Vogelgriep

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Vogelgriep

Het is nog niet zover, maar stel dat er een menselijke variant van de vogelgriep ontstaat,.............................

Wat kun je als mens daartegen ondernemen?

Een extra sinasappeltje helpt dan denk ik niet meer, is het wel?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Vogelgriep

waarom niet? Het enige dat helpt is wachte op een vaccin of de griep krijgen en sterk genoeg zijn zodat je lichaam de tijd krijgt om antilichamen te kweken. Het kan ook zijn dat dat griepje niets voor stelt en het kan zijn dat het dodelijk is. Iig het gaat spannend worden (grin).

Iig trek ik er me niet veel van aan.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Vogelgriep

Dat kun je nu wel zo stellen, maar lees dit maar eens:

http://noorderlicht.vpro.nl/wetenschap/ind...257491+16287659
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Vogelgriep

en....

Ik zie u punt niet, virussen zwermen overal. Er zijn honderden waarschijnlijk duizende virussen die rondzwermen. Ik ken iemand die een virus gekregen heeft en nu aan de nierdialyse zit. Een vriendin heeft tot nu toe al een paar rare virusjes gehad. Het is waarschijnlijk zo dat je al genoeg virussen gekregen hebt zonder dat je het weet. De ene zijn dodelijker dan de andere en elk jaar komen er nieuwe uit. Dit is gewoon weg niet nieuw. Der zijn virussen gesignaleerd die door vossen rond gedragen worden en vreselijk dodelijk zijn. Die kippegriep is niet onverwacht en zal ook niet het laatste virus zijn. Is het erg? Misschien wel misschien niet maar zorgen maak ik me niet. Kwestie van het niet opzoeken en een beetje geluk hebben.

Het is nodig dat er aandacht voor is en dat men gewaarschuwd is en men naar antilichamen zoekt maar daar stopt het ook. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt en ook niet het laatste.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 43

Re: Vogelgriep

Er is ook een kans op een enorme epidemie, zoals bij de spaanse griep het geval was. Miljoenen doden, maar dat is een zeer kleine kans. Dat dit virus wel gevaarlijk voor de mens is moge duidelijk zijn, want er zijn al enkele doden gevallen. Het wordt echt link als het virus muteert en van mens op mens overgedragen kan worden. Dit virus is voor het menselijk afweersysteem onbekend en kan net als griep bij indianen een enorme slachting teweeg brengen.

Berichten: 15

Re: Vogelgriep

Hallo allemaal! :?:

Ik zie de laatste tijd niks anders op het journaal dan reportages over de vogelgriep. (En natuurlijk zeer veel andere trieste dingen,... wat een rotprogramma eigenlijk :shock: )

Er word zeer veel aandacht besteed aan de mogelijke gevaren van een nieuw (dodelijk) griepvirus, wat dan ook nog eens van mens op mens zou kunnen worden overgedragen.

Wat ik zo vreemd vind is dat men constant spreekt over een 'vaccin'.

Hoe kan men een vaccin maken tegen een virus wat nog niet ontstaan is? Is dit mogelijk?

Groeten,

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vogelgriep

Nee dit is niet mogelijk.

Om even duidelijkheid te scheppen: Het H5N1 virus is niet heel gevaarlijk. Het gevaar schuilt in een combinatie van het influenza virus en het H5N1 virus. Wanneer iemand deze 2 tegelijk heeft, dan kan er een nieuwe soort ontstaan met de besmettelijheid van influenza en de schadelijheid van H5N1.

Mensen kunnen worden ingeënt tegen influenza. Hier zullen ze waarschijnlijk dan ook op doellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vogelgriep

Het nut van die vaccinaties is dat mensen die met vogels werken dan niet het influenza virus in hun systeem krijgen.

Ze krijgen dan misschien wel het H5N1, maar dat kan op zich weinig kwaad in een mens. En omdat het influenze virus niet tegelijkertijd aanwezig is, is er geen risico op recombinatie van de twee (sterk op elkaar lijkende) virussen.

En dat laatste is het belangrijkste risico (waarschijnlijk was dat ook de manier waarop de Spaanse griep ontstond).

We hebben het hier overigens over een heel kleine kans, maar met zeer grote gevolgen, waardoor het risico toch als vrij groot beschouwd wordt.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vogelgriep

Wouter Masselink schrijft:
Wanneer iemand deze 2 tegelijk heeft, dan kan er een nieuwe soort ontstaan met de besmettelijkheid van influenza en de schadelijheid van H5N1.  
Dit suggereert dat virussen zouden kruisen. Dat is niet wat ik hierover heb begrepen (of ik heb die lessen niet goed opgelet).

Volgens mij, maar de details moet ik ook es nakijken:

H5N1 is besmettelijk, zeer besmettelijk zelfs. Het gaat al over van vogel op vogel, en, bij hoge blootstelling ook al van vogel op mens. Het virus is alleen kennelijk (nog) niet in staat om zich in het menselijk lichaam dusdanig te (laten) vermenigvuldigen dat vanuit de ene mens de andere ook besmet zou kunnen worden, althans niet met een praktische kans van slagen.

Het (bange) wachten is op een mutatie van dit virus, dat hiertoe wél in staat is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 656

Re: Vogelgriep

Dit suggereert dat virussen zouden kruisen. Dat is niet wat ik hierover heb begrepen (of ik heb die lessen niet goed opgelet).  
Maar het schijnt wel wat van elkaar te kunnen "lenen".

Iig is het zo dat het risico van een pandemie ontstaat als iemand met een 'gewoon' griep virus het H5N1 op loopt. Hieruit zou vervolgens een nieuw virus uit kunnen ontstaan dat in het slechtste geval dat doom scenario zou kunnen veroorzaken.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Vogelgriep

Als een cel besmet is met een virus, dan 'zwemt' het virus-DNA daar tamelijk vrij en in grote hoeveelheden doorheen. Als de cel nu met twee op elkaar lijkende virussen tegelijk besmet is, is een recombinatie in theorie mogelijk.

Het is een kans op de schaal van 1:miljard, maar met miljoenen cellen en miljarden virussen niet geheel uit te sluiten. En er hoeft er maar eentje te ontstaan
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vogelgriep

gevonden op:

http://www.health.fgov.be/CRISE/NL/faq_Vogelpest.htm
Toch zijn er aanwijzingen dat het virus in 2005 verdere genetische wijzigingen (mutaties) ondergaan heeft en dat daardoor de mens vatbaarder wordt. Het is niet uitgesloten dat het virus in de loop van de tijd eigenschappen verwerft waardoor het vlot van mens naar mens overgedragen kan worden. Dan kan een pandemie ontstaan waarbij het nieuwe virus wereldwijd epidemieën veroorzaakt.  
Als in eenzelfde omgeving zowel het ‘menselijk virus’ als het ‘vogelgriepvirus’ circuleert kan er een dubbele besmetting optreden bij zowel mens als dier. Deze kans is merkwaardig genoeg het grootst bij de varkens omdat die veel vatbaarder zijn dan andere dieren of de mens. Het varken is dan ook het meest gevreesd om als mengvat op te treden, vooral in die streken waar varkens tussen de kippen en de mensen leven. We noemen dit een mengvat omdat de twee soorten virussen genetisch virusmateriaal kunnen uitwisselen (herschikking) en er zo een totaal nieuw virus ontstaat. Als zo een nieuw virus de eigenschappen heeft om mensen heel ziek te maken en als dit virus bovendien heel overdraagbaar is van mens naar mens, dan ontstaat een gevaarlijke situatie voor de volksgezondheid.
Mijn conclusie: Zowel mutaties als recombinaties spelen dus een rol. Weer wat geleerd.
De WGO heeft in samenwerking met verschillende laboratoria een menselijk vaccin tegen de huidige circulerende stam van aviaire influenza-A-H5N1 ontwikkeld. Klinische studies zijn gestart om te testen in welke mate dit vaccin bescherming geeft. De efficiëntie als vaccin voor het voorkomen van een pandemie zal echter beperkt zijn, want een efficiënt vaccin dat een goede bescherming geeft kan namelijk pas gemaakt worden op het ogenblik dat het virus gewijzigd is tot een zeer besmettelijke en dodelijke variant voor de mens.
Afwachten dus maar, en er het beste van hopen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Vogelgriep

Wouter Masselink;
Het gevaar schuilt in een combinatie van het influenza virus en het H5N1 virus.
.

Hier kom ik op terug. Want de gehele discussie gaat door op bovenstaande incorrecte bewoording. Het is namelijk zo dat H5N1 INFLUENZA is! Dit houdt in dat onder de noemer Influenza meerdere virussen vallen waaronder humane influenza en dus ook H5N1 wat een vogel als gastheer heeft. Waar men bang voor is, is dat beide virussen (humaan influenza en H5N1) zich in 1 gastheer gaan manifesteren en dus genetisch materiaal uit kunnen wisselen waardoor een nieuw virus kan ontstaan dat mogelijk infectieuzer en dus gevaarlijker is voor de mensheid.

Op de vraag of je je daar voor kunt vaccineren is als volgt op te antwoorden. Als je je vaccineert tegen humaan influenza dan wordt je daarna niet meer geinfecteerd door het humane virus. Mocht je nu alsnog geinfecteerd worden door het H5N1 virus dan heeft dat geen gevolgen voor het ontstaan van een gerecombineerd virus.

Influenza pandemie overzicht: http://www.biolog.nl/biolog/weblog.php
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 23

Re: Vogelgriep

Een aspect is steeds onderbelicht gebleven, de ridicule bewering dat het virus via trekvogels uit zuidoost Azië hier in Europa is gekomen. Ik zou graag van bv Ab Osterhaus, Minister Veerman e.a. willen horen welke soorten zij in gedachte hadden. Ik ga meteen kijken, want een soort uit zuidoost Azië heb ik nog niet gezien in Europa! Ik hou het op de pluimveesector als schuldige.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Vogelgriep

Akzo Nobel is inmiddels ook begonen met het ontwerpen van een vaccin tegen H5N1.

H5N1 is inderdaad een influenza variant (het heet niet voor niets vogelgriep).

Wanneer H5N1 en een humane influenza in eenzelfde cel aanwezig zijn, is een recombinatie zo gepiept. Iemand zei hierboven dat H5N1 niet zo gevaarlijk is, maar wat ik er van weet is het juist dodelijk en is men daarom zo bang voor een recombinant.

Een epidemie van het formaat van de pest en de spaanse griep moet natuurlijk altijd voorkomen worden. De spaanse griep heeft meer slachtoffers gemaakt dan de 1e wereldoorlog. Het spaanse griepvirus is overigens onlangs weer "tot leven gewekt" in een laboratorium om er onderzoek op te doen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer