[scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

onderbepaalde omstandigheden blijkt glyceryltrioleaat met methanol te reageren. bij deze reactie ontsaan 1,2,3 propaantriol en deester van methanol en oliezuur(methyloleaat).

geef de vergelijking van deze reactie.schrijf hierbij de koolstofverbindingen in verkorte structuur forrmules?


ik heb gewoon geen idee

groetjes suzanne

Berichten: 166

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Probeer eerst eens achter de structuurformules van deze stoffen te komen met behulp van Binas bijvoorbeeld. (tabel 66 uit mijn hoofd? )

Of heb je daar al geen idee meer?
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Dag suzannequast, Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
onderbepaalde omstandigheden blijkt glyceryltrioleaat met methanol te reageren. bij deze reactie ontsaan 1,2,3 propaantriol en deester van methanol en oliezuur(methyloleaat).

geef de vergelijking van deze reactie.schrijf hierbij de koolstofverbindingen in verkorte structuur forrmules?


ik heb gewoon geen idee

groetjes suzanne


Waar loop je precies vast? Kan je de structuurformules tekenen van glyceryltrioleaat, porpaantriol (glycerol/glyceryl) en methyloleaat? Hint: de structuurformule van oliezuur staat in Binas tabel 67 B onder de vetzuren.

N.B.: In Binas staat oliezuur voluit getekend, in de opgave wordt gevraagd om de verkorte versie, bespaart je een hoop tekenwerk

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Stukje uitleg:

Glyceryltrioleaat is een ester die is opgebouwd uit 1,2,3-propaantriol (glycerol) en oliezuur. Bij toevoegen van methanol wordt deze esterbinding verbroken waarbij er 1,2,3-propaantriol (glycerol) vrijkomt en het oliezuur zal reageren met methanol onder de vorming van methyloleaat.

Er staat in je opgave "deester" ik denk dat je "diester" bedoelt (betekend: tweevoudige ester), maar daar is in dit geval geen sprake van. Het reactieproduct is een enkelvoudige ester.

Kom je er nu wel uit?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

het is de ester sorry, daarvoor maar ik heb al moeite met de reactie vergelijking? die krijg ik niet kloppend

groetjes suzanne

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Weet je hoe een ester in elkaar zit?

Wat zijn de molecuulformules voor:

- glyceryltrioleaat (ester van oliezuur (BINAS) + glycerol)

- methanol

- 1,2,3-propaantriol (glycerol)

- oliezuur (BINAS)

(schrijf de formules van stoffen die je weet in je volgende bericht op)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

daar heb geen idee over, want dat legt het boek niet uit er is totaal geen uitleg over vandaar dat ik het antwoordt vroeg en zo hoop ik het terug te kunnen herleilden hoe het antwoordt gerealiseerd wordt vandaar.

groetje suzanne

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

suzannequast schreef:daar heb geen idee over, want dat legt het boek niet uit er is totaal geen uitleg over vandaar dat ik het antwoordt vroeg en zo hoop ik het terug te kunnen herleilden hoe het antwoordt gerealiseerd wordt vandaar.

groetje suzanne
Je kent de molecuulformule van tenminste methanol toch wel? Anders ben je ver boven je kennis bezig met esters...

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

dit wordt mijn structuur formule

O

||

Dit ziet er als volgt uit: H2C – O – C – C17H33

| O

||

HC – O – C – C17H33

| O

||

H2C – O – C – C17H33

en de reactie vergelijking wordt dan 13H2C + 16HC + 6 O----> C17H33

is hij zo goed??????????????

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Ik neem aan dat je dit bedoelt:

. . . . . . . . O

. . . . . . . . ||

H2C – O – C – C17H33

. . |

. . | . . . . .O

. . | . . . . .||

.HC – O – C – C17H33

. . |

. . | . . . . . O

. . | . . . . . ||

H2C – O – C – C17H33

en dat is juist.
en de reactie vergelijking wordt dan 13H2C + 16HC + 6 O----> C17H33
maar dit is volledig fout.

Het antwoord staat in feite al in de oorspronkelijke vraag:
onderbepaalde omstandigheden blijkt glyceryltrioleaat met methanol te reageren. bij deze reactie ontstaan 1,2,3 propaantriol en de ester van methanol en oliezuur(methyloleaat).
Dus glyceryltrioleaat + methanol ---> 1,2,3 propaantriol + methyloleaat.

Nou alleen nog even omzetten in formulevorm.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

dan wordt het

C17H33 + CH3OH------->C3H5(OH)3+C17H33+H2O

is het zo beter

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

heb ik hem nu goed of niet?

groetjes suzanne

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Nee, nog steeds fout. Je hebt de formule voor methanol en die voor propaantriol juist maar die van glyceryltrioleaat en methyloleaat zijn fout.

Bovendien: voor élke reactievergelijking geldt dat het aantal atomen van C , H , O (en alle andere elementen) links en rechts van de pijl gelijk moet zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

dat begrijp ik dat ze kloppend moesten zijn maar de formules zijn dus niet goed daar twijvelde ik al over maar ik kom niet wijs uit die 2

groetjes suzanne

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [scheikunde] Structuurformule + reactievergelijking van glyceryltrioleaat

Je gaat uit van de uitgangsstoffen glyceryltrioleaat en methanol. Je krijgt als reactieproducten 1,2,3 propaantriol en methyloleaat.

Glyceryltrioleaat ontstaat doordat 1 molecuul 1,2,3 propaantriol met 3 moleculen oliezuur reageert. Als glyceryltrioleaat met methanol reageert ontstaat er opnieuw 1,2,3 propaantriol. Je hebt nu nog 3 moleculen oliezuur. Met hoeveel moleculen methanol reageren 3 moleculen oliezuur, en hoeveel moleculen methyloleaat ontstaan er dan?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer