Golf- en deeltjes karakter

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Golf- en deeltjes karakter

Waarom ervaart men radiogolven meer als golven dan als fotonen ; zichtbaar licht zowel als golven als fotonen en x-stralen meer als fotonen dan als golven.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Golf- en deeltjes karakter

Waarom ervaart men radiogolven meer als golven dan als fotonen ; zichtbaar licht zowel als golven als fotonen en x-stralen meer als fotonen dan als golven.
Bij gelijkblijvende verzonden energie wordt het aantal benodigde fotonen bij toenemende frequentie steeds minder. De fotonen worden steeds energierijker, en het korrelige karakter van de verschijnselen wordt evidenter.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een grensfrequentie is waarbij het fotonenmodel helemaal niet meer voldoet...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Golf- en deeltjes karakter

Bartjes schreef:Bij gelijkblijvende verzonden energie wordt het aantal benodigde fotonen bij toenemende frequentie steeds minder. De fotonen worden steeds energierijker, en het korrelige karakter van de verschijnselen wordt evidenter.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een grensfrequentie is waarbij het fotonenmodel helemaal niet meer voldoet...
Akkoord.Energie foton is :
\(E=hf\)
.In principe geldt het fotonen model over gans frequentiegebied. Maar hun energie wordt kleiner en kleiner dus op een zeker moment is het voor onze instrumenten niet meer waarneembaar en nemen we alles als een continue golf waar.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Golf- en deeltjes karakter

Akkoord.Energie foton is :
\(E=hf\)
.In principe geldt het fotonen model over gans frequentiegebied. Maar hun energie wordt kleiner en kleiner dus op een zeker moment is het voor onze instrumenten niet meer waarneembaar en nemen we alles als een continue golf waar.
Grensgeval: gelijkstroomschakeling. Zie hier:

http://science.uniserve.edu.au/school/curr...2002/sefton.pdf

Wel elektromagnetische energietransport, geen fotonen?

Reageer