[wiskunde] kubus schilderen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 104

[wiskunde] kubus schilderen

Om een kubus te schilderen is er 1 liter verf nodig. Wanneer deze kubus versneden wordt tot 27 identieke kubusjes, hoeveel liter van dezelfde verf is er dan nodig om deze 27 kubusjes te schilderen?

A. 1 L

B. 3 L

C. 9 L

D. 27 L

Nou ik had geen idee hoe ik hier aan moest beginnen. Dus ik was maar gaan beredeneren.. 1 L is te weinig.. en 27 L is veel te veel.. en 9 L vond ik ook nog te veel, dus ik had op 3 L gegokt.. Dat was dan toevallig ook goed, maar kan je dit ook berekenen? Want ik heb geen idee hoe je dat dan zou kunnen doen??

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Bereken het totale oppervlak van die 27 kubusjes en vergelijk dat oppervlak met dat van de oorspronkelijke kubus.

Dat moet helpen.

Berichten: 104

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Maar hoe kan je dat berekenen als je geen gegevens van de grootte van de kubus hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Maar hoe kan je dat berekenen als je geen gegevens van de grootte van de kubus hebt?
Stel de kleine ribbe 1, dan is de grote 3 (lengte-eenheden).

Berichten: 104

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Oké! Het is me nu gelukt ;)

Dankje! ;)

Berichten: 10

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Hallo,

Ik had ook geen idee hoe ik eraan moest beginnen. Ik kwam toen op deze site en ik heb dan de oppervlakte van de grote kubus en de 27 kubusjes berekend. Ik begrijp niet hoe je dan kunt zien dat het antwoord 3 liter is als je beide oppervlaktes hebt berekend. Zou het mogelijk zijn dit wat uitgebreider uit te leggen? Ik neem dinsdag deel aan het toelatingsexamen. Alvast bedankt voor uw hulp!

Gr Lauwra

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Je kunt dit eenvoudig beredeneren.

Ga voor het gemak ervan uit dat de ribben van alle afzonderlijke blokjes allemaal lengte 1 hebben.

Hoeveel blokjes heeft een solide kubus die je kunt beschilderen?

En hoeveel blokjes hebben 27 solide kubussen?

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Wat Thermo bedoeld is dit:

Stel je zegt dat de kleine kubussen een afmeting hebben van 1x1x1 = 1m^3.

Dan heeft de grote kubus een afmeting van 1m^3 x 27 = 27m^3.

De afmetingen van de grote kubus zijn dan
\(\sqrt[3]{27}\)
= 3.

Dus 3x3x3.

Nu je dat weet kun je eenvoudig de oppervlakte van één grote kubus en 27 kleine kubussen berekenen.

Je vind dan een verhouding en dat is ook de "verf-verhouding".

Berichten: 10

Re: [wiskunde] kubus schilderen

Beiden bedankt voor de uitleg! Ik heb de oplossing gevonden

Reageer