Exocytose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

Exocytose

Hoe zit het juist met exocytose van afvalstoffen?

Diffunderen deze afvalstoffen uit de kern en worden ze zo via het ruw en glad endoplasmatisch reticulum naar het golgi complex getransporteerd, waarna ze een blaasje vormen en zo via exocytose de cel verlaten?

Of zit ik helemaal mis en gebeurt dit op nog een andere manier?

groeten, Sara

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exocytose

Je gaat er van uit dat er in de kern afvalstoffen ontstaan die de cel uit moeten. Welke afvalstoffen bedoel je dan precies?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Exocytose

Je gaat er van uit dat er in de kern afvalstoffen ontstaan die de cel uit moeten. Welke afvalstoffen bedoel je dan precies?


Ik meende hier in mijn cursus iets van gelezen te hebben.

Er stond iets in over eiwitten en afvalstoffen. Ontstaat dit dan niet in de kern, maar ergens anders in de cel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exocytose

Eiwitten zullen niet ontstaan in de kern, hooguit complexen van eiwitten voor transcriptie bijvoorbeeld.

Over het algemeen kan je stellen dat een cel zijn eiwitten afbreekt (proteasen) en de aminozuren gewoon hergebruikt voor synthese van andere eiwitten.

Ook bijvoorbeeld ATP / ADP (en zelfs AMP) is een cyclus die zichzelf weer in de staart bijt ;)

Aan wat voor een afvalstoffen zat je te denken? Er kan vrij veel door de membraan heen: ionen en water door kanalen als aquaporines en actieve pompen zoals de Na-K pomp.

Zit je te denken aan stoffen die tijdens rust in een cel rond gaan? Of meer iets als melkzuur uit spiercellen bij stevige inspanning?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Exocytose

Mrtn schreef:Eiwitten zullen niet ontstaan in de kern, hooguit complexen van eiwitten voor transcriptie bijvoorbeeld.

Over het algemeen kan je stellen dat een cel zijn eiwitten afbreekt (proteasen) en de aminozuren gewoon hergebruikt voor synthese van andere eiwitten.

Ook bijvoorbeeld ATP / ADP (en zelfs AMP) is een cyclus die zichzelf weer in de staart bijt ;)

Aan wat voor een afvalstoffen zat je te denken? Er kan vrij veel door de membraan heen: ionen en water door kanalen als aquaporines en actieve pompen zoals de Na-K pomp.

Zit je te denken aan stoffen die tijdens rust in een cel rond gaan? Of meer iets als melkzuur uit spiercellen bij stevige inspanning?
De vraag komt eigenlijk omdat ik mijn herexamen fysiologie aan het leren ben.

En op het examen hadden we een vraag gekregen waar we een afbeelding moesten uitleggen die fel leek op de volgende (maar nog ingewikkelder in elkaar zat).

[attachment=4041:Afbeelding1.jpg]

Wij moesten dan de verschillende stappen uitleggen die hier gebeuren.

Maar hebben nooit zulk iets gezien in onze cursus. Dus ik weet absoluut niet wat er op deze tekening gebeurt en met welk soort stoffen de vesicles gevormd worden.

Het gedeelte over ATP en ADP en eiwitsynthese wat je beschrijft begrijp ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exocytose

Aha, dat helpt enorm. Als ik het goed begrijp heb je het concept 'afvalstof' in deze context even overboord gegooid en hebben we het over de afbeelding die je postte?

Wat je ziet op dat plaatje is een voorbeeld van een cel die een eiwit of lipide maakt dat buiten de cel terecht moet komen. Noem het voor het gemak even insuline, dat voorbeeld kent iedereen. In de cel die het maakt heb je er niet zo veel aan: het moet de cel uit, het bloed in.

Hoe doe je dat? Je modificeert het eiwit in het golgi om het daarna in te pakken in een blaasje (vesicle). Dat is hetzelfde spul als waar je celmembraan van is gemaakt en dus kan het met enkele trucs (bv SNARE eiwitten) hechten aan de binnenkant van de membraan, om er vervolgens mee te versmelten. Wat dan in het blaasje zat, komt buiten de cel terecht (rechts in je afbeelding) en wat in de membraan van het vesicle gevangen zat, is nu deel van de celmembraan (links in je afbeelding).

Animatie

En zoek wiki even af, sleutelwoorden: SecY protein & secretory pathway

Als dit antwoord onvoldoende is, kan je je vraag dan nog eens duidelijker en vooral specifieker stellen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Exocytose

Het gaat inderdaad gewoon om deze afbeelding.

Vermits er in mijn cursus iets stond over afvalstoffen dacht ik dat dat hetzelfde was, maar dat heeft een medestudent mij gistere avond nog kunnen uitleggen.

De uitleg was duidelijk genoeg!

Ik vraag me alleen nog of of het endoplasmatisch reticulum (glad en/of ruw) er ook iets mee te maken heeft of niet?

Alvast enorm bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Exocytose

Ken je de functie van zowel het RER (rough) als het SER (smooth) ?

..en daarmee het verschil tussen beiden?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Exocytose

Glad ER: = zonder ribosomen heeft een intracellulaire transportfucntie en speelt een rol bij lipidensynthese en afbraak van giftige stoffen in maag en darm

Ruw ER: = met ribosomen houdt zich bezig met de eiwitsynthese.

Dit is alles wat mijn cursussen zeggen...

Dus even kort samengevat:

Is het dan gewoon zo dat het ruw ER eiwitten aanmaakt, deze dmv het glad ER naar het golgi apparaatje getransporteerd worden. Daar wordt het dan gemodificeerd en wordt er een vesicle gevormd. Waarna het blaasje samensmelt met de celwand en er zo exocytose plaatsvindt.

Klopt dit of komt hier nog meer bij kijken?

Reageer