief geladen golfdeeltjes. Aan deze deeltjes kun je geen toestandsaanduiding (vast, vloeibaar, gas) toekennen.
- wanneer het elektron uit de grondtoestand gaat dan doet ie dat door energie op de nemen. Maar wat wordt nu bedoeld met energie opnemen? (energie is warmte??) Misschien dat een antwoord op mijn eerste vraag al meer duidelijkheid verschaft.
Als voorbeeld neem ik licht. Licht bestaat uit fotonen. Dit zijn energiepakketjes. Als deze botsen tegen een elektron van een atoom dan raakt het elektron van de grondtoestand in de aangeslagen toestand. Dit houdt in dat hij in een ruimere baan rondom de atoomkern gaat "zweven". Dit elektron zal z'n energie afgeven door (langzaam) terug te vallen naar een baan dichterbij de atoomkern. Deze energie komt dan vrij in de vorm van (zichtbaar) licht. Hierop is de werking van een TL-balk gebaseerd, om een voorbeeld te noemen.
wollestonecraft schreef:- naast fasenovergangen vast - vloeistof - gas heb je ook sublimatie en depositie. Als ik nu iets verbrand, bijvoorbeeld bij het roken van een sigaret, dan is er ook sprake van faseovergangen. Maar welke? Want ik zie dat vuur reageert met tabak (is vuur een gas?) er ontstaat dan as en rook. Is hier sprake van:

tabak (vaste stof) reageert met vuur (gas) en er is sprake van faseovergang naar vaste stof (as) en tegelijkertijd sprake van sublimatie (tabak die verandert in rook want rook is neem ik aan een gas)?
Vuur is geen stof, maar een vorm van energieomzetting: een vaste stof met een bepaalde energiewaarde wordt verbrandt tot een stof met een kleinere energiewaarde, daarbij komt warmte (en licht) vrij. Aan vuur is dus geen toestandsaanduiding toe te kennen.

Over de sigaret: dit is geen sublimatie, want de stof tabak (vast) wordt niet omgezet in rook (gas), maar de rook komt vrij als gevolg van de omzetting van tabak in as (vast).

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Beginnersvragen

Gas, vast en vloeistof hebben alleen betrekking op meerdere atomen die interreageren. Het zijn dus begrippen die niet op elektronen (=deel van atomen) toepasbaar zijn. Wat een elektron juist is, staat niet vast (er zijn wel onbewezen hypotheses), maar je kunt het om het eenvoudig te houden voorstellen als een heel klein ondeelbaar bolletje met negatieve lading. Vergeet dan wel niet dat dit chemisch gezien een grove simplificatie is. Als je aan de kwantummodellen begint, zul je dit wel merken (cf. Schrödingervergelijking).

Energie is een begrip dat de staat van iets aanduidt, in feite de hoeveelheid werk die verricht kan worden door iets. Als een elektron "energie opneemt", dan gaat het in feite naar een instabielere vorm. Vergelijk het met een bal die je opgooit. Hij krijgt een hogere potentiële energie, is dus ook instabieler en kan energie afgeven door middel van naar beneden te vallen. Een elektron dat naar een onstabielere baan wordt gestuurd is onstabieler en kan energie afgeven door terug naar een stabielere baan gaan. Deze afgave kan op vele manieren, maar meestal via elektromagnetische straling.

Vuur is een mengsel van gasvormige, vloeibare en vaste stoffen (eventueel ook plasma) die hitte afgeven door reactie met zuurstof. Wat er reageert kan eender welke vorm hebben (aardgas, olie, steenkool...), zolang het maar goed geoxideerd kan worden (=goed gereduceerd is). De reactie zelf is heel complex en verloopt met allerlei neven -en tussenproducten, omdat de zuurstof niet overal even goed geraakt en de hitte invloed kan hebben op de omgebeurende reacties. Je krijgt dus een complex mengsel van stoffen, bovendien ook op verschillende temperaturen. Daarom heeft vuur verschillende kleur(schakering)en. De rook die ontstaat is een gas (meestal vooral CO2 en waterdamp, naast NOx, zwaveldioxide en ammoniak) waarin vaste stoffen zitten als vaste koolstof, PAK's en fenol, vloeibare als gehalogeneerde organische stoffen en korte carbonzuren, en gassen als kleine aldehyden, waterstofchloride, CO... De exacte samenstelling hangt af van wat er verbrand wordt en de omstandigheden.

