Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 13

Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste topic hier :-)

Ik vroeg me af; als je in de ruimte een glazen kogel (doorsnede ± 15 cm) zou afvuren met zo'n beetje deze inhoud:

- zo klein mogelijke camera die om de minuut een kleine foto maakt (2 megapixel bijvoorbeeld, dat is (jpeg redelijke kwaliteit) ongeveer 400 kb per foto) en die naar de aarde stuurt.

- antenne + iets om de beelden van de camera naar de aarde te sturen (klein computertje bijvoorbeeld)

- zonnepanelen aan de binnenkant van de kogel, aan de binnenkant van het glas

- ook nog een zo groot mogelijke accu (voor zover het past) die het teveel aan zonne-energie opslaat voor als het later nodig is.

Zo'n kleine kogel (ongeveer 15 cm doorsnede) zou denk makkelijk heel snel kunnen gaan als hij vanuit de ruimte gelanceerd wordt met een soort groot en krachtig kanon.

Als we zo'n "kogelcapsule" richting het dichtstbijzijnde zonnestelsel zouden schieten (goed richten), zou hij daar denk ik binnen 20 jaar moeten aankomen. Als de zonnepanelen te weinig energie opvangen (als hij tussen onze zon en die dichtstbijzijnde ster in is) kan hij nog even door op de accu. Dan kan er bijvoorbeeld ingesteld worden dat hij nu nog maar 1 foto per week stuurt, om het energieverbruik zo min mogelijk te houden. Als deze accu ook leeg is, zal hij worden uitgeschakeld totdat hij weer genoeg zonne-energie opvangt van de ster waar hij naar toe gaat. Dan stuurt hij weer foto's om de minuut.

Zou dit concept mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Hallo Niels,

Er zitten een aantal opmerkingen in jou topic waardoor ik me afvraag of je genoeg onderzoek hebt gedaan

over je idee. Allereerst, de vorm van de kogel maakt niet uit, sinds er in de ruimte geen weerstand is maakt de vorm van het object niet uit. Je kan net zo goed een platte schrijf de ruimte inschieten als een volledig gestroomlijnd voorwerp.

In de snelheid maakt het niet uit. De dichstbijzijnde ster is Alpha Centauri met 4,36 lichtjaar.

Dit is omgerekent naar km:

3600x24x365x4,36 = 1,37496960 x 10^8.

1,374969 60 x 10^8 x 299 792 km/s = 4,122048863 x 10^13. km. Als je dit in 20 jaar wilt afleggen moet je dus:

4,122048863 x 10^13/175200 = 23527671 km/h moeten gaan. oftewel 65354.656 km/s.

Een spaceshuttle haalt op zijn maximale snelheid 27000 km/h oftwel 7.5 km/s.

Volgens jou berekening/idee moet je dus een snelheid kunnen bereiken die 8713 x zo hard gaat als het snelste door mens bestuurde voertuig ooit. Succes ermee! :eusa_whistle: . Je kan natuurlijk met behulp van zwaartekrachts velden van planeten nog veel hogere snelheid bereiken (ik kon de snelheid van satalieten nergens vinden) maar dan blijf je nog steeds ver uit de buurt van de benodigde snelheid.

' Als we zo'n "kogelcapsule" richting het dichtstbijzijnde zonnestelsel zouden schieten (goed richten) '

Goed richten, ja dat zeker. Het is alleen niet zo makelijk dat je het gewoon richting die ster kan schieten en dan komt het er wel. Allereest moet je rekening houden met zwaartekracht van ruimtelichamen. En al hele kleine zwaartekrachten als een meteor kunnen voldoende zijn om de capsule uit zijn baan te brengen aangezien een afwijking van 0,000001 graad al voldoende is om je doel te missen aangezien de snelheid zo groot is waardoor absoluut een hele kleine afwijking (relatief blijft de afwijking hetzelfde) heel veel gevolgen heeft. Je capsule word ook heel makkelijk beschadigd door andere deeltjes in de ruimte waardoor ik me afvraag of hij niet helemaal kapot is voordat hij ons zonnestelsel uit komt.

Als het echt zo makkelijk waren ruimteorganisaties als NASA ongetwijfeld al begonnen met projecten als deze.

Ik wil je niet afkraken ofzo alleen dat het je duidelijk wordt hoe verschrikkelijk groot de afstanden zijn en hoe verschrikkelijk moeilijk het zou zijn om een perfecte baan te berekenen voor zon klein object.

Groetjes, Tommie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Tommie, de dichtsbijzijnde ster is de Proxima Centauri, op 4.22 jaar.

Het belangrijkste argument tegen het idee van de topic starter is dat het een snelheid sneller dan het licht vereist. Helaas gooit een ene meneer A. Einstein hier roet in het eten: niets kan sneller dan het licht.

Een soortgelijke missie als jouw idee Niels is in de jaren 70 door Nasa opgezet: het Voyager programma en de eerder Pioneer programma. In beide programma's zijn twee raketten afgevuurd. De Voyagers 1 en 2 zijn op dit moment de verste van de aarde menselijk-gemaakte objecten. Ze hebben Pluto inmiddels ver achter zich gelaten.

http://voyager.jpl.nasa.gov/
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Sorry, je hebt inderdaad wat proxima centauri betreft, excuses hiervoor. Toch vraag ik me wat jij zei, je moet sneller dan het licht kunnen? ik kwam op 65354 km/s, waarschijnlijk heb ik een fout gemaakt maar kan je misschien jou berekening laten zien of uitleggen waar ik een fout heb gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Je hebt gelijk, ik maak inderdaad een denkfout hier. Je moet met ongeveer 1/5 de van de lichtsnelheid reizen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Kogel met camera afschieten naar dichtstbijzijnde ster

Die kogels met camera die hebben we al. Ze reizen vele keren sneller dan een projectiel uit een kanon. Ze zien er ook helemaal anders uit. Ze hebben instrumenten aan boord, waar de meeste stervelingen, zelfs het bestaan niet van vermoeden. We noemen ze ruimtesondes.

Reageer