Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

Een grappige situatie werkt op onze lachspieren. Dat is bekend. Maar het omgekeerde is zeker zo waar. Het blokkeren van de lachspier van proefpersonen heeft invloed op hun waardering voor cartoons.


Lees meer ... Universiteit Utrecht
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

Mis ik hier iets? ;)


Dit is toch helemààl niet nieuw. Die bevindingen zijn al veel langer gevonden. De verklaring ervoor zou liggen in de James-Lange theorie van emoties:

Gezichtsexpressies bepalen namelijk deels onze emoties (of de gekende vergelijking van de James-Lange theorie: ik ben bang omdat ik wegloop van die leeuw)

(uit: 'Biological psychology', 9th edition van Kalat, pag. 359)


Zo haal ik ook uit het boek 'psychologie' van Brysbaert (p. 421) dat een variant van dit experiment, uitgevoerd werd in 1988, door Strack: diegenen die de stift met hun tanden hadden vastgehouden (en dus de lachspieren gestimuleerd hadden) vonden de cartoons veel leuker dan diegenen die de stift hadden vastgehouden met hun tanden. Hier benoemt men het fenomeen als 'de hypothese van de gezichtsfeedback'.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

toevallig een typo tanden/handen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

diegenen die de stift met hun tanden hadden vastgehouden (en dus de lachspieren gestimuleerd hadden) vonden de cartoons veel leuker dan diegenen die de stift hadden vastgehouden met hun lippen. Hier benoemt men het fenomeen als 'de hypothese van de gezichtsfeedback'.

Goed opgemerkt! Inderdaad een typefout. ;) Al gaat het dan om lippen...

De reden is dat als je een pen tussen je lippen houdt, je dan je lachspieren niet gebruikt (in feite maak je zowat de omgekeerde beweging dan bij lachen). En dus word je er niet vrolijker van.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Gebruik van lachspieren maakt cartoons grappiger

diegenen die de stift met hun tanden hadden vastgehouden (en dus de lachspieren gestimuleerd hadden) vonden de cartoons veel leuker dan diegenen die de stift hadden vastgehouden met hun lippen
Aha. Dus dat had ik moeten doen toen ik me zonet door Monty Python and the Holy Grail probeerde heen te worstelen!

Reageer