Elektron

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 382

Elektron

Hoe is het mogelijk dat het observeren van de elektronen invloed heeft op hun gedrag? Ik weet toevallig dat dit onderwerp grenst aan de Kwantummechanica, daarom heb ik dit topic hier gepost?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektron

Hoe is het mogelijk dat het observeren van de elektronen invloed heeft op hun gedrag?
Als je een auto waarneemt, moeten er miljarden fotonen reflecteren. Hun totale ile impuls is verwaarloosbaar klein ten opzichte van de impuls van de auto. (Klassiek)

Als je een elektron wilt 'waarnemen', heb je tenminste één foton nog; hun impulsen zijn van dezelfde orde van grootte (quantummechanisch). Als een foton op elektron botst, beïnvloeden ze elkaars beweging enorm.

(Bij de auto was dat niet zo.)

Berichten: 382

Re: Elektron

En wat nou in het geval van plasma waar de elektronen vrij kunnen bewegen van atoom naar atoom. Dan zou je ze toch in een magnetisch veld moeten vangen wat voor invloed heeft het daar op dan?

En u zegt dat je een foton nodig hebt (volgens de kwantummechanica) om een elektron te waarnemen, maar dat betekent dan toch dat de elektronen constant worden beïnvloed door dit soort botsingen, want dat zou dagelijks kunnen gebeuren?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Elektron

Volgens Quantum Elektro Dynamica (QED) worden elektromagnetische krachten overgedragen door fotonen, dus ook in een magneetveld hebben elektronen interactie met fotonen, ook al wordt dat meestal niet zo beschreven. Maar zelfs met klassieke inzichten kun je inzien dat een magnetisch veld de baan van een elektron verandert, en dus beïnvloedt je het gedrag van een elektron als je het meet. Is dit trouwens wat je bedoelt?

Je hebt gelijk dat elektronen constant belaagd (kunnen) worden met fotonen, dit zijn juist de interacties die we willen bestuderen. Een elektron die nergens door beïnvloed wordt (die niet 'verstrooit'), is niet zo heel moeilijk te beschrijven. Het zijn juist de interacties met andere elektronen, met atoomkernen en met fotonen die het gedrag zo interessant maken.

Berichten: 382

Re: Elektron

Volgens mij heb ik een duidelijk antwoord op mijn vra(a)g(en) gehad

Bedankt.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Reageer