Homogene notatie parabool

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Homogene notatie parabool

Om snijpunten van 2 lijnen te berekenen, maak ik gebruik van de de notatie ax + by + c = 0 voor een lijn. Het voordeel is, dat het snijpunt er direct uitrolt als ik het kruis product van de twee lijnen bepaal. Het bijzondere aan die notatie is natuurlijk dat je er ook een verticale lijn mee kan representeren.

De lijnen komen oorspronkelijk uit een set pixel coördinaten. De verticale lijn wordt bepaald door de x en de y met elkaar te verwisselen en dan op basis van LSF een y = ax + b te bepalen. Bij omschrijving naar ax + by + c = 0 worden de x & y weer teruggezet.

Nu kan ik met een LSF methode ook een parabool fitten door een set pixel coördinaten, waarbij ik natuurlijk ook weer "iets met de x,y paren moet doen" om e.e.a goed te krijgen.

Waar ik nu mee vastloop, is dat ik eigenlijk een notatie wil hebben, analoog aan ax + by + c = 0 voor een lijn, maar dan voor een parabool die in het originele coördinaten stelsel 'op zijn kant' ligt...Doel is uiteraard om een set snijpunten te kunnen bepalen tussen de delen die benaderd zijn met parabolen en lijnen om zo de originele figuur te reconstrueren in het originele coördinatenstelsel.

Omdat het mij om de snijpunten ging, heb ik het probleem in de praktijk kunnen omzeilen, maar de vraag of er een 'nettere' manier is blijft natuurlijk knagen...

Reageer