de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

wat vinden jullie nou van het vak ANW, voor de beta leerlingen is dit allemaal saaie herhaling en de alpha leerlingen vinden er vaak niets aan. eerst wordt iedereen gedwongen eerder een richting te kiezen van waar ze naartoe willen en dan komen ze met zoiets op de proppen.

zou het misschien een idee zijn om een soort van ANW voor de beta leerlingen te creeren over de alpha vakken? hoe denken jullie hierover??? 8) 8)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 73

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Ik zit totaal ni in jullie systeem en kan der mij dus moeilijk iets bij voorstellen, maar wat ik wel weet is dat ik in het middelbaar erg veel heb moeten slikken wat mij niks interesseerde en waar ik ook niks aan zal hebben.

K had mss liever zo een wetenschapsvak derbij gehad dan die geschiedenis en toestanden dus als ze dat hier in België willen vervangen, dan doen ze van mijn part maar :shock:

Of wat denk je van een vak als esthetica in een wetenschappen-wiskunde richting? ;) (ROFL, k betwijfel zelfs of ik het correct schreef :wink: )
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Morgje schreef:Ik zit totaal ni in jullie systeem en kan der mij dus moeilijk iets bij voorstellen, maar wat ik wel weet is dat ik in het middelbaar erg veel heb moeten slikken wat mij niks interesseerde en waar ik ook niks aan zal hebben.

K had mss liever zo een wetenschapsvak derbij gehad dan die geschiedenis en toestanden dus als ze dat hier in België willen vervangen, dan doen ze van mijn part maar   :shock:

Of wat denk je van een vak als esthetica in een wetenschappen-wiskunde richting?   ;) (ROFL, k betwijfel zelfs of ik het correct schreef  :wink: )
wat is esthetica???
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 73

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

wat is esthetica???


Dat is een vak over de verschillende kunststromingen. Voor velen waarschijnlijk interessant, maar aangezien de wetenschappelijke inhoud 0.0 was, ni echt een lievelingsvak voor het gros van de wetenschapsstudenten :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Morgje schreef:
Wouter_Masselink schreef:
wat is esthetica???
Dat is een vak over de verschillende kunststromingen. Voor velen waarschijnlijk interessant, maar aangezien de wetenschappelijke inhoud 0.0 was, ni echt een lievelingsvak voor het gros van de wetenschapsstudenten :wink:
dat lijkt wel een beetje op CKV (cultureel kunstzinnige vorming) hier heb je dan ook nog weer CKV I, hierbij moet je verslagen maken bij voorstellingen van toneel en theater e.d. Ook is er CKV II dit is de kunstgeschiedenis, dit lijkt dus volgens mij het meeste op esthetica. en uiteindelijk is er nog CKV III dit bestaat uit beeldende vormgeving of muziek. zelf vind ik beeldende vormgeving wel leuk, maar de rest kan me gestolen worden. :shock: ;)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 43

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Ik vind voor mensen uit een natuurprofiel anw inderdaad niet nodig, maar voor mensen uit een maatschappijprofiel is dit anders. Ik vind dat het net als ckv bij de algemene ontwikkeling hoort. Zij moeten dan ook over iets nadenken wat buiten hun vakgebied ligt, net als mensen uit de natuurprofielen na moeten denken over kunst in het ckv1 en geschiedenis in geschiedenis1.

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Ik denk dat dat ook gewoon een deel is van de algemene vorming van een student/leerling. Ik zit nu ook wel niet in het systeem van Nederland, en weet er ook maar bitterweinig over, maar ik denk dat het niet slecht is om leerlingen enkele vakken aan te bieden die niks met hun studierichting te maken hebben.

Ik zit nu in eerste kan. Geneeskunde, en wij hebben nu ook filosofie. Ik dacht altijd, op de unif heb je enkel nog de vakken die je nodig hebt voor je later beroep, maar dat blijkt nu toch niet zo te zijn. 'k Vind het eigenlijk allesbehalve slecht hoor, want het zet mij wel aan om nog eens over andere dingen na te denken dan enkel over pure wetenschap...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Ik denk dat ANW een beetje zinloos is. De onderwerpen zijn misschien wel goed voor het algemene ontwikkeling, maar je hebt er zo weinig aan.

Wel vraag ik me af of alles voor béta-leerlingen herhaling is. Veel van de stof had ik nog nooit gehad, toen ik ANW had.

Over CKV eigenlijk hetzelfde, je hebt er vrij weinig aan, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

net als iemand anders hier ken ik jullie systeem helemaal niet.

Maar als ik het zo lees is het een vrij eng systeem dat zich richt op 1 aspect van de algemene vorming.

hier in belgie is deze heel algemeen, zodat je later alle kanten op kunt (in zeker mate). je leert snel je zwakke en sterke punten kennen, maar daarom worden deze nog niet afgeschaft.

Talen blijven belangrijk ookal ga je later iets met wetenschappen doen (en andersom).

Ook vakken zoals geschiedenis zijn en blijven belangrijk. Wie van ons kent de geschiedenis van zijn eigen land écht.

Bibi: iedereen krijgt normaalgezien filosofie in belgie
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 259

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

In zeer veel europese landen wordt filosofie gegeven op de middelbare school. Het is eerder regel dan uitzondering.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

In Nederland hebben we geen filosofie :shock:

Berichten: 259

Re: de (on-)zin van ANW (Algemene Natuur Wetenschappen)

Wel degelijk wordt het op sommige scholen gegeven. Tis alleen uitstervend omdat er weinig docenten voor te vinden zijn en de investering voor veel scholen te duur is. Ik weet dat in Amsterdam op het Barleus Gymnasium het wel degelijk wordt gegeven.

Reageer