Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Een formule zou handig zijn, maar een verklaring is al voldoende: hoe reageren bepaalde metalen (Cu, Fe (staal of gegalvaniseerd met Zn), Al (met oxidelaagje) en Pb ben ik vooral geïnteresseerd in) met een koude 25% salpeterzuur oplossing? Ik weet dat salpeterzuur al deze metalen kan aanvallen, maar ik vraag me af hoe snel en hoe gewelddadig dit in deze omstandigheden zou gebeuren. Als referentievorm voor deze metalen nemen we een vier cm dikke homogene cilinder (lengte is niet relevant).

En heeft de aanwezigheid van zwavelzuur (om het salpeterzuur te produceren uit nitraatzouten) hier enige invloed op?

Berichten: 12.262

Re: Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Kinetiek, altijd lastig ;)

Ik heb niet het idee dat bij kamertemperatuur de reacties extreem heftig zijn voor een solide object (een handvol metaalpoeder erin gooien is heel wat anders...). Zaak is alleen wel dat het nogal exotherme reacties zijn, waardoor het allemaal opwarmt, sneller gaan reageren, nog meer opwarmt en je een runaway hebt.

Aluminium vormt een beschermende oxidelaag en zal daardoor niet reageren, ijzer en zink schijnen ook iets dergelijks te doen in salpeterzuur.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Gooi maar eens een muntje in salpeterzuur op kamertemperatuur. De reactie is inderdaad exotherm, en ik denk

eerlijk gezegd dat dit ook zo is indien salpeterzuur in een koudere omgeving zit. In reactie met koper gaat

er een groene warme substantie ontstaan met bruine damp. de reactie is dus vrij heftig, maar niet explosief,

voor zover ik weet. Aluminium reageert inderdaad slecht. Voor lood echter, zou ik het niet weten!

Berichten: 12.262

Re: Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Een stuiver in een bekertje geconcentreerd (normaliter 68-70%) salpeterzuur gaat inderdaad best hard, maar het ging hier over 25%, dat scheelt nog best wat qua kinetiek, de reactievergelijking is ook iets anders: bij zeer geconcentreerd zuur is het een oxidatie, bij verdund zuur een zuur-base reactie.

Dat zorgt er ook voor dat aluminium wel kan reageren met verdund salpeterzuur, omdat dan geen beschermende laag gevormd wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Salpeterzuur vs metaal: reactiesnelheid

Een stuiver in een bekertje geconcentreerd (normaliter 68-70%) salpeterzuur gaat inderdaad best hard, maar het ging hier over 25%, dat scheelt nog best wat qua kinetiek, de reactievergelijking is ook iets anders: bij zeer geconcentreerd zuur is het een oxidatie, bij verdund zuur een zuur-base reactie.


Het is volgens mij altijd een redoxreactie, alleen verschilt de oxidator. In verdund salpeterzuur is dat "gewoon" H+, in geconcentreerd salpeterzuur is dat NO2+
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer