[scheikunde] elektrodereacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] elektrodereacties

De omzetting van aluminiumoxide in aluminium gebeurt door elektrolyse van gesmolten aluminiumoxide bij hoge temperatuur. Men gebruikt hiervoor koolstofelektrode. Bij dit proces wordt één van de koolstofelektrode aangetast. Aan deze elektrode ontstaat koolstofdioxide.

Nu moet ik de vergelijking van de elektrodereacties geven en uitleggen welke elektrode wordt aangetast.

Ik heb het volgende

Reductor: Al ---> Al3+ + 3e

wat moet ik nu gebruiken als oxidator?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] elektrodereacties

Nu moet ik de vergelijking van de elektrodereacties geven en uitleggen welke elektrode wordt aangetast.


Ik kan je een hint geven. Het koolstofdioxide dat ontstaat bestaat uit het koolstof uit de elektrode dat reageert met het zuurstof uit het aluminiumoxide. Help dit?

Berichten: 14

Re: [scheikunde] elektrodereacties

Nee heb hem nog steeds niet.

Alleen Al(OH)4- + 3e- --> Al + 4 OH alleen, maar denk dat dit het niet is want er komt geen waterstof voor in de formule

Berichten: 8.614

Re: [scheikunde] elektrodereacties

Noteer eerst eens de volledige reactievergelijking, schrijf boven elk element de oxidatietrap, kijk welke elementen oxideren en welke reduceren en bepaal zo de oxidator en reductor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] elektrodereacties

Ik heb het volgende,

Al2O3 + C --> Al + CO2

Nu denk ik:

Reductor: Al --> Al3+ + 3e-

Oxidator: C + O3 - 2e --> CO2

Dus de negatieve elektrode van O3 wordt aangetast om CO2 te vormen.

Zit ik te denken in de goede richting?


Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [scheikunde] elektrodereacties

Juliette schreef:Nu denk ik:

Reductor: Al --> Al3+ + 3e-

Oxidator: C + O3 - 2e --> CO2

Dus de negatieve elektrode van O3 wordt aangetast om CO2 te vormen.

Zit ik te denken in de goede richting?
C + O3
\(\rightarrow\)
CO2 kan natuurlijk niet kloppen, dan heb je nog een zuurstofatoom over. Wel opletten wat je aan het doen bent.

Volg de link van stekkedecat en dan kom je er uit.

Reageer