Torsie op een trussframe

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Torsie op een trussframe

Beste allemaal,

Voor een stageopdracht moet ik een constructie maken met Truss frames van Prolyte. (www.prolyte.com)

Ik moet ze echter op een manier gebruiken waarvoor ze niet gemaakt zijn.

Bijvoorbeeld: normaal gesproken hangt de last recht onder of boven een trussframe. Nu moet de last echter met een 'offset' opzij, links of rechts van het frame hangen. Hierdoor komt torsie op het frame.

Afbeelding

Nu gaat mijn vraag hierover. Hoe reken ik uit of het frame de torsie die erop zal staan wel aan zal kunnen?

Als voorbeeld neem ik de volgende gegevens:

Last: m = 50 kg

afstand: r = 3 m

Dus, moment op het frame: T = 50 * 9,81 * 3 = 1472 Nm

Van de site neem ik de gegevens van het S36V frame om mee te rekenen: http://prolyte.com/heavydutytruss/s36_series.htm

Traagheidsmoment: I = 4,45e-5 m4

Max. toegestane dwarskracht: Vmax= 23,46 kN

Zijn dit voldoende gegevens om het probleem mee op te lossen? Kan in dit geval het frame de torsie aan? Hoe bereken ik dat?

Op de site spreken ze ook nog van 'Surface area Complete Truss' met een waarde van '23,12 cm²'. Ik weet helaas niet zeker welke grootheid daarbij hoort en of ik dat gegeven nog heb om mijn berekening op te lossen.

Alvast bedankt,

- Dane

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Torsie op een trussframe

het frame heeft vier vlakken boven , onder, links en rechts met vier hoeken rb, ro, lb, lo.

de hoogte van het frame is h, de kracht op te vangen F en de excentriciteit e

als je in het vlak links en rechts de puntlast in het vlak F/2 geeft van rb => ro en lb => lo

verder geef je alle vlakken een puntlast in zijn vlak van F*e/(h*2)

rechts van ro => rb;

boven van rb => lb;

links van lb => lo;

onder van lo => ro;

plukk

Reageer