Magnesiumsulfaat als warmtebuffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Magnesiumsulfaat als warmtebuffer

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een stof met een zo hoog mogelijke opslagcapaciteit van warmte/koude.

In hedendaagse systemen wordt gewoon water gebruikt als bvb warmtebuffer voor een zonnecollectorinstallatie.

Dit heeft een warmte-opslagcapaciteit van 240MJ/m³.

Nu is het dus de bedoeling om een stof te vinden met een hogere opslagcapaciteit dan die van water per volume.

Na wat opzoekwerk omtrend materialen met een zo hoog mogelijke opslagcapaciteit in warmte ben ik op magnesiumsulfaat gestuit. Dit zou een warmte-opslagcapaciteit van 2,8GJ/m³ hebben (2800MJ), wat dus meer dan 10x de capaciteit van water is.

Bijkomende feiten zijn dat magnesiumsulfaat niet onvlambaar of ontplofbaar is, het veroorzaakt geen irritatie en is niet schadelijk voor het milieu. Dit is eigenlijk een ideale stof voor in huishoudelijke installaties.

Verdere opzoekingen hebben mij geleerd dat het verwarmen van dat magnesiumsulfaat eigenlijk een thermochemische reactie teweeg brengt, door verwarming verdampt het water uit de magnesiumkristallen en slaat het als poedervorm neer, wil men de warmte uit het sulfaat halen dient men er water aan toe te voegen.

Uit een productspecificatie van magnesiumsulfaat van een producent van chemische grondstoffen heb ik het volgende gehaald: (www.caldic.be)

- Smeltpunt/smeltbereik: 48°C

- Kookpunt: Niet bepaald

Nu is mijn vraag aan jullie als chemici, is deze stof te verwamen hoger dan 48°C ? Of heeft het elektrochemisch proces ergens een maximumtemperatuur dat het kan opslaan in het sulfaat?

Een temperatuur van 60°C zou alvast leuk zijn om te kunnen halen, hoger is natuurlijk steeds beter ;)

Ik weet dat voor huishoudelijk gebruik hiervoor een soort reactor gebouwd moet worden die dan nog liefst van al automatisch werkt op basis van aanwezige buffer en gewenste warmte, maar dat is nu net het doel van mijn onderzoek.

Enkel de chemische kant is soms nogal moeilijk als je nooit chemie hebt gekregen in een elektrotechnische/automatisatie-richting.

Alvast bedankt,

Koen

Berichten: 12.262

Re: Magnesiumsulfaat als warmtebuffer

Wat is heel precies je doelstelling? Zoveel mogelijk warmte in 1 m3 opslaan, ongeacht de temperatuur?

Per kg gerekend is water ideaal, het heeft de hoogste warmtecapaciteit van alle stoffen. Per m3 gerekend is alleen ammonia beter, maar dat vereist een behoorlijk drukvat bij temperaturen als 60 graden (H2 en He laat ik maar helemaal buiten beschouwing).

Uiteraard kun je in 1 m3 veel meer energie opslaan met een fase-overgang (iets dat smelt en weer stolt), maar dat zorgt er wel voor dat het op 1 vast temperatuur werkt.

Magnesiumsulfaat zit daar misschien een beetje tussen omdat het zijn hydratatie verliest narmate je het heter stookt. De warmte die daarvoor nodig is komt weer vrij als het afkoelt, vermits het water nog aanwezig is - bijvoorbeeld als damp in een soort gesloten vat.
Victory through technology

Reageer