[natuurkunde] bolle of holle helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

[natuurkunde] bolle of holle helling

Volgens het antwoordenboek is het moeilijker om op een holle helling te komen dan op een bolle helling. Met de aurgumentatie dat het steilste stuk het moeilijkst te overwinnen is en als dat stuk onderaan zit (een bolle helling dus) je al je bewegingsenergie nog kunt gebruiken om dat stuk te overwinnen. Maar als dat stuk hoger zou zitten (zoals bij een holle helling) dat je dan te weining energie zou hebben om het stuk te overwinnen.

Nu snap ik het antwoord niet echt. In mijn ogen is het zo: bij een bolle helling verlies je in het begin veel energie en op het eindstuk een beetje. Dus de totale energie nodig is 'veel + een beetje'. En bij een holle helling verlies je eerst een beetje energie en daarna veel, dus is de totale energie nodig is 'een beetje + veel', wat dus precies hetzelfde is als bij de bolle helling. Waar zit de fout in mijn redenatie?

Edit: vakgebied-tag vergeten =D> , is dus [natuurkunde] (nu in orde ;) , jvdv)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] bolle of holle helling

Ik zie geen fout in je redenering. Als je antwoordenboek al gelijk heeft zit het hem in de wijze van vraagstelling, dus die zou je hier al eens letterlijk moeten posten dan. Op een holle helling zul je wel een grotere afstand langs de helling afleggen voordat je tot stilstand komt. Maar de verticale afstand die je aflegt moet in beide gevallen in principe gelijk zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: [natuurkunde] bolle of holle helling

Lang verhaal kort: ik kan pas op het einde van de vakantie weer bij het boek waar die opgave in staat. De opgave stond wel in een hoofdstuk over vectoren dus als ze al gelijk hebben zal het daar wel mee te maken hebben. Over een paar weken zal ik het boek weer hebben en kijken of er iets speciaals in de opgave staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: [natuurkunde] bolle of holle helling

Ik heb het opgezocht en hier is de letterlijke opgave:

''In een televisiespel wil men een zeephelling gebruiken. Maar een gewone rechte zeephelling heeft iedereen al gezien. De keuze is een holle of een bolle zeephelling. Welke van de twee is het moeilijkst op te komen, de bolle of de holle zeephelling? Leg uit.''

(Bron: Pulsar natuurkunde)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [natuurkunde] bolle of holle helling

Ligt het aan mij of mag ik dit een zeer gezochte, fatsoenlijkerwijs niet te beantwoorden vraag noemen? Hoe hol? Hoe bol? "Er op komen", betekent dat helemaal boven, of gewoon zo ver mogelijk? Is "ver" hoog in verticale zin, of zoveel mogelijk meters langs de helling gemeten? Zeephellingen lijkt me verder eerder een kwestie van wrijving.

Mijn advies: vraag negeren. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer