Dieren en geneeskrachtige planten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Dieren en geneeskrachtige planten

Is het bekend, of zoogdieren, met name primaten, van bepaalde geneeskrachtige planten gebruik maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Of ze van bepaalde planten eten om zichzelf te genezen weet ik niet. Ik weet wel dat sommige apen verbrand hout eten (houtskool) nadat ze een lekkere doch giftige vrucht of plant hebben gegeten om het gif te neutraliseren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Bepaalde dieren doen dat inderdaad. Medicijnmannen in primitieve culturen observeren deze dieren alsook welke planten ze eten als ze ziek zijn. Mensen die hetzelfde ziektebeeld vertonen als deze dieren, zouden dan dezelfde planten kunnen eten om te genezen.

Een goeie vraag zou inderdaad zijn in welke mate deze werkwijze efficient is om mensen te genezen.

Hier kun je er een artikel over lezen http://nationalzoo.si.edu/Publications/Zoo...ildremedies.cfm
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Een goeie vraag zou inderdaad zijn in welke mate deze werkwijze efficient is om mensen te genezen.


Planten staan zeker bij een aantal medicijnen aan de basis. Denk bijvoorbeeld aan de Wolfskers waaruit Atropine

gewonnen wordt en het Vingerhoedskruid waaruit Digoxine gewonnen wordt. Deze stoffen isoleren is vele malen veiliger en efficienter dan de plant zelf eten. In dat opzicht zie ik geen plaats in de reguliere geneeskunde om dergelijke planten als medicament aan te bieden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 128

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Er zijn wel wat beschrijvingen van bijvoorbeeld gorilla's die een bepaald plantje eten dat werkzaam tegen de ziekte Shigellose effect zou zijn. Heel wetenschappelijke bronnen heb ik zelf helaas niet gevonden. Onwetenschappelijke beschouwingen over dit onderwerp zijn echter legio. De fytotherapie die mensen gebruiken wordt al behoorlijk geromantiseerd, bij dieren klinkt het zo mogelijk nog romantischer.

Helaas heb ik in mijn werk als veterinair patholoog wel de indruk gekregen dat dieren wel eens kruiden krijgen toegediend die schadelijk zijn. Tot de dood aan toe (chronische leverschade bij een paard bijvoorbeeld).

Kijk, dat homeopathie de toets der wetenschappelijke kritiek niet hoeft te doorstaan om officieel toegelaten te worden als middel is al erg genoeg, maar een echt homeopathisch middel is als het goed is niet giftig.

Bij fytotherapie zijn toxische bijwerkingen echter een heel reëel gevaar, en ik ben daarom geen voorstander van fytotherapie, daar er veiligere (en meestal ook werkzamere) gecontroleerde medicijnen bestaan die veel beter getest zijn en veel zuiverder zijn.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 83

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

anusthesist schreef:Planten staan zeker bij een aantal medicijnen aan de basis. Denk bijvoorbeeld aan de Wolfskers waaruit Atropine

gewonnen wordt en het Vingerhoedskruid waaruit Digoxine gewonnen wordt. Deze stoffen isoleren is vele malen veiliger en efficienter dan de plant zelf eten. In dat opzicht zie ik geen plaats in de reguliere geneeskunde om dergelijke planten als medicament aan te bieden.
Je noemt hier danook 2 heel gevaarlijke jongens.

Er zijn echter genoeg gevallen waar geldt dat het geheel meer is dan de som der delen. Het is erg jammer dat de pharmaceutische industrie op allerlei manieren probeert om haar eigen markt, tenkoste van eeuwenoude en in de praktijk getoeste kennis, veilig te stellen.

@ lupus veel kruiden hebben minder bijwerkingen dan de geisoleerde werkzame stof, OMDAT er ook nog andere stoffen in zitten die de boel in evenwicht houden. Bovendien zou de plant zelf anders ook naar de knoppen gaan.

Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, sommige planten zijn dodelijk giftig. Maar de meeste aanhangers van de pharmaceutische industrie zouden deze planten nog niet herkennen als ze in hun eigen tuin stonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

@ lupus veel kruiden hebben minder bijwerkingen dan de geisoleerde werkzame stof, OMDAT er ook nog andere stoffen in zitten die de boel in evenwicht houden. Bovendien zou de plant zelf anders ook naar de knoppen gaan.
Dit lijkt me helemaal geen reden te zijn. Een plant is geen mens, dus iets wat schadelijk is voor de mens, is niet noodzakelijk schadelijk voor de plant.
Maar de meeste aanhangers van de pharmaceutische industrie zouden deze planten nog niet herkennen als ze in hun eigen tuin stonden.
Ook dit is helemaal geen argument. De farmaceutische industrie wordt hier bovendien gebruikt als één alomvattend persoon, die zo'n planten meestal niet zou herkennen. Dat lijkt me een sterk vereenvoudigde voorstelling van wie of wat dé farmaceutische industrie is.

Ik zeg hier echter niets mee over de wel of niet toxiciteit van een plant. Maar de redenen die je aangeeft, vind ik verre van overtuigend.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 83

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Een plant is inderdaad geen mens , MAAR in ELK levend organisme moet een evenwichts situatie in stand gehouden worden. DUS ook in een plant..

DAT is inderdaad een vereenvoudige voorstelling, maar daarom niet minder waar. Ik ken voorbeelden te over waar de pharmaceutische industrie gepoogd heeft ( soms met succes) om een algemeen bekende remedie die voor iedereen toegankelijk is verboden te krijgen, om het vervolgens ZELF voor veel geld in een gepattenteerde pil te kunnen stoppen.

Berichten: 128

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Wordt de discussie nu zo onwetenschappelijk bij gebrek aan betrouwbare gegevens, of omdat dit onderwerp vaak meer irrationele dan rationele reacties oproept?
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Berichten: 83

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Ik vrees dat eerste.

Misschien moet er meer onderzoek gedaan worden naar kruidengeneeskunde en de (on)wijsheid van "medicijnmannen"

Vaak blijkt dat natuurvolken minder achterlijk zijn dan wij aannemen.

(anders waren ze ook allang uitgestorven natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Het gaat me bepaald niet over de farmateutische industrie.

Eten primaten in het wild geneeskrachtige kruiden uit het wild zonder tussenkomst van mensen?

Dat was het bedoelde thema!

Berichten: 128

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Het hangt er mede vanaf wat de definitie is van "geneeskrachtig". In sommige planten zitten bestanddelen die bepaalde ziekten kunnen voorkomen, maar dat zou je ook gewoon voedingsstoffen kunnen noemen. In sommige planten zitten bestanddelen die in zekere mate effectief zijn tegen bepaalde ziekteverwekkers. Mogelijk eten de primaten die planten meer eten als ze last hebben van bepaalde klachten, maar er zijn mijns inziens geen duidelijke bewijzen voor gerichte en bewuste zelfmedicatie. Dat is natuurlijk ook niet zo makkelijk aan te tonen.

In echt wetenschappelijke zin is het antwoord op je vraag volgens mij niet met zekerheid bekend.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Je noemt hier danook 2 heel gevaarlijke jongens.
Gevaarlijk zonder duidelijke doseringen en concentraties, iets wat je goed kunt reguleren door de werkzame stof te isoleren. Niet elke plant bevat dezelfde concentraties en doseringen van een bepaalde werkzame stof in tegenstelling tot een pilletje. Alleen hierom al is het geneeskundig toepassen van planten dubieus.
Er zijn echter genoeg gevallen waar geldt dat het geheel meer is dan de som der delen. Het is erg jammer dat de pharmaceutische industrie op allerlei manieren probeert om haar eigen markt, tenkoste van eeuwenoude en in de praktijk getoeste kennis, veilig te stellen.
De farmaceutische industrie denkt ook aan de toepasbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Iemand die een bepaalde plant niet lekker vindt, wordt niet gedwongen een kilo (mochten de bovengenoemde parameters tekortschieten in één plant) planten te eten elke dag. Iemand die niet kan slikken door bijvoorbeeld een beroerte moet daar helemaal niet aan beginnen natuurlijk. Verder mis je de intramusculaire, subcutane, intracutane, intraveneuze, intrathecale en ga zo maar door toedieningsroutes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 128

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Er heerst een wijdverbreid complotdenken jegens de farmaceutische industrie, en soms zelfs jegens de geneeskunde. Nu komen complottheorieën op veel gebieden voor, het is waarschijnlijk ook onderdeel van de menselijke cultuur en gedachtenwereld. En daarbij zijn er natuurlijk ook in de farmaceutische industrie misstanden. Een algemene veroordeling van deze hele industrie is echter niet gebaseerd op concrete feiten en draagt m.i. niet bij aan een wetenschappelijke discussie.

Het is ook een lastige discussie: ik werk zelf samen met farmaceuten, en vind dat er netjes gewerkt wordt. Maar ja iedereen die erbij betrokken is, is volgens sommigen ook meteen verdacht. Terwijl iedereen die er helemaal niet bij betrokken is, moeilijker een objectief oordeel kan vormen.

Ik stel daarom wederom voor de discussie zoveel mogelijk te baseren op waargenomen feiten of onafhankelijk / peer reviewed gepubliceerde informatie.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Dieren en geneeskrachtige planten

Er heerst een wijdverbreid complotdenken jegens de farmaceutische industrie, en soms zelfs jegens de geneeskunde... En daarbij zijn er natuurlijk ook in de farmaceutische industrie misstanden.
Eventjes off topic, maar je hebt gelijk, denk ik!

Het is inderdaad in, dezer dagen. Terecht haal je ook de geneeskunde aan, vooral de psychiatrie heeft daarmee te maken. Mede ten gevolge van Scientology ed.
Conspiracism serves the needs of diverse political and social groups in America and elsewhere. It identifies elites, blames them for economic and social catastrophes, and assumes that things will be better once popular action can remove them from positions of power.
Psychologists believe that the search for meaning is common in conspiracism and the development of conspiracy theories, and may be powerful enough alone to lead to the first formulating of the idea. Once cognized, confirmation bias and avoidance of cognitive dissonance may reinforce the belief. In a context where a conspiracy theory has become popular within a social group, communal reinforcement may equally play a part.
En voor de media is het natuurlijk een manier om aardig wat kijkers te 'trekken'...

uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Conspiracy_theory

Dido<div align='center'>
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer