[sterkteleer]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[sterkteleer]

Geg: een statisch onbepaalde structuur, geef de reactiekrachten en de momentelijn.

eerst vereenvoudig ik de structuur dan kan ik zeggen:

dat ik 3 vgl ( N,D,M ) en 4 onbekende heb waardoor de structuur 1 maal statisch onbepaald is en ik dus 1 scharnier kan plaatsen.

logisch zou zijn het scharnier te plaatsen in C zodat ik Links en rechts mijn reactiekrachten kan bepalen. Maar dat komt niet uit ,

door het scharnier in B te plaatsen kan ik moeilijk mijn hoekverdraaiingen vinden.

door het scharnier in A te plaatsen blijf ik met 2 onbekende zitten.

Wat moet ik doen
Bijlagen
structuur.JPG
structuur.JPG (9.05 KiB) 298 keer bekeken

Berichten: 88

Re: [sterkteleer]

ik zie A als een roloplegging => 1 kracht <--

een scharnier zetten in B => 2 krachten : 1 --> en 1 /\(B2)

som vertikale krachten => B2

som van alle momenten in B: A*L+ q*L*L/2=2qL² => A

som horizontale krachten => B1

er gaat alleen een moment zijn wanneer A kleiner is dan nul, aangezien hij daar dan loskomt van de muur

een 2de mogelijkheid voor een moment is als je de muur wegneemt, dan zal het moment de functie van A overnemen

Dat is wat ik ervan denk.
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 33

Re: [sterkteleer]

stekkedecat schreef:ik zie A als een roloplegging => 1 kracht <--

een scharnier zetten in B => 2 krachten : 1 --> en 1 /\(B2)

som vertikale krachten => B2

som van alle momenten in B: A*L+ q*L*L/2=2qL² => A

som horizontale krachten => B1

er gaat alleen een moment zijn wanneer A kleiner is dan nul, aangezien hij daar dan loskomt van de muur

een 2de mogelijkheid voor een moment is als je de muur wegneemt, dan zal het moment de functie van A overnemen

Dat is wat ik ervan denk.
????een scharnier zetten in B => 2 krachten : 1 --> en 1 /\(B2)????

door een scharnier te zetten in B valt het moment rond B weg en dan blijven er inderdaad 2 krachten over en dan??

ik bekom dan

Ah= 7ql/8

Bh= -7ql/8

Bv= 5ql/2

welk zijn de bijhoordende hoekverdraaiingen?

wat is dan de volgende stap?

Berichten: 88

Re: [sterkteleer]

is dit de volledige opgave? ik snap niet wat hoekverdraaingen hier komen doen?

verder: je Bv is volgens mij 3qL

en Bh is inderdaad tegengesteld aan A volgens volgende tekening
Bijlagen
tekening.jpg
tekening.jpg (4.66 KiB) 296 keer bekeken
Handige websites



-Website 1

-Website2

Berichten: 33

Re: [sterkteleer]

Kan het zijn dat deze structuur anders moet opgelost worden dan dat ik hier boven had veronderstelt?

Dat we hiervoor de krachtenmethode moeten gebruiken?

en een moment tgv een horizontale verdeelde belasting, geeft deze een moment op een andere horizontale ( zie figuur )

Ant:?

doorbuiging A= 0=doorbuiging M1+doorbuiging M2 - doorbuiging Av

Av= 3ql/4

Reactiekrachten:

Bv= -3ql/4

Bh= 3ql

Mb=ql²/4

Mag dit of niet?
Bijlagen
structuur3.JPG
structuur3.JPG (18.72 KiB) 307 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [sterkteleer]

Ben je er zeker van dat de tekening hierboven compleet is ?

In je laatste post begrijp ik uit je tekening dat je in punt B te maken hebt met een inklemming en in punt A een roloplegging.

Dat zal resulteren in 4 onbekenden en je kan normaal indien er geen scharnier zit tussen je 2 staven slechts 3 evenwichtsvergelijkingen uitschrijven.

Indien er een scharnier aangebracht is kan je een extra momentenvergelijking schrijven maar ik zie deze niet op je tekening staan.

Berichten: 33

Re: [sterkteleer]

Ruben01 schreef:Ben je er zeker van dat de tekening hierboven compleet is ?

In je laatste post begrijp ik uit je tekening dat je in punt B te maken hebt met een inklemming en in punt A een roloplegging.

Dat zal resulteren in 4 onbekenden en je kan normaal indien er geen scharnier zit tussen je 2 staven slechts 3 evenwichtsvergelijkingen uitschrijven.

Indien er een scharnier aangebracht is kan je een extra momentenvergelijking schrijven maar ik zie deze niet op je tekening staan.
Een extra scharnier invoeren heb ik al geprobeerd! ( zie bovenaan) en zo vind ik de reactiekrachten niet.

Daarom denk ik dat je de krachtenmethode moet toepassen! en deze heb ik in mijn vorige post proberen toe tepassen! waardoor ik wel de reactiekrachten uitkom. MAAR ik weet niet of ik een moment tgv verdeelde belasting op staaf A moet doorvoeren op staaf B zoals in mijn vorige post!

Reageer