[regeltechniek] integrator-differentiator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

[regeltechniek] integrator-differentiator

Hey,

Ben mij aan het voorbereiden op mijn herexamen regeltechniek en daarom zou ik het de begrippen intergrator en differentiator eens (fatsoenlijk) willen snappen. Tot nu toe heb ik al regelmatig met zulke systemen moeten werken zonder eigenlijk goed te weten wat ze juist inhouden. Ik weet dat een integrator vergeleken kan worden met een leeglopend vat wat bijgevuld wordt. Maar het begrip integreren blijft toch nog heel vaag.

Mijn vraag dus, kan iemand mij het begrip integreren & differentieren eens uitleggen. Liefst a.d.h.v. een voorbeeld.

Alvast bedankt,

M.v.g.

Jodelo

Berichten: 166

Re: [regeltechniek] integrator-differentiator

Je hebt bijvoorbeeld een systeem met als ingang signaal y en de uitgang van het systeem is y'

Om deze uitgang te krijgen moet je het signaal y dus differentiëren en zet je er een differentiator tussen.

y --> [diff] --> y'

Als de ingang bijvoorbeeld als volgt is: y=sin(t)

Moet de uitgang y'=cos(t) zijn. De differentiator zet het signaal dan om van sin(t) naar cos(t)
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 2.746

Re: [regeltechniek] integrator-differentiator

weet je goed wat integreren en afleiden van functies is? (zonder het in het kader van regeltechniek te zien)

Berichten: 17

Re: [regeltechniek] integrator-differentiator

Neen, ik denk dat daar het probleem juist zit. Ik kan wel oefeningen met integralen en afgeleiden oplossen maar ik weet eigenlijk niet wat ik op dat moment aan het doen ben.

Neem nu bijvoorbeeld laplace, ik weet (ongeveer) dat je door een laplace transformatie te gebruiken. De tijdsfactor even "uitschakeld" zodat je eenvoudiger kunt rekenen. Later zet je dit dan terug om d.m.v. inverse laplace.

Maar wat je eigenlijk doet als je integreerd of differentieerd heb ik geen idee van. Ik denk als iemand dit kan toelichten ik al veel verder ben.

Nu heb ik mij de laatste dagen eens bezig gehouden met het heropfrissen van de P-, I- & D-actie. Waardoor ik op regeltechnisch vlak wel weer verder kan. Maar ben natuurlijk wel nog nieuwsgierig naar wat het nu juist is.

Groetjes

Reageer