Wat als de beurs instort

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 1

Wat als de beurs instort

Ik vroeg me af wat er nou precies zou gebeuren wanneer de beurs helemaal in stort. Oftewel op een minimum komt te staan? Wat zijn precies de gevolgen voor de desbetreffende bedrijven? Uit verschillende bronnen heb ik namelijk vernomen dat dit zal gebeuren in september/oktober. Zoiezo is ons monetaire systeem gedoemd om te valen, geld = schuld. rente etc..... Maar het zou kunstmatig om hoog worden gebracht (nu dus) om het daarna helemaal te laten crashen. Waarom? Tsja dat is een lang verhaal en zouden de meeste mensen af doen als conspiracy/alu hoedjes bullshit.

Brand maar los.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Wat als de beurs instort

Wat zijn precies de gevolgen voor de desbetreffende bedrijven?
De problemen voor de desbetreffende bedrijven zijn denk ik slechts secondair. Echt getroffen wordt natuurlijk eerst de aandeelhouder. Als grootaandeelhouders zullen bijvoorbeeld banken en pensioenfondsen dan wederom grote afschrijvingen moeten doen. Onder de kleine beleggers zouden bijvoorbeeld gezinnen met een beleggingshypotheek in de problemen komen omdat hun inleg verdampt.

het is goed mogelijk dat de beurs nu kunstmatig omhoog wordt gebracht, maar dat vergt enorme sommen geld. Welke partij met een dergelijke inbreng (bv Chinese of Amerikaanse regering) zou er behoeft aan kunnen hebben om op een crash af te sturen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat als de beurs instort

Kredietcrisis voor dummies, oorzaak en gevolg.

Beter daar verder, en dan de complottheorieën voor je houden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten