Antibioticumresistentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 128

Antibioticumresistentie

***************************************

Medicijnverkoop veearts onderzocht

***************************************

` Dierenartsen raken mogelijk hun rol

als apotheker kwijt.Minister Verburg

onderzoekt of het wenselijk is dat ze

verdienen aan medicijnen die een gevaar

voor de volksgezondheid kunnen zijn.



Aanleiding voor het onderzoek is het

overmatige gebruik van antibiotica bij

veehouders.Hierdoor raken bacteriën

sneller resistent tegen antibiotica.Het

RIVM maakt zich daarover zorgen,omdat

sommige ziekten niet behandeld kunnen

worden als bacteriën resistent zijn.



De koepel van dierenartsen vindt het

antibioticagebruik ook te groot,maar de

meeste artsen maken hun afweging op

medische gronden,zegt de organisatie.

***************************************

(NOS Teletekst 6/8/09)

Ik vraag me af of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de rol van antibiotiumgebruik bij dieren bij het veroorzaken van antibioticumresistentie bij bacteriën in mensen. Ken je een informatiebron, dan hoor ik dat heel graag.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 8.614

Re: Antibioticumresistentie

Bedoel je zoiets?

EDIT: Nog een link.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Antibioticumresistentie

voila

hier is nog veel meer te vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 128

Re: Antibioticumresistentie

De door Wouter genoemde bron is bruikbaar. Ik maak eruit op dat de status van de wetenschap op dit moment is dat het er sterk op lijkt dát er een verband is tussen antibioticumgebruik bij (pluim)vee en resistentie bij mensen.

De vraag hoe groot deze bijdrage aan de humane resistentieproblematiek is, is denk ik nog lang niet beantwoord.

Vervolgens vraag ik me af wat een goede manier zou zijn om een zo verantwoord mogelijk antibioticumgebruik bij dieren te bereiken. Maar dat is niet echt een wetenschappelijke vraag, meer een politieke of bestuurlijke, waarbij ook veel vaktechnische zaken komen kijken zoals kennis van de veterinaire farmacie.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 369

Re: Antibioticumresistentie

De media is gek op allerhande crissisen, nu de recessie enigszins is uitgezogen en de media ook aardig klaar is met het broeikaseffect en michael jackson gaan ze zich op dit soort dingen richten. MRSA, de bacterie waar de RIVM laatst over berichtte, is absoluut niet nieuw. Het komt reeds enkele jaren voor. Daarnaast heeft Nederland het laagste antibioticumgebruik in de vee-industrie, het zal dus Europees gereguleerd moeten worden, wil men het gebruik terug dringen. Voorlopig zou ik me nog niet zo druk maken over agressieve en resistente bacteriën. Net als H5N1 en de Q-koorts, zullen we er binnenkort nog weinig over horen, voorspel ik.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 83

Re: Antibioticumresistentie

Het is ronduit bezopen dat je antibiotica mag gebruiken om in de vleesindustrie honderden dieren op elkaar te proppen.

Daar zijn antibiotica niet voor bedoeld.

Reageer