Maximum flux

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

Maximum flux

Hey,

Ik ben aan het studeren voor 'elektrische machines'. Ik kom een volgend vraagstuk tegen:

Een ideale eenfasige transfo met een schijnbaar vermogen van 10kVA heeft 500 primaire windingen en 200 secundaire windingen. De primaire voedingsspanning bedraagt 1kV en de max. fluxdichtheid 1 T. Bereken de secundaire spanning, de primaire en secundaire vollaststroom, de maximum flux en de kerndoorsnede.

(Us = 400 , Ip= 10 A, Is = 25 A, maxflux = 9mWb en A=90 cm²)

Ik vond al het volgende:

gegevens:

S= 10kVA

Np= 500

Ns= 200

Up= 1000V

maxfluxdichtheid = 1T

gevraagd: Us,Ip,Is,maxflux en A?

oplossing:

S= Us.Is -> Is = 10A

Np/Ns = Up/Us -> Us = 400V

Is= S/Us = 25 A

Maar de formule voor max. flux alsook de formule voor de doorsnede kern ook niet. Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

C.

oei, klein foutje : Eerste S= Is.Us Moet primair zijn dus Ip.Up= S -> Ip = 10 A

Berichten: 35

Re: Maximum flux

Een ideale eenfasige transfo met een schijnbaar vermogen van 10kVA...
Een ideale transfo neemt toch geen vermogen op?

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Maximum flux

nuja inderdaad. Maar dit staat zo in de opdracht met een schijnbaar vermogen. :s Daarom, ik weet echt niet hoe ik t moet oplossen verder.

Berichten: 35

Re: Maximum flux

Dat zal dan waarschijnlijk de impedantie zijn die aan uw secundaire hangt. Ik heb nu wel jammergenoeg geen tijd om me er direct mee bezig te houden...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Maximum flux

Een ideale transfo neemt toch geen vermogen op?
Het vermogen van een transfo is toch steeds gegeven in kVA ?

Dit wil toch niet zeggen dat hij een vermogen zelf zal opnemen door een eventuele inwendige weerstand.
\( \phi_{max} = \frac{\sqrt{2} \cdot U_{eff}}{n \cdot 2 \pi f}\)
µ

In je gegeven is magnetische fluxdichtheid gegeven en dat heeft als symbool B, je kan dus A gaan bepalen:
\(\phi = B \cdot A \)

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Maximum flux

Hey nog eens,

;)

Super bedankt ! Ben nu veel verder geholpen.

Ik kom nu het volgende uit :

([wortel]2.1000V (van Primair))/ 2pi50hz(standaard).500(primair)= 0,0090 Wb of 9,0mWb

en dit in de volgende formule verwerken is inderdaad A = 90 cm²

Ben blij dat ik nu eindelijk weet hoe t wel moet. Hartelijk dank. Zal me helpen om alle andere oplossingen ook makkelijk te vinden!

Grtz!

C.

Reageer