Springen naar inhoud

Bloedgroep veranderd van a+ naar o+

• Log in om te kunnen reageren

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1738 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2018 - 11:08

@E.Desart. Jouw opmerking is op zich helemaal niet vreemd. Kwam deze link laatst tegen en als je daarvan het begin leest, dat lees je ook dat er met nul vreemde dingen spelen. Kwestie van opvoeding en zelfs landgericht. 

Heeft verder niets met dit onderwerp te maken, maar leek me toch wel leuk om te melden.

Nul - Megawetenschap.nl

www.megawetenschap.nl/getal...

LiA

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10894 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2018 - 01:05

Ik ben afgestudeerd in 2008 en daar werd aangeleerd dat O eigenlijk nul of 0 moest zijn en dat we dat altijd in ons achterhoofd moesten houden....

Dat klopt ook wel, type O of 0 betekent feitelijk "geen A en geen B". 

In een ver verleden werd wel eens gedacht dat O/0 iets vergelijkbaars was met het verschil tussen A en B, en werd het ook aangeduid als C. Die aanname bleek uiteraard incorrect, en type C is type O geworden, al hanteert men in sommige landen ook wel 'type 0' in algemeen gebruik. 

Victory through technology

Beresteyn

Beresteyn

• >250 berichten
  • 890 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juni 2018 - 11:34

Vroeger waren ze er al achter dat er 4 typen waren (op basis van het AB0-systeem zoals we het heden ten dage kennen), namelijk A, B, C en 'no particular type'. Later werd daar I, II, III en IV van gemaakt en naarmate de serologische kennis toenam, kwam men met de typen die we nu kennen: A, B, AB en 0/O. 0 (nul) en O worden door elkaar gebruikt. Professoren van de academische hematologische afdeling, waar ik studeer, gebruiken beide termen door elkaar; zover ik weet is het een persoonlijke kwestie wat iemand fijner vindt om te gebruiken. Ter referentie: bij Sanquin gebruiken ze ook 0 als O simultaan. 

Bloedgroepen op basis van het AB0-systeem worden bepaalt door suikergroepen (zie onderstaande afbeelding).

ABO_blood_group_diagram.svg.png

Elke erytrocyt (zeldzame aandoeningen buiten beschouwing gehouden) bevat een (voorloper) antigen, het H antigen. Mensen die bloedgroep A, B of AB bevatten, hebben genen die coderen voor enzymen (glycosyl transferases) die een extra monosacharide aan het antigen plakt. In het geval van bloedgroepen A en B zijn dit respectievelijk addities van N-acetyl-galactosamine en galactose. In het geval van bloedgroep AB krijg je een combinatie van beide. En in het geval van bloedgroep 0 worden er geen addities meer gedaan en heeft men dus het H antigen. 

Er wordt soms beweerd dat bloedgroep 0 geen antigenen heeft, maar dat is dus niet waar. Ze bevatten het H antigen, maar geen epitopen die wel aanwezig en bepalend zijn bij bloedgroepen A, B en AB. Qua naamgeving worden 0 en O dus frequent simultaan toegepast. Persoonlijk prefereer ik 0 (nul), aangezien dat mijns inziens het meest recht doet (geen extra epitoop) aan de serologische situatie in het bloed bij de betreffende bloedgroep.

"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."
Henri A. Termeer (1946-2017)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures