'antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren'

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

'antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren'

Mensen die antidepressiva slikken en jonger zijn dan 25 jaar, hebben twee keer zoveel kans om zelfmoordgedachten te krijgen als mensen die placebo's slikken.


Lees meer ... Nu


Wetenschappelijke publicatie
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: 'antidepressiva verdubbelen risico op zelfmoord bij jongeren'

Dat werd idd. al enkele jaren geleden gesteld. Het verwondert me een beetje dit te lezen, want ik las onlangs iets dat dit net weerlegde.

Eén van de gevolgen van dit 'nieuws' is dat er al enkele jaren veel minder antidepressiva worden voorgeschreven aan jongeren. Uit recentere cijfers zou blijken dat het aantal zelfmoorden bij jongeren met depressie nu net de hoogte in ging, ipv. daalde (volgens dat artikel dat ik las).

Bron ervan is me echter onbekend, dat besef ik...

BMJ is anderzijds wel een degelijk tijdschrift en een meta-analyse is niet niks...


Nu, men blijft ook heel hard met het probleem zitten dat depressie sowieso al gepaard gaat met een verhoogd zelfmoordrisico. Als dan het cijfer suicide naar boven gaat bij depressieve jongeren die AD's slikken, dan wordt het al heel moeilijk om uit te maken of die cijfers er zijn tgv. de depressie of tgv. de AD's.


Het is in elk geval goed dat hier verder onderzoek rond gebeurt. Ik blijf toch benieuwd naar de uiteindelijke resultaten ervan.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer