[scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Het gas NOCl ontbindt bij een hoge temperatuur gedeeltelijk in de gassen NO en Cl2. Indien men uitgaat van een intiele NOCl (g) van 4,0 mol in een reactievat van 5,0 liter, en men houdt bij evenwicht NOCl over, dan is de concentratie van het gas CL2:

A. 0,75 mol L- 1

B. 0,50 mol L- 1

C. 0,30 mol L- 1

D. 0,15 mol L- 1

2 NOCl --> 2 NO + Cl2

En verder heb ik geen idee hoe ik verder moet gaan..?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Dag dromal, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Indien men uitgaat van een intiele NOCl (g) van 4,0 mol in een reactievat van 5,0 liter, en men houdt bij evenwicht NOCl over, dan is de concentratie van het gas CL2
Een initiele .. wat precies van 4 mol? Begin je gewoon met 4 mol NOCl (g) in een vat van 5 liter?

Wat houd je over? Zoals je het daar schrijft is het dezelfde stof als waar je mee begon, op de (g) na.

Is dit de precieze opgave?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Mrtn schreef:Een initiele .. wat precies van 4 mol? Begin je gewoon met 4 mol NOCl (g) in een vat van 5 liter?

Wat houd je over? Zoals je het daar schrijft is het dezelfde stof als waar je mee begon, op de (g) na.

Is dit de precieze opgave?
Een initiele hoeveelheid van 4 mol.. dus je hebt idd een vat van 5 liter met daarin 4 mol NOCl (g). En dan ontbindt het gas gedeeltelijk in NO en Cl2

Er vind een evenwicht plaats en dan houd je 2,5 mol NOCl over.. en die vraag is de concentratie van het gas Cl2

Alleen ik heb geen idee hoe ik eraan moet beginnen..

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

Er vind een evenwicht plaats en dan houd je 2,5 mol NOCl over.. en die vraag is de concentratie van het gas Cl2
Dat is een belangrijk gegeven dat niet in je eerste post staat. Nu is het probleem op te lossen want:

- Je weet hoeveel mol NOCl er is weggereageerd

- Je kent de molverhoudingen (reactievergelijking in je eerste post)

Dus je weet hoeveel mol Cl2 er aanwezig is in 5 liter, dus ook hoeveel er aanwezig is in 1 liter.

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

JohnB schreef:Dat is een belangrijk gegeven dat niet in je eerste post staat. Nu is het probleem op te lossen want:

- Je weet hoeveel mol NOCl er is weggereageerd

- Je kent de molverhoudingen (reactievergelijking in je eerste post)

Dus je weet hoeveel mol Cl2 er aanwezig is in 5 liter, dus ook hoeveel er aanwezig is in 1 liter.
Ja klopt, sorry. Ik typte de vraag te snel over en vergat het belangrijkste erin te zetten :P

- Er is dan 4,0 mol - 2,5 mol = 1,5 mol weggereageert..

- Molverhouding is 2:2:1. Dus je hebt de helft van 1,5 mol aan Cl2 .. dat is dan 0,75 mol. En dat is dan in 5 L, dus in 1 L heb je 0,75/5 is 0,15 mol

Oooh het is eigenlijk zo simpel! ;) Volgens mij denk ik gewoon te moeilijk:P

Maar in ieder geval hartstikke bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Ontleding van NOCl (g)

dromal schreef:- Er is dan 4,0 mol - 2,5 mol = 1,5 mol weggereageert..

- Molverhouding is 2:2:1. Dus je hebt de helft van 1,5 mol aan Cl2 .. dat is dan 0,75 mol. En dat is dan in 5 L, dus in 1 L heb je 0,75/5 is 0,15 mol

Maar in ieder geval hartstikke bedankt! ;)


Klopt :P Graag gedaan.

Reageer