Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Beste forumleden,

Al een geruime tijd zit ik met de volgende vraag en ik heb simpelweg niet genoeg kennis om op het antwoord te komen.

Hebben de materie en energie die wij kunnen waarnemen een begin en een eind?

Wat ik hiermee bedoel is het volgende:

Voor zover wij kunnen zien heeft materie een begin en een eind. Een mens wordt geboren en gaat dood. Zelfs stenen zijn niet altijd stenen geweest en zullen niet altijd stenen blijven. Maar hoe zit het met de bouwstenen van stenen (Moleculen, atomen etc.)? Zijn er essentiële bouwstenen van de materie die eeuwig in hun bestaan zijn? Is de fysische wereld een eeuwige kringloop zonder begin en een eind (wat tijd betreft) of heeft het een ontstaan in tijd en zal het ook een einde hebben?

Ik hoop niet dat deze vraag te moeilijk is om te beantwoorden. Verwijzingen naar boeken en wetenschappelijke artikelen zijn ook welkom.

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie tijd.

Berichten: 44

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Ik zou eigenlijk moeten zwijgen maar ik denk dat in een gesloten systeem de totale energie constant blijft (of ze nu de vorm heeft van 'conventionele' energie, dan massa).

Ik weet niet of het universum per definitie een gesloten dan wel open systeem is, ik vermoed gesloten...

dus neen, geen einde...

ook geldt denk ik dat het in de oneindigheid wel gaat naar een situatie waarin alle energievormen omgezet worden in warmteenergie, maar ik weet niet of dit een juiste vertaling is van de tweede wet van de thermodynamica.

Maar ik denk wel dat het opzoeken rond thermodynamica u kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Energie gaat niet verloren, maar informatie wel. Hoe complexer een systeem, hoe meer informatie het herbergt. Bijvoorbeeld het verschil tussen een waterstofatoom en een zuurstofatoom. In de biologie is het proces van doodgaan iets anders geregeld, voornamelijk door genetische codering. Daar kun je niet makkelijk zeggen dat complexere levensvormen een korter leven hebben. Maar in het algemeen denk ik dat je kunt stellen dat simpele materie stabieler is dan complexe materie, omdat er minder informatie mee gemoeid is. Daarom denk ik persoonlijk dat het waterstof atoom een goede kans heeft om de hoogste leeftijd te krijgen van iets wat je nog materie kan noemen.

Iemand hier een idee hoe oud een waterstofatoom kan worden? =D>

Berichten: 382

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Materie kan natuurlijk wel veranderen, maar het blijft uiteindelijk wel bestaan als een soort 'vicieuze' cirkel.

Of er een begin en een eind is (van tijd) kan men nog niet zeggen, er zijn wetenschappers die beweren dat het universem steeds blijft uitrekken en dan opeens als een soort elastiek terugklapt. Dat wil zeggen dat alle energie die bij de oerknal dus onstaan is weer bij elkaar komt en misschien verdwijnt. Dat wil zeggen dat er letterlijk 'niks' meer is. Dat is echter voor een mens een moeilijk begrip: wat is niets?

_____________

Ik ben echter een kind van 12, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze dan corrigeren. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Massa en energie hebben een begin gehad, bij de oerknal. Gezien oneindigheid niet bestaat ga ik ervan uit dat het universum ook op een gegeven moment zal ophouden te bestaan.

Je hebt deze vraag in de klassieke mechanica gepost, ik denk dat het niet gemakkelijk is om dan een antwoord te formuleren binnen de klassieke mechanica. Volgens het behoud van massa en energie blijven massa en energie bestaan, ongeacht het tijdsinterval. Maar als we zien hoe het universum in elkaar steekt, zou massa en energie vergankelijk zijn. Ze gaan alleszinds in elkaar over.

Berichten: 382

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Ja de energie gaat in elkaar over, zoals ik al zei.

U zegt echter dat er geen oneindigheid bestaat, er zijn verschillende wetenschappers met tegenstrijdige antwoorden over het universem.

Oneindigheid is een moeilijk begrip voor een mens.

Waarschijnlijk komt er wel een eind aan onze melkweg/zonnestelsel, als de brandstof binnen bijna op is versnelt het proces van kernfusie als maar en word het als maar meer waardoor de zon groter wordt en de aarde als het ware opslokt en 'opneemt'. Er zijn ook theoriën die beweren dat de aarde op dat moment aan het zwaartekrachtsveld van de zon kan ontsnappen, aangezien dei steeds zwakker, maar groter word.

___________

Ik ben echter een kind van 12, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze dan corrigeren. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 58

Re: Zijn materie en energie beperkt in tijd ?

Zoals we zien, dit onderwerp valt moeilijk te bespreken binnen de klassieke mechanica. Het plaatsen van de topic was wellicht een inschattingsfoutje, een discussie kan overal op uitdraaien. Ik stel voor dat we het onderwerp verderzetten in een forumonderdeel waar het beter op zijn plaats is? Ik stel het onderdeel ruimtefysica voor bij het forumonderdeel sterrenkunde?

Reageer