Vuur is dus niet een stof om zo te zeggen. Het is eigenlijk een reactie. Je kunt evenmin zeggen wat de aggregatietoestand is van een koperen pot met water van 70° waarin je een ijsblokje dumpt, of het bruisende, agressieve goedje dat je krijgt als je een stuk koper in geconcentreerd salpeterzuur gooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Beginnersvragen

- waaruit bestaat een elektron? Ik begrijp dat het een elementair deeltje is en dus niet deelbaar. Maar is het een gas, vaste stof of vloeistof? Of denk ik dan helemaal verkeerd en is het een bundeltje energie? of zoiets?
Vaste stoffen, vloeistoffen en gassen zijn opgebouws uit deeltjes. In de manier waarop ze zijn opgebouwd onderscheiden deze aggregatietoestanden zich. Voor een enkel deeltje kun je dus nooit over gas, vloeistof of vast spreken. Je kunt een elektron inderdaad wel goed voorstellen als een bundeltje energie.
- wanneer het elektron uit de grondtoestand gaat dan doet ie dat door energie op de nemen. Maar wat wordt nu bedoeld met energie opnemen? (energie is warmte??) Misschien dat een antwoord op mijn eerste vraag al meer duidelijkheid verschaft.
Warmte is een vorm van energie, maar er zijn andere vormen, zoals kinetische energie (de energie die iets heeft omdat het met een bepaalde snelheid beweegt). Ook een foton (lichtdeeltje) kan een bepaalde kinetische energie hebben, en het is die energie (de kinetische energie van een foton dus) die een elektron opneemt.
- naast fasenovergangen vast - vloeistof - gas heb je ook sublimatie en depositie. Als ik nu iets verbrand, bijvoorbeeld bij het roken van een sigaret, dan is er ook sprake van faseovergangen. Maar welke? Want ik zie dat vuur reageert met tabak (is vuur een gas?) er ontstaat dan as en rook.
Vuur is geen gas, het is een verschijningsvorm (bijverschijnsel) van een chemische reactie. Vlammen bestaan vaak uit gloeiende, nog niet volledig verbrande stukjes van de brandende stof. Zie ook hier voor een discussie over wat vuur is. In het geval van een sigaret is het vuur dus een gevolg van de chemische reactie, de verbranding van tabak, waarbij as, rook, en allerlei giftige gassen ontstaan.
Misschien zijn dit hele domme vragen, maar ik hoop dat jullie dan toch een antwoord willen geven. Het is best lastig om deze dingen zelfstandig te doen. En dan begin ik morgen of overmorgen aan het kwantummechanische model! Ik heb het al eens doorgelezen en mijn hoofd begon meteen te bonken!! Dus ongetwijfeld zal ik hier wel vaker wat vragen neerzetten.
Quantummechanica is inderdaad behoorlijk heftige materie. Vragen daarover vallen echter onder de natuurkunde dus ik zou je willen vragen en aanraden om die in het natuurkunde-gedeelte van dit forum te stellen.
Oja, ik ben geen middelbare scholier, maar iemand van 40 dus ik hoop dat mijn vragen niet als schoolvragen verwijderd worden.
Verwijderen doen we sowieso niet in dat soort gevallen. Als het een huiswerkopgave betreft wordt die naar dat betreffende gedeelte verplaatst, maar daar is hier geen sprake van ;)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.379

Re: Beginnersvragen

Hallo Judith,

Als je hersenprocessen wilt gaan bestuderen behoef je geen kwantenmechamica te leren begrijpen.

Dat leidt alleen maar af van het doel dat je jezelf gesteld hebt. Als je de belangrijkste (chemische) signaalstoffen die werkzaam zijn in de synaps kent van naam is dat voldoende. Die stoffen spelen ook in andere delen van het menselijk lichaam nog een rol. Om dat te leren en te begrijpen behoef je geen chemica te worden!

Ik maak uit je vraagstelling op dat je geinteresseerd bent in de biologische psychiatrie. Welnu, op jouw leeftijd moet je niet meer kiezen voor lange omwegen via allerlei abstrakte kennis. Recht op je doel af, via een leerboek voor biologie op VWO niveau lijkt mij voldoende. Die boeken kun je tweede hands nog wel kopen. Het is handig je daarbij te laten adviseren.

Iemand die jou vertelt welke onderwerpen relevant zijn. Zoals bijvoorbeeld hormonen. Maar zelfs onderwerpen als bloedstolling kan voor jou van belang zijn. Ikzelf vind dat je aan schoolboeken meer hebt dan aan allerlei non-fictie boeken met uitgebreide beschouwingen. Die dragen vaak niet bij aan de kennisoverdracht die je zoekt.

Sterkte ermee. hzeil
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer