Batterij zonder positieve pool

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 142

Batterij zonder positieve pool

Volgens mij heeft een batterij altijd een positieve en een negatieve pool toch?

De negatieve pool produceert elektronen en de positieve pool neemt die op.

Totdat, op een gegeven moment er een evenwicht ontstaat is en de positieve pool evenveel elektronen heeft als de negatieve.

Klopt dat redelijk?

Stel nu je hebt een apparaat dat altijd aangesloten is met de aarde? De aarde neemt elektronen op toch? Ik heb tenminste altijd geleerd dat elektriciteit altijd naar de aarde wilt. Waarom zou de aarde dan niet als positieve pool kunnen werken? Dan kun je de positieve pool van een batterij weg doen en dat scheelt de helft van het gewicht.

Ik heb even een gedachten experiment gedaan en volgens mij moet het niet uitmaken voor de hoeveelheid energie die zo'n batterij levert.

Stel je hebt een stroombron (bijv batterij) waarvan de positieve pool lading +5 heeft en de negatieve pool lading -5.

dan krijg je dit:

-5; +5 (begin status)

-4; +4

-3; +3

-2; +2

-1; +1

0; 0

Zoals je kunt tellen is er 5 keer een elektron over gegaan van de negatieve pool naar de positieve pool.

Stel we gebruiken nu de aarde als positieve pool, en de aarde is neutraal. De aarde is zo ontiegelijk groot dat een paar elektronen de lading van de aarde niet significant laat veranderen.

-5; 0

-4; 0

-3; 0

-2; 0

-1; 0

0; 0

Er zijn nog steeds 5 elektronen overgegaan terwijl deze nieuwe batterij nog maar de helft van het gewicht heeft.

Op die manier zou je de energiedichtheid van een batterij volgens mij 2 keer zo groot kunnen maken.

Natuurlijk klopt hier niets van, want anders was het vast wel in de praktijk gebracht. Maar wat klopt er niet? Dat zou ik graag horen. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterij zonder positieve pool

Wat er fout is in je redenering is dat je voor een elektrische stroom altijd een gesloten circuit nodig hebt. Je kunt niet uit een ding elektronen wegsturen naar een ander ding, zonder dat er een tweede verbinding in het spel is.

Verder is het zo dat de elektronenstroom in een batterij veroorzaakt wordt door een chemische reactie. Het is dus niet zo dat het ophoudt als de elektronenvoorraad op is, want die voorraad is er niet. De elektronen worden "geproduceerd" op het moment dat het circuit gesloten is, en er dus een stroom kan lopen. Het stopt als het materiaal voor de chemische reactie op is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterij zonder positieve pool

Natuurlijk klopt hier niets van, want anders was het vast wel in de praktijk gebracht. Maar wat klopt er niet? Dat zou ik graag horen. ;)
Het klopt dat de aarde die extra lading voldoende kan verspreiden, maar je zou de elektronen dan op de aarde moeten duwen, m.a.w. energie geven, in plaats van er energie uit te halen.

Zo zal een batterij niet leeglopen als je een positieve pool tegen de aarde houdt, en de negatieve in de lucht.

Je verwarring komt waarschijnlijk uit ons elektrische netwerk, waar we de aarde gebruiken als 1 van de polen (niet helemaal, maar ik denk dat je dit beeld beter begrijpt, tenzij je al iets van wisselspanning kent?), waardoor je elektriciteit uit de muur naar de aarde wil, want dat is de andere pool! Het komt als het ware uit de muur (bv de negatieve pool), en het wil naar de positieve pool: de aarde. In het huis gebeurt dit (o.a. vanwege de wisselspanning) opnieuw via het stopcontact, maar als je rechtstreeks contact zou maken met de aarde, zou de elektriciteit gewoon wegstromen.

Dit komt dus niet omdat elektriciteit "naar de aarde wilt", maar omdat de aarde zijn positieve pool is!
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer